Fråga om kugghjul

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Fråga om kugghjul

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag försöker förstå Lemo-solars hemsida vilket går sådär då jag inte kan tyska. Vad är skillnaden på "Ritzel mit Bund" och "Stirnzahnrad mit Bund"?

Bör man välja kugghjul i mässing eller stål?

Sidan jag tittar på:
http://www.lemo-solar.de/shop/zahnraeder_m05.php

Med vänlig hälsning
Daniel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Anders Johansson »

Mässing
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack.

Och vad är skillnaden på "Ritzel mit Bund" och "Stirnzahnrad mit Bund"?

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Olof »

Enligt tyska Wikipedia så är "Ritzel ist laut DIN die Bezeichnung für das kleinere[1] und in der Regel treibende Zahnrad einer Zahnradpaarung"
Grovt översatt ett mindre kugghjul som oftast är drivande i en kuggväxel.

Tittar jag på Lemo-solars sida som Du hänvisar till så är upp till 22 kuggar "Ritzel" och med fler kuggar så är det Stirnzahnrad.

Jag har för mig att idealet är stål mot mässing men jag minns inte om det spelar roll vilket som är drivande.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

I princip ska man låta ett litet kugghjul i hårdare material (stål) driva större kugghjul i ett mjukare material (mässing). Detta gäller speciellt om smörjningen är dålig, vilken den normalt är på våra modeller. De saliga asynkronverken i elektriska klockor följde ofta denna princip.

Skälen till detta är tre. Det första är att friktionen mellan två delar av olika material normalt är lägre än om delarna är tillverkade av samma material. Det andra är att det finns mer "slitmån" på det större kugghjulet jämfört med det mindre. Slutligen sägs det att ett hårt drev som driver mot ett mjukare kugghjul ska vara lite tystare (gäller säkert mellan ett metall och plastdrev men mellan två metalldrev?)

I verkliga livet och med små modeller och små krafter skulle jag inte bry mig om det så mycket. Möjligen skulle jag försöka undvika att ha en snäcka och ett snäckdrev i samma material vilket inte är detsamma som att jag inte har det.

Har man möjlighet att följa principen utan att det komplicerar bygget skulle jag följa den. Å andra sidan är mässing ett tacknämligt material om man måste göra något med kugghjulen och de är ju mjukare och lättare att pressa på en axel jämfört med ett ståldrev. Men jag sover gott trots att jag har modeller med bara mässingskugghjul, däremot är nylonkugghjul ett otyg då de ofta spricker med tilltagande ålder.

Med vänlig hälsning
Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag ar skaffat DJH:s växellåda GB2 från MJhobby och i beskrivningen står att man ska ta smörja med lite olja innan man kör in växellådan. Är det någon speciell olja som rekommenderas? Märklinolja, symaskinsolja, eller något annat?

Med vänlig hälsning
Daniel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Anders Johansson »

Jag vet inte om jag gillar stål mot mässing.
Perl hade stålsnäcka och mässingssnäckhjul i Y6 och F-loket.
Konsekvensen var att man hade en stålsnäcka och en mässingshylsa utan kugg efter ett tag.
Visserligen var väl kvaliten på snäckan inte den allra bästa men det är i praktiken en tidsfråga.
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Ringe »

Daniel Bergqvist skrev:Jag ar skaffat DJH:s växellåda GB2 från MJhobby och i beskrivningen står att man ska ta smörja med lite olja innan man kör in växellådan. Är det någon speciell olja som rekommenderas? Märklinolja, symaskinsolja, eller något annat?

Med vänlig hälsning
Daniel
Roco och Trix har speciella plastsmörjmedel som troligen är väldigt bra till plastkugghjul, din närmaste MJ-handlare har dem troligen på lager, annars finns det handlare som har det http://www.eurohobby.se/skala-h0/lok-h0 ... ett-13gram
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!
Jag har två olika oljor från Labelle. En tjock som jag använder på snäckväxlar och långsamgående drev och en tunn som jag använder till axel- och motorlager.
Jag tror att Ninni använder någon slags klisterolja avsedd för motorcykelkedjor i sina snäckväxlar.
Min erfarenhet av stålsnäckor mot brons- eller mässingsdrev är bättre, under förutsättning att snäckor och drev är anpassade till varandra och snäckorna är polerade.

Efter inkörning bör man avlägsna inkörningsoljan, då den ofta är bemängd med metall som slipats av under inkörningen.

/Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Fråga om kugghjul

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack. Jag hittade den här filmen på youtube som var intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=SQkU18WmuWw

Men var köper man Labelles produkter?

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar