Svenskt smalspårskoppel?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Svenskt smalspårskoppel?

Inlägg av Lasse M »

Apropå min tråd om problem att montera Kadee-koppel på Zp lokomotorer kom jag att tänka på att det vid ett tillfälle visades ett smalspårskoppel för H0 som liknade ett Klemming-koppel. Jag har för mig att det då diskuterades planer/tankar på att få detta modifierat till mer svenskliknande hos tillverkaren och att viss kontakt tagits angående detta. Vad hände med detta? Hittar inte tråden nu.
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Svenskt smalspårskoppel?

Inlägg av pcederstrand »

http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... f=5&t=1682


men det är stå i arbetet för det är mycket runt om som tar för mycket tid från hobby ;-(
(bl.a. bygga tillräckligt med vagnar och lok ;-) )

På mässingsjuntan hade vi en liten diskussion om lite funderingar (närmast haken) som också testades "i luften" (=ej monterade) som verkade lovande.

men mitt prototypande har inte kommit igång efter det

men planerna består.

För att göra detta riktigt bör man cadda upp en ritning men innan bör man prototypa lite för att säkerställa funktion. Så om nån vill/tänkt cadda så prata gärna med Stefan O eller mig så man kan höra vilka tankar vi har för en säker funktion.

Men jag vill absolut ha sådana här liknande koppel ... så småningom


mvh /peter

variant vi testade med "annan typ krok" av Stefan O (obs den var onödigt grov)
men lösningen verkar lovande (om vi inte får en annan bättre "orginalkrok"
20150114_182219s.jpg
20150114_182219s.jpg (86.99 KiB) Visad 3457 gånger
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Svenskt smalspårskoppel?

Inlägg av Lasse M »

Tack Peter för infon om hur det ligger till för nuvarande med projektet. Hade ju lite hopp om att det kanske var på gång med kopplen nu men förstår så väl det där med tidsbrist. Hoppas ni kan hitta nån som kan hjälpa er eller samarbeta med er med att CAD rita kopplet. Skulle möjligen SV&LV kunna vara något, Mikath är ju uppenbarligen en duktig 3D ritare, kanske vore något för SV&LV´s sortiment, vad säger du själv Mikath om du läser detta?

Tack också för länken till förra tråden, hittade inte den själv.
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Svenskt smalspårskoppel?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Med anledning av Graffens i annan tråd redovisade import av förebildstrogna amerikanska koppel, som nog dessutom är utmärkta(?) till NKlJ, ...
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=5&t=2270

... så passar jag på att fråga om det hänt något under hösten på Klemming-koppelfronten i H0, för oss vars förebilder inte är så industriellt rationella och framsynt high tech som de hos NKlJ?

/Bengt
Skriv svar