Drivning Zp?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset Per, tidningen har jag och detta var den första variant på koppel jag provade. Problemet är bara att det inte ens får plats med denna hembyggda koppelficka bakom buffertbalken utan den måste monteras så den sticker ut från buffertbalken. Visst, koppelfickan blir kortare än om man monterat ett koppel som inte modifierats enligt denna metoden men det tog inte lång tid innan jag började störa mig på utseendet, dessutom så torkade gummibandet ut till sist och var hårt istället för mjukt.

Provade sen några andra Kadee-koppel som var mindre och kortare, tror dom var för N-skalan men tyvärr måste även dessa sticka ut allt för mycket utanför buffertbalken för att det ska se snyggt ut. Problemet med TJ´s drivning är att den är fräst i ett stycke plus att det sitter kugg ända ut i ändarna på drivet så det går inte ens att fräsa bort något för att få plats med koppelfickan.

Drivningen i artikeln i Smalspårigt är ju baserad på två chassieplåtar och har inga kugg mot koppeländarna av hjulen. Hade en förhoppning om att Stures driv kanske var uppbyggt likadant, vilket det ju tyvärr inte var. Så nu känns det som att enda lösningarna som finns kvar är att antingen acceptera fult utstickande koppel eller så försöka ta fram egna etsade chassieramsidor så som drivningen Ola använder.
Skriv svar