Drivning Zp?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Drivning Zp?

Inlägg av Lasse M »

Finns det drivningar att köpa till en Zp i H0?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Per N »

Hej!

Jag vill minnas att Sture Holmberg har en Zp-drivning för H0n3 i sitt sortiment. Hittar just nu inte hans katalog, men vill minnas så i alla fall. Hoppas att drivningen är tillgänglig fortfarande!

Med Vänliga Hälsningar

Per N
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Lasse M »

Ok, visste att Sture hade en drivning för Z i H0 men inte att han även hade en smalspårsvariant. Visste inte heller att Sture har en katalog numera, var får man tag på den? Är den i pdf format kanske någon kan dela med sig den?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Per N »

Hej!

Har inte hunnit gräva mer efter Stures katalogblad. Någon som har det tillgängligt och kan konfirmera 10,5 mm-varianten av Zp-drivningen.

Sture har delat ut katalogblad vid ett par tillfällen (Bankalas/Norra Sandby etc.), men senast hade han inget aktuellt utan tipsade om att man skulle maila honom för att få aktuellt utbud som pdf, vilket jag dock inte har gjort.

Jag vill passa på att önska Sture god bättring. Vi är många som hoppas få höra Din stämma även på kommande träffar!

Med Vänliga Hälsningar
Per N
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Arne Falk »

Jag har A4-bladet som Per nämner någonstans, men hittar det inte.
Sture gör ett Zp-driv. Han demonstrerade det för mig i N Sandby för ett par år sedan. Men jag köpte det inte tyvärr. Prioriterade ett annat driv.

/Arne F
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Drivning Zp?

Inlägg av zikkan »

Jag har fyra stycken ensidiga pdf-filer från September 2014. Där finns det med 2st drivningar till Zp i HOn3 Se nedan:
Zp-driv.jpg
Zp-driv.jpg (7.04 KiB) Visad 5524 gånger
Pris och tillgång i dagsläget kan jag inte uttala mig om ....

Önskar någon kopia på pdf-filerna skicka mig ett "PM". Om det inte är någon annan som sitter på nyare versioner, digitala eller pappers-versioner. ;)

Mvh
zikkan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Lasse M »

Jag skickar dig ett pm med min mailadress.

Då blir nästa fråga, är det någon som vet hur Stures Zp driv ser ut. Det jag är intresserad av är om det finns plats att montera Kadee-koppel bakom buffertbalken? Jag har en drivning till Zp från Thomas J men där finns inte plats till att montera Kadeekoppel bakom balken utan detta måste sticka ut från balken och det ser inte snyggt eller realistiskt ut. Jag har provat olika mindre Kadeekoppel men tycker ändå det ser klumpigt och fel ut.
lampa
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 11 maj 2014, 14:12

Re: Drivning Zp?

Inlägg av lampa »

Så här ser drivet ut

Svenne
Bilagor
Zp_driv.jpg
Zp_driv.jpg (71.51 KiB) Visad 5473 gånger
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Lasse M »

Tack för bilden, ser ju tyvärr inte ut att gå att montera Kadee-koppel bakom buffertbalken med Stures driv heller. :-(
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Drivning Zp?

Inlägg av Per N »

Hej!

Om problemet är koppelinfästning, så är tipset att leta fram Smalspårigt nr 75. I det numret berättar Ola Ahlström dels om sitt bygge av en Zp baserad på VVA´s etsplåt och ett egentillverkat chassi, och dels om hur han löste koppelfrågan efter tips från ett amerikanskt forum.

I korthet går det ut på att korta av Kadee 714-kopplet framför den bakre "öglan", göra en ny koppelficka av en fyrkantsbalk och sedan fixera den återstående delen av Kadee-kopplet i fickan med en metalltråd vertikalt. En viss fjädring/styrning fås med hjälp av en bit avklippt gummiband i botten på koppelfickan...
Kanske inte så bra beskrivning, men det finns en förklarande figur i tidningen.

Jag har ett svagt minne att en liknande lösning har beskrivits/diskuterats av Mats Dahlström också... Kanske kan någon bekräfta...?

Lycka till med bygget!

MVH / Per N
Skriv svar