Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Inlägg av Lasse M »

Har ett lokstall i tegel jag vill bygga som hade varit smidigt om det funnits möjlighet att få framtaget som byggsats till mig själv om möjligheten fanns. Min tanke är att själv rita upp underlaget i datorn och likt etsplåtar skicka iväg filen och få delarna frästa eller laserskurna (om nu det går att laserskära i plast?).

Har även en byggnad i trä som jag skulle vilja få laserskuren på samma sätt. Någon som vet om det finns sådana tjänster? Hade sparat mycket tid jämfört med scratchbygge, nog för att scratschbygge är kul men det tar väldigt mycket längre tid, något jag redan har allt för lite av. Träkåken är väl sin sak att scratcha i "värsta" fall, inte så stor och trä är hyfsat lättarbetat. Lokstallet i tegel är värre, plast är jobbigare att arbeta med (tycker jag i a f), och det är desto mer detaljer som t.ex. bågar över dörrar och fönster, friser m.m, dessutom finns inga tegelark med korrekt förband.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Inlägg av Hauk »

Lasse M skrev:Har ett lokstall i tegel jag vill bygga som hade varit smidigt om det funnits möjlighet att få framtaget som byggsats till mig själv om möjligheten fanns. Min tanke är att själv rita upp underlaget i datorn och likt etsplåtar skicka iväg filen och få delarna frästa eller laserskurna (om nu det går att laserskära i plast?).

Har även en byggnad i trä som jag skulle vilja få laserskuren på samma sätt. Någon som vet om det finns sådana tjänster? Hade sparat mycket tid jämfört med scratchbygge, nog för att scratschbygge är kul men det tar väldigt mycket längre tid, något jag redan har allt för lite av. Träkåken är väl sin sak att scratcha i "värsta" fall, inte så stor och trä är hyfsat lättarbetat. Lokstallet i tegel är värre, plast är jobbigare att arbeta med (tycker jag i a f), och det är desto mer detaljer som t.ex. bågar över dörrar och fönster, friser m.m, dessutom finns inga tegelark med korrekt förband.
Tror det er laserskjæring som er veien å gå. Finnes flere som tilbyr slike tjenester, har sett at disse gjør bra arbeid:
http://www.yorkmodelmaking.co.uk

Gi gjerne tilbakemelding om du tester en slik tjeneste!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Inlägg av sala »

Hej
Jag har använt Yorks takmaterial, skifferplattor i 0 skala jag bygger engelskt och är mycket nöjd med dem, har även använt deras fönster. Jag hade problem med att handla av dem över nätet för två år sedan. Det blev problem att deras internethandel hade glömt bort att Sverige var ett land. Fortfarande tycker jag att Grant lines fönster är bäst.
Gunnar i Sala
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Inlägg av Mallet »

Här är ett tips som visades på Sydostträffen
http://makeandcreate.se/article/silhoue ... skarmaskin

Mvh//LH
svane
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 20:30

Re: Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Inlägg av svane »

Hej,
för många år sedan byggde jag en modell av lokstallet i Nättrabyhamn. först provade jag att bygga i "tegelplast" sedan i kartong, bägge importerade från England, ingetdera blev bra. Då ritade jag ett original i datorn och lät etsa tegelfasaderna i mässingsplåt som jag sedan målade. Det hela står och faller med målningen, förstås, och att man kan rita ett etsoriginal. Men resultatet blev gott. Se foto. Jag skrev också en artikel i Smalspårigt, nr71-73.

Örjan Svane
Bilagor
PA100293.jpg
PA100293.jpg (56.78 KiB) Visad 3762 gånger
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Laserskärning och/eller fräsning på beställning?

Inlägg av Hauk »

svane skrev:Hej,
för många år sedan byggde jag en modell av lokstallet i Nättrabyhamn. först provade jag att bygga i "tegelplast" sedan i kartong, bägge importerade från England, ingetdera blev bra. Då ritade jag ett original i datorn och lät etsa tegelfasaderna i mässingsplåt som jag sedan målade. Det hela står och faller med målningen, förstås, och att man kan rita ett etsoriginal. Men resultatet blev gott. Se foto. Jag skrev också en artikel i Smalspårigt, nr71-73.

Örjan Svane
Husker godt artikkeln din, Örjan! Leste også med stor interesse det du skrev i AoH sine årbøker om MJ.

Hadde vært trivelig med en oppdatering på prosjektene dine.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar