Sotig lödspets

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Sotig lödspets

Inlägg av PeO Helgesson »

Ringe skrev:En spets till varje tenn-sort.
Blandar man tennsorter på spetsen kan det bli olyckliga metallkombinationer som har egenskaper vi inte vill ha på våra modeller..
Jag tror detta gäller lågtemperaturtenn, 75-145-grader. vet inte om det är vismut eller antimon som ställer till problem. Tenn, bly och silver torde fungera i olika blandningar.
60/40 = "vanligt" c:a 188 grader, 62/36/2 (Sn/Pb/Ag) c:a 179 grader. Det senare odugligt till spackling, flyter med andra ord ut bättre. Dessa båda torde kunna blandas utan större problem, jag har i alla fall inte märkt något.
"karosseritenn" huvudsakligen bly, någon procent antimon verkar ha försvunnit från biltillbehörsmarknaden, föga användbart för lödning.
145-graders, verkar vara framför allt engelsmännens favorit (, från Carr). Rimbo Grande har haft på lager.
75-85-graders endast för vitmetallödning, biter inte på mässing. Om man ska löda samman vitmetall med mässing, måste man först förtenna mässingen med "vanligt" lödtenn. (från 145-grader och upp)
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Arne Falk »

Tack alla för råd och funderingar kring problemet.
Jag kommer att införskaffa nya lödspetsar. Det är kanske så att spetsarna är att betrakta som förbrukningsvara. Skrota natursvampen och köpa en lödspetsrengörare i metall som jag skall försöka lära mig att använda flitigt, och ha separata lödseptsar till lågtemperaturtenn. Jag har använt lågtepmeraturtenn rätt flitigt den senaste tiden.

Stort Tack!
Arne F
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Miesenberger »

Ett sista tips kanske…
Jag hade precis samma problem med spetsar som sotade igen och blev helt omöjliga att använda.

Lösningen för mig blev att använda en sk Tipaktivator på spetsen.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... tor-p40541
Jag slutade också med att använda blöt svamp och använder bara en torr spetsrengörare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... are-p40025

På detta sätt har jag räddad två gamla spetsar tillbaka till livet, vilket var bra.
Dessa två är numera dedicerade till en för 70-graders tenn och en för 145-grader.

Lycka till!

Häls,
/P
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Jan Frelin »

Annars är det här en bra grej för att hålla spetsar vid liv, som jag just lärt mig:

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... tor-p40541

För övrigt kan man fila bort det svarta skalet. Det förstör pläteringen men ger spetsen några timmar till.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Arne Falk »

Miesenberger skrev:Ett sista tips kanske…
Jag hade precis samma problem med spetsar som sotade igen och blev helt omöjliga att använda.

Lösningen för mig blev att använda en sk Tipaktivator på spetsen.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... tor-p40541
Jag slutade också med att använda blöt svamp och använder bara en torr spetsrengörare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... are-p40025

På detta sätt har jag räddad två gamla spetsar tillbaka till livet, vilket var bra.
Dessa två är numera dedicerade till en för 70-graders tenn och en för 145-grader.

Lycka till!

Häls,
/P

Tack för tipset!
Även tipaktivatorn påförd på införskaffalistan.

/Arne
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Arne Falk »

Jan Frelin skrev:Annars är det här en bra grej för att hålla spetsar vid liv, som jag just lärt mig:

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... tor-p40541

För övrigt kan man fila bort det svarta skalet. Det förstör pläteringen men ger spetsen några timmar till.

Jag har också putsat och filat. Med ytterst tveksamt resultat. Det håller ju bara ett par lödfogar sen är spetsen svart av sot igen.
Menar du att man kan rädda en sådan spets till ett nytt liv med hjälp av tipaktivatorn?

/Arne
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Jan Frelin »

Det verkar så, ett tag i alla fall.
Ninni
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 07:23
Ort: Solna, Sweden

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Ninni »

Jag torkar av spetsen med en bit hushållspapper efter lödning. Vid behov återförtennar jag den med Multicore Tip tinner/cleaner.
Man bör definitivt undvika att lödkolven står på i onödan. Jag stänger alltid av den när jag har lött klart.
Spetsarna håller ändå inte hur länge som helst. När pläteringen börjar lossna är slutet nära.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Sotig lödspets

Inlägg av mikath »

Det där med att hålla lödspetsarna rena och hur länge de håller är en knepig fråga.
Jag stryker alltid av lödspetsen i sådant där trassel för att hålla den så ren som möjligt, jag har även provat tipactivator med både bra och dåliga resultat.
Det som är bra är att den håller synligt sig fin, men jag har upplevt att lodet "blandas ut" även om jag försöker stryka av den noggrant.
Kanske beror detta på att jag får en blandning av lod och tipactivator i trasslet som jag stryker av spetsen i, och varje gång jag stryker av spetsen får jag lite av denna blandning på spetsen...
... jag vet faktiskt inte.
Jag har aldrig varit förtjust i våt svamp, men det är som sagt en högst personlig åsikt.

Jag tycker jag gör alltid lika men ändå så håller lödspetsarna olika länge även att jag har spetsar av hög kvalité från Weller.

/Mika
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Sotig lödspets

Inlägg av Arne Falk »

@Ninni
Tror jag vet när jag knäckte den senaste spetsen. Glömde lödstationen igång efter att ha svarat i telefon. Det blev nådastöten som fick den att ge upp helt efter lång och trogen tjänst. Hade dessutom ökat temperaturen för jag tyckte jag hade svårt att få värmen att sprida sig i materialet.

@mikath
Spetsarna jag använder är nog inte av högsta kvalité. Men en sak har de gemensamt med dina. Livstiden varierar stort. Om det beror på olika kvalité eller att jag misshandlar vissa vet jag inte. Men jag tror den här tråden med era synpunkter och erfarenheter kan vara till stor hjälp fortsättningsvis.

Stort Tack!
/Arne F
Skriv svar