Digitaldrift treskenspår?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av Lasse M »

Är fullständigt okunnig när det gäller digitaldrift och tänkte först bygga analogt men har börjat tänka om, blir ju så mycket enklare med digitaldrift, man kan parkera lok/motorvagnar var man vill utan att behöva sektionera upp spårsystemet i absurdum för att ha så många möjligheter som möjligt, multipelkörning m.m. Ja fördelarna har jag varit medveten om länge men var ändå först inne på att bygga analogt, men som sagt, börjat tänka om. Men får man plats med dekodrar i så små lokomotorer som Z och Zp och småfordon, har bl.a en HFJ rälsbil look-a-like planerad.

Och så rubrikfrågan, hur gör man med digitaldrift på treskenspår?
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av PeO Helgesson »

Vid mitt första digitalprojekt tänkte jag, att jag får börja med något litet och enkelt. Det blev en ej breddad Z. Den blev för lätt, för att vara riktigt pålitlig. Idag finns mindre decodrar, om du inte ska ha högtalare också. Då tar ofta i.o.f.s. ofta högtalaren mer plats än decodern, den delen kan jag inte, den får Mats D. beskriva.
Treskenspår innebär att en pol är gemensam, lättast borde vara att ha samma drivspänning även på den andra. På mitt hembyggda spår såg jag ingen annan möjlighet, vet inte huruvida rälerna är isolerade från varann på köpespår. Om så är, kan man teoretiskt ha olika spänning på de olika spåren, förutsatt att de matas från varsin trafo.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Har du treskensspår så ha båda spåren matade från samma central eller booster. Och blanda inte analogt och digitalt. Om smalspåret är analogt och normalspåret är digitalt på treskensspåret och du får en urspårning så är risken att du får en kortslutning mellan den analoga transformatorn och den digitala centralenheten. Och då är risken stor att centralenheten går sönder.

Vill du ha smalspåret analogt så bör du ha smalspåret elektriskt helt åtskilt.

Riktigt små dekodrar finns, jag tror bl a HaboHobby har, men sen gäller det att man klarar löda in dem också...

Med vänlig hälsning
Daniel
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av Lasse M »

Tack för era svar, får kanske förtydliga mig lite. Blir det att jag väljer digitalt (vilket det lutar starkt åt) så blir det både för smal- och normalspåret.

Någon som har någorlunda koll på vilka mått dom minsta dekodrarna för H0 har?

Har inte bestämt mig för spår ännu, växlarna blir troligtvis hembyggda med Fast-Tracks jigg för treskens 6:a, övrigt spår har jag inte bestämt mig om jag ska använda Shinoharas flexräls försvenskad eller om man ska bygga övrigt spår själv också. Just nu lutar det åt färdig flexräls då bara växlarna kommer ta tid och tidbrist för modellbygge är redan ett stort problem. Shinoharas flexräls förmodar jag har rälerna isolerade från varandra.

Och för att förtydliga ursprungsfrågan, den var lite otydlig. Hur kopplar man in digitaldrift på treskenspår när både normal- och smalspår ska vara digitalt?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Du kan använda dekodrar för N-skala. Det som styr är hur stor strömstyrka som dekodern kan ge, men jag tror inte det ska vara något problem. Är du osäker så ställ loket på en bit räls, anslut en analog trafo och koppla en amperemeter (multimeter) i serie. Jag tror man bör mäta dels strömmen vid maxfart, dels när loket är fasthållet, men någon annan får korrigera mig där.

Du kopplar digitalt på samma sätt som om du hade kört analogt. Fast istället för "plus" och "minus" har du andra beteckningar, t ex "rail A" och "rail B". Koppla den gemensamma rälen till ena anslutningen och de andra två rälerna till den andra anslutningen.

Tänk så här: Antag att du kopplar analogt men bara har en trafo och kör hela banan på den utan en massa sektioner. Hur hade du kopplat då? Koppla så om du kör digitalt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av Lasse M »

Tack för hjälpen, det kommer säkert att komma fler frågor framöver rörande digitaldrift.

Man kan alltså koppla t.ex. "Rail A" till mer än en räl, alltså dom separata smal- och normalspårsrälerna. Det var just detta jag funderade över om det eventuellt kunde skapa konflikter i digitaldriften om man kopplade ena "polen" till två räler.

Ljud är inget jag tänkt använda, iallafall inte i nuläget, kanske ändrar jag mig framöver för visst är det häftigt, men känns för avancerat för mig än så länge. Dessutom så var det ju det där med utrymmet i dom riktigt små fordonen.

PeO: Menade du att Z:an var för lätt i vikt för att vara pålitlig driftsmässigt trots digitalisering?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Digitaldrift treskenspår?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Lasse M skrev:Man kan alltså koppla t.ex. "Rail A" till mer än en räl, alltså dom separata smal- och normalspårsrälerna. Det var just detta jag funderade över om det eventuellt kunde skapa konflikter i digitaldriften om man kopplade ena "polen" till två räler.
Det skapar inga problem alls.


Det är en fördel att "DCC-säkra" växlarna, speciellt om du kör digitalt. Med analog drift har du bara full spänning när du kört loket allra fortast, vilket man sälla gör. Med digital drift har du full spänning i rälsen hela tiden eftersom hastigheten på loket istället styrs av kommandon som skickas till lokets dekoder. Om avståndet mellan hjulen på hjulaxeln inte är rätt injusterat så kan det lätt bli små korta kortslutningar i växlarna och med digitaldrift blir det mer problem, t ex brännmärken i hjulen.

Därför bör man DCC-säkra alla växlar, vilket innebär att båda tungorna alltid ska ha samma polaritet som rälen närmast tungan. Mer info och bilder finns på den här sidan:
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar