Brimalms växelklot?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Brimalms växelklot?

Inlägg av Lasse M »

Tänkte använda mig av handkastade växlar närmast där man når och blev nyfiken på Brimalms växelklot som ju skulle vara fungerande. Men hur monterar man fast dragstången i växeltungan? Plastbiten/"slipersen" som sitter fast i tungan måste ju bort. Har lösa idéer om att i så små rör som möjligt lagra och limma fast någon stabil men icke strömledande stång/tråd. Så att man löder fast en kort liten rörstump under varje räl på tungan, trär i den icke strömledande stången på vilken man även har en kort rörstump på mitten i vilken man monterar fast dragstången från växelklotet.

Sen gäller det ju dessutom att rörelsen lägger om växeln fullt ut så att tungorna sluter, det känns som ett möjligt problem. Det är ju sin sak om rörelsen är större en vad växeltungan behöver röra sig, men då faller det på att det ser ju varken snyggt eller realistiskt ut med växelklot som "står upp".

Kanske är dessa fungerande växelklot en flopp, jäkligt snygga men helt oanvändbara?

Och...är dragstång m.m hållbart nog för att verkligen användas, om och om igen? Eller är det bättre att ha statiska växelklot från Tekno-Bygg och lägga om växeln med dragstång till anläggningens sida?

Dom har ju funnits ett tag nu men inte sett något om dom på nåt forum. Någon som använder/använt Brimalms växelklot?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Brimalms växelklot?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag aldrig sett Brimalms växelklot så jag kan egentligen inte uttala mig. Men jag tvivlar på att det kan fungera. Ett riktigt växelklot är ju rejält tungt, just för att hålla fast tungorna i rätt position. Såvitt jag kan se så har inte ett växelklot i modell tillräcklig tyngd för att kunna hålla tungorna.

Men titta på hur Tobias Ljung har löst det i skala 1:45:
http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... 977#p12977

Kolla på filmen i inlägget så ser du principen. Det borde gå att göra även med manuell växelomläggning, men då syftar jag på en "vanlig" manuell växelomläggare som både lägger om växeln och växelklotet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Anders T
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 jan 2015, 10:23

Re: Brimalms växelklot?

Inlägg av Anders T »

Hej Lasse M!

Som konstruktör av växelklotet ifråga kan jag säga att det aldrig var tanken att klotet i sig skulle säkerställa växeltungornas rätta position.
Tanken är att växeln läggs om på vanligt sätt och att klotet "häger med".
Dragstången är avsiktligt för grov med tanke på att det ska hålla.
Fästen är gjorda för att passa den växel som vi ska släppa. (för närvarade håller vi på att skriva byggbeskrivningen)

mvh
Anders Tornland
Brimalm Engineering AB
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Brimalms växelklot?

Inlägg av Tobias Ljung »

Snyggt jobbat Anders! Kommer det en version för oss som bygger i nollan 1:45 också...?
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Brimalms växelklot?

Inlägg av Lasse M »

Daniel Bergqvist skrev:Jag aldrig sett Brimalms växelklot så jag kan egentligen inte uttala mig. Men jag tvivlar på att det kan fungera. Ett riktigt växelklot är ju rejält tungt, just för att hålla fast tungorna i rätt position. Såvitt jag kan se så har inte ett växelklot i modell tillräcklig tyngd för att kunna hålla tungorna.
Det var ungefär så jag också tvivlade, fanns ju växlar från Märklin med klot där man la om växeln med klotet men där var ju fjädrar inblandade.
Men titta på hur Tobias Ljung har löst det i skala 1:45:
http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... 977#p12977

Kolla på filmen i inlägget så ser du principen. Det borde gå att göra även med manuell växelomläggning, men då syftar jag på en "vanlig" manuell växelomläggare som både lägger om växeln och växelklotet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jo, men Tobias bygger ju som sagt i 0:an och har lite "större" dimensioner att röra sig med, men snyggt blir det. Den här är ju bara grymt snyggt bygge:
Bild

Min tanke var ju att kanske kunna lägga om växlarna som med gamla Märklinväxlar men var som sagt tveksam bl.a p.g.a det med tyngden. Som sagt jäkligt snygga men ska jag ändå lägga om med dragstång nöjer jag mig med Tekno-Byggs statiska....tror jag. :-)
Senast redigerad av Lasse M den tor 22 jan 2015, 01:16, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Brimalms växelklot?

Inlägg av Lasse M »

Anders T skrev:Hej Lasse M!

Som konstruktör av växelklotet ifråga kan jag säga att det aldrig var tanken att klotet i sig skulle säkerställa växeltungornas rätta position.
Tanken är att växeln läggs om på vanligt sätt och att klotet "häger med".
Dragstången är avsiktligt för grov med tanke på att det ska hålla.
Fästen är gjorda för att passa den växel som vi ska släppa. (för närvarade håller vi på att skriva byggbeskrivningen)

mvh
Anders Tornland
Brimalm Engineering AB

Tack för infon, hade mina aningar om att det kunde vara just så att dom var tänkta till era kommande växlar. Det hjälper ju tyvärr inte mig då jag planerar för smalspårsbygge med treskenspår på vissa ställen och då har jag tyvärr ingen nytta av era kommande växlar. Synd för jag köpte några längder av spåret av nyfikenhet och det ser jäkligt snyggt och svenskt ut. Treskenspår bör ju att gå att göra utav ert spår genom att "bara" lägga in en tredje skena, men växlarna blir ju värre. Möjligen om det går att kombinera en sådan här jigg från Fast Tracks med era växeldelar om det kommer att gå att köpa växeldelarna lösa så som befästningar, slipers, spårkryss? Men då ska man ju helst ha lika snyggt spår på delarna med enbart smalspår och då känns code 83 för grovt. Shinoharas code 70 är på gränsen egentligen men funkar för mig.
Skriv svar