Växelmotorer i styrofoam landskap?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Lasse M »

Upptäckte en grej jag inte tänkt på innan i planerandet. Hur gör man med dolda växelmotorer när man har styrofoam landskap? På ett ställe har jag ca 12 cm tjock styrofoam där det ligger en bangård ovanpå och då slog det mig, hur gör jag med växelmotorer.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Jan Frelin »

Jag bygger inte så, just därför. Under spåren har jag ply så att man kommer åt. Sen är det styrofoam på sidorna.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Olof »

Det finns olika varianter där man förbinder växel med motorn via en stötstång i ett rör eller en slang. Då kan Du placera växelmotorn lite friare.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

På kubben har vi små plywoodskivor som vi fäster växelmotorerna i. Plywoodskivorna är limmade på styrofoam med trälim. Du får slipa ner styrofoam-skivan där plywoodskivan ska sitta. Men se till att du har luft vid sidan om växelmotorn så att du kommer åt att skruva. Och du måste ha hål underifrån så att du kan lossa växelmotorn i efterhand om den går sönder eller behöver justeras.

Med vänlig hälsning
Daniel
Serafim Svensson
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 04 dec 2009, 22:54

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Serafim Svensson »

Kanske funkar detta för dig http://youtu.be/d87H-zF7wXg
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Lasse M »

Jan
Jo min första plan var att ha ply under spårområden men av olika orsaker vill jag få ner vikten maximalt så därför bestämde jag mig för att bygga helt i foam. Men tänkte som sagt inte på det med växelmotorer.

Olof
Låter intressant, skulle gärna se mer om detta om du möjligen råkar ha några bra länkar eller tips om bra sökord för att själv googla info om denna metod.

Daniel, Serafim
Tack för tips, förmodar att det är som på filmen du menade Daniel. Klart bra tips, lite bökigt bara att hålla på att skära ut den där nedsänkningen för masonitbiten så den inte hamnar för djupt. Nån som provat använda riktigt vassa stämjärn på foam? Man kanske t.o.m kan värma stämjärnet lagom innan så det skär lättare i foamen.

Så med dessa båda varianter ska det nog lösa sig, ska bara hitta lite mer info/exempel på Olofs tips först innan jag väljer metod.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Lasse M skrev:Daniel, Serafim
Tack för tips, förmodar att det är som på filmen du menade Daniel. Klart bra tips, lite bökigt bara att hålla på att skära ut den där nedsänkningen för masonitbiten så den inte hamnar för djupt. Nån som provat använda riktigt vassa stämjärn på foam? Man kanske t.o.m kan värma stämjärnet lagom innan så det skär lättare i foamen.
Japp, men vi använder plywood istället för masonit. Masonit funkar en gång, men skruvar man för hårt eller flera gånger så håller nog inte masoniten. Om jag förstod filmen rätt så limmar han växelmotorn och det avråder jag bestämt ifrån. Förr eller senare vill du lossa någon av växelmotorerna och då är det kört om du har limmat den.

Styrofoam är ett poröst material som går utmärkt att slipa med sandpapper. Tar lite längre tid än att skära med kniv men du får större precision. På klubben har vi använt både kniv, stämjärn och stålborste. Alla funkar, beroende på hur mycket som ska bort. Men har du bara lite tålamod så använd grovt sandpapper och slipa bort överflödet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Olof »

Lasse M skrev:Olof
Låter intressant, skulle gärna se mer om detta om du möjligen råkar ha några bra länkar eller tips om bra sökord för att själv googla info om denna metod.
Jag brukar läsa engelska MJ-tidningar och där dyker det då och då upp nyhetsartiklar och annonser för olika system. Jag har aldrig varit ute efter det själv utan det är mer så att jag noterat att det finns så jag kan inte ge några direkta tips. Småannonserna i Railway Modeller brukar innehålla en del. Där hittade jag som exempel ModraTec även om jag inte vet om det är precis det du behöver.

Ett par kompisar provade att dra pianotråd i plaströr från Plastruct men jag tror inte de blev helt nöjda.
Mitt förslag är att du besöker en hobbyaffär som säljer modellflygplan. De brukar använda stötstänger för att koppla ihop servon och roder.

När vi är inne på servon så visade Peco en ny växelstyrning på Guildex i september som de kallade SmartSwitch. Den byggde på miniservon som var monterade bredvid växlarna. Det kan kanske också vara en lösning för Dig.

EDIT: Wire In Tube tycks vara en engelsk benämning.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Lasse M »

Daniel

Jag tänkte på just det där med att kunna montera loss motorn när jag såg filmen. Men sen slog det mig att det kan inte vara det lättaste att montera tillbaka den, inte mycket utrymme i det lilla hålet och 12 cm djupt. Både hålla växelmotorn på plats, få upp en skruvmejsel, lyckas hitta skruvhålen och lyckas få skruvmejseln på skruven utan att tappa ut skruven, och allt detta utan att se något, om man nu ens får upp handen i hålet. Man kanske kan vidga hålet underifrån så det blir mer konformat.

Hur tjock plywood använder ni?

Olof
Tack för länkarna. SmartSwitch var ju inte så liten, så bredvid växlarna känns lite väl klumpigt att montera den så som bilden visar. Men borde väl gå att vända upp och ner och på något sätt montera undertill istället. Men oavsett metod så krävs det en del karvande i styrofoamen för att göra plats för motorer och sen täcka över med plywood.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Växelmotorer i styrofoam landskap?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Nej, lätt att montera i efterhand blir det inte. Men börja med en större plywoodplatta så du har mer utrymme vid sidorna, gärna fem cm fritt utrymme runt växelmotorn. Har du flera växelmotorer nära varandra så ta upp ett stort hål och ha en gemensam plywoodplatta. Tjockleken på plywoodplattan är nog inte kritisk, vi använde ca 6mm plywood som vi hade fått från ett företag.

En ide kan vara att ha växelmotorerna på ovansidan och låta pianotråd gå i plaströr som Olof beskriver. Målar du plastören och ballasterar spåren så syns det nog inte så mycket. Har du några byggnader vid bangården så kan du dölja växelmotorerna i dessa. T ex elskåp, ställverkshus, godsmagasin, industribyggnad, toalett, ....

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar