XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Inlägg av Lasse M »

Har behov av 20 mm XPS skivor men det verkar omöjligt att få tag på numera. Tanken var att bygga upp landskapets olika höjdnivåer med 20 mm skivor då vissa höjdförhållanden kommer ligga mellan 20, 40 och 60 mm över lägsta nivån. Bl. a ska det vara en s.k switchback/zig-zag spår som går från 0 till 20 sen till 40 och till slut till 60 mm.

Tyckte det kändes som en smidig metod att använda 20 mm skivor för att bygga upp höjdskillnaderna men som sagt, efter MASSA sökande på nätet gav jag upp. Det enda jag hittade var från en försäljare och då var man tvungen att köpa ett helt paket med 20 eller 25 skivor.

Hittar en del EPS 20 mm skivor men det är ju mer som vanlig cellplast/frigolit och smular något förbannat när man formar det. Några råd tips på var man eventuellt hittar 20 mm XPS skivor eller andra metoder för lättviktslandskap? Såg att Matton hade polystyrenskivor, hur funkar det, är det bättre än EPS/cellplast eller är det samma?
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Jag googlade på det och det är ju flera stora byggvaruhus som har det.
Bauhaus, Beijerbygg mf.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

När jag efterfrågade 20mm XPS skivor på Fellessons bygghandel i Växjö så visade det sig att de har just de skivorna på ett annat ställe än de tjockare XPS-skivorna och de vita cellplastskivorna. Användningsområdet för 20mm skivorna verkar vara annorlunda, därav annorlunda placering på byggvaruhuset.

Var bor du? Det kanske finns någon i närheten som kan tipsa om lokalt byggvaruhus som har 20mm XPS.

Med vänlig hälsning
Daniel
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Inlägg av Lasse M »

Jan-Inge Gunarsson skrev:Jag googlade på det och det är ju flera stora byggvaruhus som har det.
Bauhaus, Beijerbygg mf.
Då får du gärna länka till dessa för jag har kollat av alla byggvaruhus jag känner till utan att hitta. Just Beijerbygg är dom enda jag hittade hos och där var det som sagt ett helt paket som gäller då det är beställningsvara. Hos Bauhaus finns 2,2 mm vilket är lite väl tunnt, övriga byggvaruhus hittar jag inget hos.
Senast redigerad av Lasse M den tis 09 dec 2014, 13:42, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Inlägg av Lasse M »

Daniel Bergqvist skrev:När jag efterfrågade 20mm XPS skivor på Fellessons bygghandel i Växjö så visade det sig att de har just de skivorna på ett annat ställe än de tjockare XPS-skivorna och de vita cellplastskivorna. Användningsområdet för 20mm skivorna verkar vara annorlunda, därav annorlunda placering på byggvaruhuset.

Var bor du? Det kanske finns någon i närheten som kan tipsa om lokalt byggvaruhus som har 20mm XPS.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag har varit och kollat samtliga lokala byggvaruhus/bygghandlar utan framgång. Jag bor i Skåne så hela Skåne är isåfall av intresse men helst västra Skåne.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: XPS/Styrofoam m.m - Svårare att hitta numera?

Inlägg av Micke Brane »

Hej

På bauhaus finns inget på deras hemsida mer än 50, 80, och 100 mm tjocklek.
Däremot Beijers har i 40, och 60 mm tjocklek.se länk
http://www.beijerbygg.se/store/privat/b ... Ibt84uxiD4

Det finns också Cellplast Jackon Jackofoam 200 Falsad som är mark isoleringsskivor som inte smular så.
Den finns i 30, 40, 50, 60, 70, 80 och 100mm tjocklek
Du kan hämta deras broschyr på PDF:
http://static1.bygghemma.se/files/5dc6f ... ktblad.pdf

Lycka till
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar