Stopbockar H0n3?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Stopbockar H0n3?

Inlägg av Lasse M »

Ni som bygger svenskt i H0n3, vad använder ni för stoppbockar. Vad jag vet finns inga "svenska" färdiga. Tänkte på MRW's och bara bygga dom för 10,5 mm spårvidd istället, men kom sen på att höjden kommer ju då inte att stämma. Eller går det att modifiera?
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Stopbockar H0n3?

Inlägg av Björn D »

Hej!
Det är väldigt enkelt att tillverka egna av modellen med två 45 graders böjar av varje räl, har inte sett någon annan modell på smalspår. Mina har jag tillverkat av code 40 och 55 räler. Dessa går väldigt lätt att bocka om man först glödgar rälen där den ska böjas. Jag använder en lite brännare från Clas Ohlson 30-8274 (finns blad köksredskapen!) och kostar SEK 199,00. Den är användbar till mycket.

Man glödgar rälen med en spetslåga så att den precis börjar lysa röd, håller man på längre smälter den. Sedan går det väldigt lätt att böja rälen.

Även om man använder code 70 räler i spåret kanske man ska tillverka stoppbockarna av code 55, det blir lite nättare än de överdimensionerade code 70 rälerna. Att spåret och stoppbockarna har olika räler var vanligt förekommande i verkligheten, man behöll de klenare stoppbockarna när man förstärkte banan.

Den horisontella balken utgjordes oftast bara av en slipers. En vanlig stoppbock var konstruerad för att vara klenare än vagnarna så att vid en kollision skulle stoppbocken gå sönder och inte fordonet. Fanns det risk för att fordonet skulle skada något väsentligt hade man stadigare don eller så kompletterades rälstoppbocken med ett kraftigare hinder bakom den förra.

På Roslagsbanan förekom det ofta tvärbalkar av stål beroende på att denna måste ha ett uttag i balken för Scharfenbergskopplets "flärp" som sticker ut.

Ska man tillverka flera stoppbockar kan det vara en idé att tillverka en liten bockningsjigg för att lättare få identiska bockar på alla fyra rälerna som ingår i en stoppbock.

Mvh
Björn D
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Stopbockar H0n3?

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset Björn. Behöver 12 st så det får bli att tillverka en liten jigg. Jag gissar att brännaren du pratar om är en sådan man t.ex. bränner av brulée puddingar med? Isåfall finns redan en sådan så då är det bara att beställa en längd code 55 flexräls.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Stopbockar H0n3?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Ja det är precis en sådan brännare jag menade. Clas Ohlson har för tillfället sänkt priset till SEK 149,00. Det är ju knappast något man använder till lödning av dekodrar, men har man en massiv metallklump som ska lödas på plats är den mycket användbar även för detta. Det är ett sådant verktyg som man inte använder så ofta men ovärderligt när man behöver det.

Sedan kan man ju ge det som Julklapp till sin käresta och antyda att man gillar crème brûlée, och sedan låna den i lönndom.

/Björn D
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Stopbockar H0n3?

Inlägg av PeO Helgesson »

En liknande brännare duger också för enklare hårdlödning. Jag provade att löda ramsidor och rör för axellagring, början på ett Prins August-bygge, mest för att prova om det gick. Det gick bra, men den påbörjade ramen väntar fortfarande på bättre tider.
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Stopbockar H0n3?

Inlägg av Arne Lindgren »

En sån lite brännare har jag också. Jag använder den till att snabbt svepa över krympslang med.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Stopbockar H0n3?

Inlägg av Lasse M »

Tittade på Shapeways ikväll och upptäckte att där fanns en hel del stoppbockar man kunde beställa. Så man kanske skulle ta upp den där planen på att lära sig SketchUp och prova att rita en H0n3 stoppbock. Har ingen erfarenhet av Shapeways eller 3D utskrivna produkter ö h t men eftersom det fanns en hel del stoppbockar där bör ju materialet hålla för att fungera som stoppbock.
Skriv svar