Spårplansprogram med H0n3?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Lasse M »

Nån som känner till något gratis spårplansprogram med H0n3 räls i spårbiblioteket? Började rita med Anyrail, ett väldigt smidigt och lättanvänt program, men plötsligt tog det stopp. Man kunde använda max 50 st "track parts" i trialversionen. Hade sett att det stog att skillnaden skulle vara att i fullversionen kunde man rita hur stora anläggningar man ville och tolkade det som att det var ritytan som var begränsad, men det var det alltså inte.

Så om någon skulle känna till något gratis/trial spårplansprogram utan begränsningar i antal "track parts" man kan använda och som innehåller H0n3 spår vore det toppen. Har snokat en del själv men inte hittat något.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Kolla in detta Templot. Det verkar vara och utan några limits.
http://www.templot.com/martweb/templot.htm
Om det verka bre/dåligt skriv gärna vad du tycker.
Jigun
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av lenelg »

Templot verkar ju i första hand vara ett program för att skapa ritningar för självbyggda spår och växlar med fritt val av radier på kurvväxlar etc. Och ett kompetent sådant, men förmodligen med en viss inlärningströskel.. Kanske värt 400 spänn för fullversionen av Anyrail, om du lärt dig det och trivs med det?
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av pcederstrand »

http://www.enigon.com/museum/en/raily3win.html

om inte denna är fri så är iallafall 2an det.

tror den innehåller även H0n3
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Lasse M »

Ja Templot trillade jag över i mina sökningar men är som sagt avsett för självbyggare av spår, iallafall förstog även jag det så.

Ja Anyrail tog väl ca 10 minuter att lära sig, väldigt smidigt program. Men betala 400:- för det när det ska användas en gång har jag ingen lust med. Dessutom så är det ca 15 trackparts till jag behöver utöver dom 50 man kan använda. Hade jag tyckt om att sitta och rita spårplaner som en del av hobbyn hade jag inte tvekat att köpa Anyrail då programmet är väldigt smidigt och lättförstått.

Tack för tipset om Raily, det hade jag missat så det får testas.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av henrix72se »

Har inte kollat alla varianter, men ett annat gratisprogram är SCARM. Använder det själv o är jättenöjd, dock gör jag mest sketcher inte så mycket detaljer.

I vilket fall, gratis så bara ladda ner från scarm.info o testa själv.

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Svein_H
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 16:00
Kontakt:

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Svein_H »

XtrkCad har mange biblioteker innebygd i programmet, inkludert H0n3 og flere andre smalsporvidder. Der kan du velge blant ferdige skinner og veksler, og du kan også tegne dine egne og bygge opp ditt eget bibliotek. Bruker XtrkCad selv, og har tegnet sporplaner i bl.a. G (smalspor hagejernbane), H0, H0e, H0n3 og N for å nevne noen.

Du finner det bl.a. på http://www.xtrkcad.org/Wikka/HomePage med link til nedlasting av siste(?) versjon 4.0.3a.

Svein
/Svein
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Även jag har använt mig av XtrkCad. Vad som fick mig att välja det var:

1) Det är gratis
2) Det går att skapa egna rälselement, vilket var mycket viktigt för mig.

Det finns en och annan bugg och det är i princip bara ett spårplansprogram och inte något förföriskt anläggningsprogram.

Hur lättanvänt det är vet jag inte, det tog i alla fall ett tag för mig att lära mig det, men å andra sidan hade jag ingen erfarenhet av denna typ av program.

Men det är ju gratis, så då kan det vara värt att pröva, och sedan kan man lägga in alla rälselement som man tänka sig.

Mvh
Björn D
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Lasse M »

Tack för era tips. XtrkCad trillade jag över i mina sökningar men många verkade tycka att det var komplicerat att använda sig av. Jag har inte heller någon erfarenhet av sådana program så jag tyckte AnyRail var extremt smidigt som första gångs användare. Men får bli en test av XtrkCad också.
Svein_H
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 02 okt 2012, 16:00
Kontakt:

Re: Spårplansprogram med H0n3?

Inlägg av Svein_H »

XtrkCad kan ha en ganske bratt lærekurve ja, det er det nok ingen som benekter. Imidlertid anbefaler jeg at du gjennomgår alle "Tutorials" som er innebygd i programmet, ta de gjerne flere ganger så de sitter før du begynner på noe eget, da blir terskelen atskillig lavere:-)

Når det er sagt vil jeg påstå at det ikke er så komplisert bare man får litt øvelse, men det er kanskje ikke like "intuitivt" som endel andre programmer.

Svein
/Svein
Skriv svar