40 hkr O&K lok - i OO9

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av lenelg »

npl-003-kit.jpg
npl-003-kit.jpg (78.26 KiB) Visad 6677 gånger
Eftersom mitt brigadlok visade sig vara närmast OO9 i skala började jag leta efter en stallkamrat i OO9, som kunde tänkas på en svensk 600mm-bana. Till slut hittade jag denna - ett typiskt O&K-lok, från Narrow Planet:
http://narrowplanet.co.uk/products/NPL-003
"Byggsatsen" består av en färdig 3D-tryckt kåpa och lite etsade mässing-detaljer. Ett projekt som till och med jag borde klara av, och den passar MiniTrains Krauss-chassi som verkar ha gott rykte för fina gångegenskaper.

Steve på Narrow Planet meddelar att första batchen just sålts slut, men att de planerar en ny omgång, så jag står på väntelista.

/Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
berra
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:17

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av berra »

Tackar för detta Lennart.
Beställt både 40 och 20 HP samt den tyska dieseln. :)
Sedan jag började titta på minitrains brigadlok har jag blivit väldigt 009 inriktad. Även om jag bor mitt i trefotaland, c:a 2 mil norr om Faringe station så är 600 mm mer min grej. Och 009 känns som en överkomlig kompromiss,
Hyfsat nära 600 mm
Mer massa än H0e
Mer utrymme för dekoder än i motsvarande H0e lok
En rolig brittisk tillbehörsmarknad i skala 00
jameshilton
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 30 okt 2014, 10:52

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av jameshilton »

Hello everyone - my name is James Hilton, I am the UK based designer that produced this model. We launched the kit on Saturday at the ExpoNG show in the UK and it was lovely to hear such positive feedback from visitors. I hope that you don't mind me signing up to your forum to help answer any questions directly, and let you see what is coming next! Please may I also apologise for using English, I am afraid I do not speak your language.

There have been requests for various different versions - to this end I have developed a further three variants that we will be offering for sale.

The next batch will be by pre-order. Can I please ask that those interested email us at [url=mailto:orders@narrowplanet.co.uk]orders@narrowplanet.co.uk[/url] to make a firm order. A 50% deposit will be requested in advance when we place the order with the 3D printers, payable through Paypal. The balance will be requested when the bodies are delivered to us prior to dispatch.

The four variants are:
NPL-003 - Standard 40hp locomotive - £50
NPL-003a - Eigiau - 30hp locomotive - £55
NPL-003b - PC Allen - 20hp locomotive - £55
NPL-003c - Utrillas - 30hp locomotive - £55


There will be a small additional charge for shipping to anywhere in Europe - this will be confirmed when you place your order and confirm your address.
More details are below - any questions drop us an email or post on here and we'll try and answer your queries.

NPL-003 Standard 40hp locomotive
Bild

NPL-003a - Eigiau
30hp locomotive as preserved on the Bredgar and Wormshill and that worked at Penryhn.
Specific details include no sand dome, bracing on rear of cab, cab handrail holes and front buffer beam.
Bild

NPL-003b PC Allen
20hp locomotive, closed cab, as preserved on the Leighton Buzzard Light Railway.
Specific details include closed cab with bracing as per prototype to represent removable cab panels. Smaller steam dome.
Bild

NPL-003c Utrillas
30hp locomotive as preserved at the West Lancs Light Railway and that previously served in Spain, similar to locomotives used in Sweden.
Specific details are longer tanks, shorter dome, different steam valve on dome, larger sand dome, rear bracing on cab and cab handrail holes.
Bild
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av lenelg »

För tydlighets skull: Detaljerna som syns under lokkåpan är extra detaljer som printas i den positionen..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av lenelg »

kit_content.jpg
kit_content.jpg (108.43 KiB) Visad 6229 gånger
Detta är vad som fanns i paketet: 3D-printat lok, div. detaljer etsade i nysilverplåt och ett par printade detaljer. De små printade detaljerna är injektorer och ångregulator. Sotskåpsluckan gömmer sig än så länge under hytten där den är printad. Loket behöver underrede från Minitrains Krauss-lok (deras "Koppel" passar inte).
För den som undrar över storleken i OO9, så är lokets l.ö.a. (utan koppel..) 48 mm, hytten är 21,5 mm bred och hyttsidan 24,5 mm hög. Dörröppningen (får man säga så om ett lok?) är 22 mm hög.

Hyttsidorna och pannan behöver våtslipas lite, men ränderna efter printningen syns betydligt mer i mitt foto än i verkligheten. Jag kan inte se dem med blotta ögat, åtminstone inte före grundmålning. Pannan är ihålig, och kan fyllas med vikt genom hytten (nån som vet var man hittar "Liquid Lead" eller liknande?). Montering av koppel kan bli en liten utmaning, det finns inga förberedda fästen.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av Johan Stenson »

Mer ÖSlJ Lotta än så kan det inte bli. Har du beställt något chassi?
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av lenelg »

Inte ännu..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av Per N »

Hej!

Liknande "Liquid lead" är Rimbo Grandes "Tågvikt" i form av små blykulor. Jag har fyllt del av pannan och tankar på mitt Kp-lok med dessa.
* Steg ett är att mäta upp den mängd som går in i respektive utrymme.
* Steg två är att blanda epoxi.
* Steg tre blanda i den uppmätta mängden blykulor.
* Steg fyra applicera blandningen i utrymmet som skall fyllas och låt sedan epoxin härda.
Om inte utrymmet som skall fyllas kan slutas, så gäller det att man kan rigga upp t.ex. pannan i rätt läge så att inte blandningen rinner ur innan epoxin har härdat färdigt.

Lycka till! / MVH / Per N
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av clas ahlstrand »

lenelg skrev:Pannan är ihålig, och kan fyllas med vikt genom hytten (nån som vet var man hittar "Liquid Lead" eller liknande?). Montering av koppel kan bli en liten utmaning, det finns inga förberedda fästen.
Har inhandlat wolframgranulat (tyngre än bly) från Habo Hobby. Vid närmare eftertanke var det nog på den tiden firman hette NModell, dvs för flera år sedan, så kanske finns detta inte längre kvar i sortimentet.

Här berättar James Hilton bl a vilket koppel han själv använt: http://paxton-road.blogspot.se/2014/09/ ... tails.html
Och ungefär mitt på denna sida finns själva kopplet - NGLP004: http://www.rtmodels.co.uk/rt_models_014.htm

Skulle tro att detta koppel helt enkelt limmas fast i buffertplankan.

Men hade du tänkt dig koppel från Kadee eller MicroTrain blir det kanske värre.
berra
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 20:17

Re: 40 hkr O&K lok - i OO9

Inlägg av berra »

Har fått hem både 40 Hp och 20 Hp varianten. De ser mycket fina ut.
Funderar allvarligt på att använda http://dapol.co.uk/index.php?route=prod ... 62_154_197 som koppelsystem för mitt 009 projekt. De ser ut som Kadee/Microtrains men ser ut att behöva mindre plats.
Skriv svar