Lämpligt materialval till husbygge?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag tänkte ge mig i kast med att scratchbygga ett hus i Nollan då jag är i behov av ett stationshus till blivande resenärer på min bana. Vad rekommenderar ni för material till väggarna till en nybörjare på husbygge? Som ni ser på bilden ligger bräderna horisontellt. Huset blir ungefär 25x18 cm i skala 1:45.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Foto_liten.jpg
Foto_liten.jpg (200.46 KiB) Visad 5143 gånger
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Anders Johansson »

Börja med Northeastern, De har bra mycket av vad som behövs.

Evedal är inte det lättaste huset att bygga.
Bilden visar ändå den enkla sidan....
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Anders Johansson skrev:Börja med Northeastern, De har bra mycket av vad som behövs.
Tack.
Anders Johansson skrev:Evedal är inte det lättaste huset att bygga.
Bilden visar ändå den enkla sidan....
Jo, jag har noterat det... Jag har ritat upp alla väggarna i CAD så jag hoppas det ska gå bra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Evedal_ritning_1.png
Evedal_ritning_1.png (71.05 KiB) Visad 5113 gånger
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Johan Stenson »

Är det inte liggande timmer i väggarna? Verkar lurigt värre...
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Olof »

Några andra idéer:

Jag vet inte om Anders avser North Eastern som flak eller profiler. Nackdelen med flak är att det blir väldigt regelbundet och inte så charmigt snett och vint som på fotot. Mer som ett nybyggt hus. Ett alternativ är att bygga huset med väggar i plywood eller papp, ungefär lika tjocka som fönstren är djupa, och sedan klä utsidan med tunna lister som stockar. En millimeter tjock furu som först misshandlats lite skulle kanske funka och ge ett ojämnt utseende. Men många meter behövs...

Den utskjutande övervåningen kan göras med något skiv-material som sätts på väggarna innan de kläs med lister. T.ex. 1 mm plywood eller papp.

Fönstren tror jag i och för sig är svårare än väggarna. Hur har Du tänkt göra dem?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Olof skrev:Jag vet inte om Anders avser North Eastern som flak eller profiler. Nackdelen med flak är att det blir väldigt regelbundet och inte så charmigt snett och vint som på fotot. Mer som ett nybyggt hus. Ett alternativ är att bygga huset med väggar i plywood eller papp, ungefär lika tjocka som fönstren är djupa, och sedan klä utsidan med tunna lister som stockar. En millimeter tjock furu som först misshandlats lite skulle kanske funka och ge ett ojämnt utseende. Men många meter behövs...
Jag kör på NE-flak till det här bygget. Det blir svårt nog ändå.
Olof skrev:Fönstren tror jag i och för sig är svårare än väggarna. Hur har Du tänkt göra dem?
Jag ska försöka göra dem i styreneflak och sedan skära ut dem med skalpell.

Vilka färger är lämpliga för att måla NE-trä? Sprutmåla, penselmåla, eller något annat? Väggarna ska ju vara i någon röd nyans.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Graffen »

Daniel Bergqvist skrev: Jag kör på NE-flak till det här bygget. Det blir svårt nog ändå.
Olof skrev:Fönstren tror jag i och för sig är svårare än väggarna. Hur har Du tänkt göra dem?
Jag ska försöka göra dem i styreneflak och sedan skära ut dem med skalpell.

Vilka färger är lämpliga för att måla NE-trä? Sprutmåla, penselmåla, eller något annat? Väggarna ska ju vara i någon röd nyans.

Med vänlig hälsning
Daniel
Köp en nibbler till att skära ut fönstren med!
Bästa verktyget jag har till plasticard!
http://www.micromark.com/nibbling-cutter,7761.html

Jag målar NE med en tunn cellulosalack med pigment i för att skapa ett vädrat utseende samt förbereda inför nästa steg.
Ta bort "ludd"! Gnuggar det torkade träet med 0000 stålull. Sedan målar jag med vanlig Vallejo Model-Air och airbrush.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev: Jag kör på NE-flak till det här bygget. Det blir svårt nog ändå.
Bra!
Daniel Bergqvist skrev: Vilka färger är lämpliga för att måla NE-trä? Sprutmåla, penselmåla, eller något annat? Väggarna ska ju vara i någon röd nyans.
Jag tror att nästan vad som helst funkar. NE-flaken brukar slå sig rejält när jag penselmålar med vattenburen färg så jag brukar måla båda sidor alternativt ha dem fästa på ett stadigt underlag (plywoodväggar eller ramverk av furulist)

Vi har väll alla våra olika recept på falurött. Krister Brandt skrev i något tidigt avsnitt av Modelltåg hur han blandade ihop "falurött" med oljefärger. Själv har jag följt det receptet men bytt ut oljefärgerna mot vattenbaserad konstnärs-akrylfärg.

För min del rekommenderar jag penselmålning. För mig blir det lättare att variera blandningen vått-i-vått så att man får fram färgskiftningar och strimmigheter med pensel. "Falurödfärg" är annars en förlåtande färg även i modell.

Lycka till och dela gärna med Dig av hur bygget går

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Olof skrev:Vi har väll alla våra olika recept på falurött. Krister Brandt skrev i något tidigt avsnitt av Modelltåg hur han blandade ihop "falurött" med oljefärger. Själv har jag följt det receptet men bytt ut oljefärgerna mot vattenbaserad konstnärs-akrylfärg.
Om du har möjlighet att hitta det receptet så skulle jag uppskatta det mycket. Jag tittade igenom mina böcker men kunde inte hitta det, men jag har bara några i serien.
Olof skrev:Lycka till och dela gärna med Dig av hur bygget går
Det blir tyvärr lite dåligt med det. Anledningen är att redaktören är i stort behov av artiklar och att jag kanske, kanske, kanske skriver en artikel i tidningen om det blir någorlunda bra.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev:
Olof skrev:Vi har väll alla våra olika recept på falurött. Krister Brandt skrev i något tidigt avsnitt av Modelltåg hur han blandade ihop "falurött" med oljefärger. Själv har jag följt det receptet men bytt ut oljefärgerna mot vattenbaserad konstnärs-akrylfärg.
Om du har möjlighet att hitta det receptet så skulle jag uppskatta det mycket. Jag tittade igenom mina böcker men kunde inte hitta det, men jag har bara några i serien.
Det var i KBrans första bok i serien, Modelltåg 90 och det var ju ett tag sedan den kom ut. Artikeln handlade om Plate hållplats och receptet är: 1 del obränd umbra, 2 delar Beckers klarröd (alternativt Romney Light Red) 3 delar Vermilion.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar