Lämpligt materialval till husbygge?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Johan Stenson »

Ett sätt att göra fönster med skrivtejp beskrivs i MJ-magasinet nummer 9. Först ritar jag upp fönstren i datorn så jag får ett mall med rätt mått. Tar sedan en bit tejp och tejpar fast den på en glasskiva. Där skärs lagom breda remsor av tejpen, några för spröjs, några för mittposter och några för karmarna. Sedan läggs en genomskinlig plast över mallen och fönstret byggs upp över mallen. Brukar börja med mittposten. Bygger sedan horisontella spröjs ut mot sidorna. När det är dags för en vertikal spröjs eller karm kapas längden på flera spröjs samtidigt med ett industrirakblad. Sedan sätts de vertikala karmarna på plats innan det är dags att jämna till överkant och underkant av fönstret med industrirakbladet. Där efter sätts nedre och övre horisontella karmbitarna på plats. Sist justeras bredden på de horisontella karmbitarna med rakbladet.

Lite omständlig metod med ska du inte göra för många fönster så funkar det. Foder kan du göra av kartong, plastikard eller NE-list.

/Johan
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

HEJ
i vilket CAD program ritar du?
Jigun
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag ritar i CAD-programmet SolidWorks.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar