Lämpligt materialval till husbygge?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Klas Blomberg »

Sen några år använder jag riktig järnoxid (den viktigaste ingrediensen i Falu rödfärg), det finns att köpa i färgaffärer.
Jag blandar i den i någon annan färg, röd, brun, orange beroende på vilken ton jag vill få fram.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack Klas och Olof för färgrecept.
Olof skrev:Jag tror att nästan vad som helst funkar. NE-flaken brukar slå sig rejält när jag penselmålar med vattenburen färg så jag brukar måla båda sidor alternativt ha dem fästa på ett stadigt underlag (plywoodväggar eller ramverk av furulist)
Brukar du måla flaken innan du bygger husen, för att kunna måla båda sidor? Jag tänkte bygga huset först och måla sen, om det går bra. Men jag planerar ju ha någon form av förstyvning i hörnen.

Använder ni vanligt trälim för att limma ihop ett trähus?

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev:Tack Klas och Olof för färgrecept.
Olof skrev:Jag tror att nästan vad som helst funkar. NE-flaken brukar slå sig rejält när jag penselmålar med vattenburen färg så jag brukar måla båda sidor alternativt ha dem fästa på ett stadigt underlag (plywoodväggar eller ramverk av furulist)
Brukar du måla flaken innan du bygger husen, för att kunna måla båda sidor? Jag tänkte bygga huset först och måla sen, om det går bra. Men jag planerar ju ha någon form av förstyvning i hörnen.
Med tanke på att det är ett ganska stort hus i nollan vi talar om så behöver Du nog mer än förstyvning i hörnen. Jag hade nog monterat flaken på 4 - 5 mm plywood. På små skjul har jag först skurit ut väggen och sedan byggt ett ramverk av 5*5 mm furulist på insidan. Då kan jag blaska på färg på insidan när jag målar väggarna (innan jag sätter ihop väggarna till en byggnad. Problemet med trä är att lim på ytan gör att färgen inte suger lika bra vid limfläckar som på andra ställen. Det blir kullörskiftningar. Och jag brukar alltid få lite lim på fel ställe. Mitt förslag är att Du först målar träet innan Du börjar skära i det och sedan målar en gång till när modellen är klar.
Daniel Bergqvist skrev:Använder ni vanligt trälim för att limma ihop ett trähus?
Ja det gör jag

Trevlig helg

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Montering på plywood får det bli.

Vad använder ni för material till fönstren?

Med vänlig hälsning
Daniel
Johan Stenson
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:39

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Johan Stenson »

Brukar skära remsor i skrivtejp, en tjockare tejp som finns i större musikaffärer.

http://www.supersonic.se/product.html/i ... ory_id=107
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev: Vad använder ni för material till fönstren?
Ja säg det. Fönster är för mig det svåraste med hus i nollan. Det som gjort att att jag mest byggt bodar eller industrier med så få fönster som möjligt.

I nollan är fönstren så stora att man ser skillnad i tjocklek på spröjs, mittpost och karmar. Sedan skall det vara foder, fönstersmygar, fönsterbrädor (på insidan) och fönsterbleck. Såg en gång en byggare som hade höst-förebild så då var även innerfönstren med. På en byggnad i bakgrunden kan man fuska men här är det en station.

Det finns färdiga fönster men oftast med utrikisk förebild och det är ofta svårt att hitta något som passar när man bygger en viss förebild.

Ett alternativ är att bygga upp fönstret som på förebilden med olika dimensioner av NE-lister eller, om man föredrar plast, Evergreen. Remsor av olika tjock papp fungerar också bra. Det är "bara" att titta på ett riktigt fönster och börja jobba. Byggnadsstyrelsen och andra har gett ut böcker om hur man renoverar gamla fönster och där finns mycket att lära. Men det blir många små bitar. Jag har gjort det någon gång men då för hus med ett eller ett par fönster.

Idag hade jag nog skrivit ut fönstren jag behövde i 3D.

Trevlig helg

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Lasse M »

Angående fönster kanske det är en lösning att rita upp dom i datorn och sen får dom laserskurna någonstans. Vet inte om Ristat & Skuret åtar sig sånt?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

De vita delarna av fönstret har jag tänkt lösa med plasticard. Lite skavanker kan jag stå ut med. Det jag funderar mest på är själva glaset i fönstren. Skrivtejp var en intressant lösning, men mina glasrutor blir 25x38mm och tejpen är 19mm bred. Men det går kanske att lägga skarven bakom mittposten i fönstret. Men bäst hade varit något större plastark där man kan skära ut hela glasskivan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Lasse M »

Det finns ju, eller åtminstone fanns, klar/genomskinlig plasticard. Kan det vara något?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämpligt materialval till husbygge?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag får kolla upp det, det kan nog funka.

Nu börjar jag få ordning på den enkla biten, att rita upp huset i 3D-cad.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Evedal_station_1.png
Evedal_station_1.png (620.65 KiB) Visad 3977 gånger
Evedal_station_2.png
Evedal_station_2.png (591.27 KiB) Visad 3977 gånger
Skriv svar