Templot

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Templot

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Mj Vänner!
Är det någon av er som anv följande program http://www.templot.com/martweb/templot.htm
Man kan tydligen konstruera växlat till olika spårvidder samt hela spårplaner.
Någon med erfarenhet? :idea:
Jigun
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Templot

Inlägg av Jan Frelin »

Inte provat, men det verkar fiffigt!
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Templot

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag har bara varit inne och titta på FAQ-listan några gånger och det verkar vara relativt avancerat (för avancerat för mig). Om jag har förstått det rätt är det baserat på Brittisk praxis när det gäller växlar och korsningars utformning och används ganska flitigt för att rita upp växlar och spårformationer.

Britterna började mycket tidigt att skräddarsy rälsformationer och var tidiga med kurvväxlar, dubbelspårs krökta korsningar och andra avancerade rälsformationer. Jag har passerat ställen där två fyraspårslinjer korsar varandra och där man även kan byta från en linje till en annan, ungefär på samma sätt som vid vissa spårvagnskorsningar... Många korsningar blev det...

I Sverige använde man i mycket hög grad standardkomponenter och standardväxlar.Dessa standarddelar kunde köpas från "hyllan". Detta gällde i hög grad normalspårsbanorna och i ännu högre grad på smalspåret. Växlarna var ofta 9:or på samtliga spårvidder, i alla fall för spårvidderna över 600 mm.

Men på modelljärnvägar vill man ofta av utrymmesskäl bygga lite mer kompakta spårsystem och då kan säker programmet komma till användning.

Men får man föreslå att någon testar programmet och återkommer med en liten recension i ett kommande nummer av Smalspårigt.

Med vänlig hälsning
Björn Dahlström
Skriv svar