Allt jag trodde att jag visste om skivsignaler

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Allt jag trodde att jag visste om skivsignaler

Inlägg av Klas Blomberg »

Huvudstationen på min bana ska, helt förebildsenligt, ha en skivsignal vid varje infart. Tyvärr verkar det inte finnas några bilder på hur skivsignalerna i Skyllberg såg ut, så jag tänker göra ett freelance bygge.

Och då dyker det helt plötsligt upp en massa frågor om sånt som jag trodde att jag visste:
Ena sidan av skivsignalen är rödmålad, så långt är allting klart. Men hur såg baksidan ut? Baksidor av skivsignaler är inget populärt fotomotiv, men jag har fått för mig - utan att egentligen lyckas spåra någon källa för det - att de var vitmålade för att inte synas och dessutom hade ett svart kryss övermålat för att ytterligare tala om att detta är en signal som inte gäller.

Skivsignalerna ställdes så att skivan var vinkelrätt mot spåret med den röda sidan vänd mot inkommande tåg för att stoppa det från att åka in på stationen. Men förekom det även att man gjorde tvärtom - alltså vände skivan ett halv varv så att den röda sidan stoppade tåg från att åka ut från stationen? Jag är starkt övertygad om att man inte gjorde så, för det skulle ju samtidigt innebära att det inte fanns något som hindrade andra tåg från att komma i motsatt riktning men man kan ju aldrig vara helt säker.....

Och hur ställde man skivsignalen när den visade klart? Min intuition säger mig att man borde ha vänt den röda sidan bort från spåret så att man från tåget bara såg (den vita?) baksidan - jag föreställer mig att man annars riskerade att lokförare skulle panikbromsa när de råkade skymta en röd signal i ögonvrån.

Någon som har mer fakta än så här?
mj-onas
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 22:28

Re: Allt jag trodde att jag visste om skivsignaler

Inlägg av mj-onas »

Är denna webbsida till någon hjälp? [link]http://www.ekeving.se/si/mek/index.html[/link]
Tyvärr bara svart/vita bilder, men intressant ändå (förhoppningsvis).

Mvh
Mats
Skriv svar