Tidning igraven..

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Tidning igraven..

Inlägg av lenelg »

Carstens Publications med bl a Railroad Model Craftsman har stängt butiken.
Chris Lane, som är redaktör för deras On30 Annual, hoppas kunna driva den vidare men hur är inte klart ännu.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Tidning igraven..

Inlägg av Hauk »

lenelg skrev:Carstens Publications med bl a Railroad Model Craftsman har stängt butiken.
Chris Lane, som är redaktör för deras On30 Annual, hoppas kunna driva den vidare men hur är inte klart ännu.
Trist, men egentlig er jeg overrasket over at generellle MJ-tidsskrift som RMC har holdt ut så lenge som de har.
På nettet finner jeg informasjon om nøyaktig det jeg er interessert i, I blader som MR og RMC finner jeg helt sporadisk en artikkel av interesse, og på langt nær nok til at jeg vil abonnere.

Blant grunnene til at jeg fortsatt kjøper enkelte papirpublikasjoner (Smalspårigt, MJ-bladet, Model Railway Journal, Narrow Gauge & Short Line Gazette og Narrow Gauge & Industrial Modelling Review) er nostalgi og idealisme. To av disse er jo også foreningstidsskrift, og diskusjonsforumene som disse foreningene driver er minst like viktige for meg som papirbladene.

I det lange løp tror jeg løpet er kjørt for papirtidsskrift. Nettet har gjort at bladene ikke lenger har noen nyhetsverdi, og høye produksjonskostnader vil gjøre bladene enda dyrere.

Men jeg tror ikke på det papirløse samfunn. Nettet er glimrende for rask informasjonsflyt og toveis-kommunukasjon, men informasjonen på feks. dette forumet er flyktig, den er svært fragmentert og vil sannsynsligvis ikke være tilgjengelig i all fremtid. Hvor er feks. den informasjonen vi skrev på de første utgavene av dette forumet?

Bøker er en glimrende publiseringskanal. Da kan man bearbeide informasjonen og redigere den skikkelig. Artikler kan bli lengre, bildene større, trykk og innbinding mer påkostet. Tenk feks. på Smalspårsfremjandets Jubileumsbok. Dette er en bok jeg finner frem med jevne mellomrom, og den har en del referanseartikler som er evigaktuelle.

Personlig mener jeg at Smalspårsfremjandet bør slutte å gi ut tidsskrift , og gå over til årbøker. Det skal vel holde hardt å gi ut et så påkostet verk som jubileumsboken hvert år, men et hefte i omfanget til AoH årbøker om MJ burde være mulig.

En årbok må utvikles i tett samarbeid med forumet og ikke minst treffene i foreningen regi.

Man skal heller ikke være redd for at folk ikke vil kjøpe årboken om de har sett deler av innholdet på forumet. På nett er informasjonen fragmentert, uoversiktelig, usikkert tilgjengelig og med bilder som ikke er like bra som på trykk.

Et godt eksempel er Emmanuel Nouaillier sin nye bok "Perfekt bis ins Detail" . Jeg har sett det meste av arbeidet hans på nettet, men likevel er dette en bok jeg ikke ville vært foruten. Denne boken er forbilledlig, den samler teknikkbeskrivelser og store kvaitetsbilder mellom stive permer. Slik blir den et oppslagsverk og en inspirasjonskilde. Og så er det et viktig poeng at hadde jeg ikke sett mye av materialet på nettet hadde jeg aldri kommet til å oppdage denne boken!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
bope
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 16:59

Re: Tidning igraven..

Inlägg av bope »

Mild protest...
För allt i världen - lägg inte ner Smalspårigt! Att behöva vänta ett helt år på nästa publikation bäddar ju för åtminstone mej ett svårt abstinenstillstånd! Dessutom är inte minst bildmaterial och rapporter 4 gånger om året ytterst stimulerande. Jag inser att det krävs en stort jobb och mycken möda att plocka fram innehållet i varje nummer, men än så länge är Smalspårigt i jämförelse med andra facktidningar mycket, mycket läsvärd. Så - om det inte riktigt krisar till sig - låt oss få behålla vår regelbundna stimulans i tillvaron, särskilt som den dessutom nu ytterligare har fått högre tryckkvalitet! Internetbaserade tidningar kommer aldrig att kunna ersätta pappersutgåvor....

Bosse Persson
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tidning igraven..

Inlägg av Olof »

Hauk skrev:
lenelg skrev:Carstens Publications med bl a Railroad Model Craftsman har stängt butiken.
Chris Lane, som är redaktör för deras On30 Annual, hoppas kunna driva den vidare men hur är inte klart ännu.
Trist, men egentlig er jeg overrasket over at generellle MJ-tidsskrift som RMC har holdt ut så lenge som de har.
På nettet finner jeg informasjon om nøyaktig det jeg er interessert i, I blader som MR og RMC finner jeg helt sporadisk en artikkel av interesse, og på langt nær nok til at jeg vil abonnere.
Jag håller med om att det är tråkigt men jag drar inte riktigt samma slutsatser som Hauk. Railroad Model Craftman(RMC) har alltid varit "Andratidning" till Model Railroader (MR).
Det gäller nog också för alla andra publikationer från förlagen Carstens (RMC) och Kalmbach (MR) där Kalmbach varit störst och först. När trycket ökar på tidskriftsmarknaden så är det inte konstigt att Carstens avvecklar verksamheten.

Rollen som andratidning är svår eftersom marknadskrafterna hela tiden strävar mot att föra över intäkterna till förstatidningen. Man har samma produktionskostnader som förstatidningen men eftersom upplagan är mindre får man mindre betalt av annonsörerna. Annonsörerna söker sig till den kanal där de når flest läsare. Läsarna söker sig till den tidning som kan investera mest i marknadsföring och innehåll.

I Sverige finns presstödet för att motverka detta men trotts det så har många andratidningar problem; till exempel Svenska Dagbladet i Stockholm, nedlagda Arbetet i Malmö och ICa Kuriren som fick presstöd eftersom den var andratidning till tidningen Vi.

Vägen ut ut denna moras är att inte vara andratidning. Att istället söka eller skapa en egen nisch såsom Smalspårigt gjort på den svenska marknaden.

/Olof

Wikipedia om Andratidning:
Andratidning är en populär benämning på den mindre konkurrenten på en lokal mediamarknad. Eftersom läsekretsen är mindre än förstatidningens har tidningen svårt att konkurrera om de lokala annonsintäkterna, som typiskt står för 70% av en tidnings intäkter. Följden har blivit en snabb utslagning av andratidningar sedan 1990-talet.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 331
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Tidning igraven..

Inlägg av Graffen »

De hade behövt följa med i utvecklingen också.
Att ha en nischtidning utan en ordentlig och lättillgänglig e-upplaga är vansinne!
Många impulsköp och nya prenumerationer blir det med hjälp av e-upplagorna.
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Tidning igraven..

Inlägg av Jan Frelin »

Jag läser fortfarande Smalspårigt, MRJ, och Hp1 med nöje. En del av värdet är just permanensen, man gå tillbaka till gamla artiklar och hitta guldkorn. Hittills har inte de digitala publiceringsmetoderna jag sett nått upp till detta, alldeles oavsett problemen med finansiering.

Huruvida böcker eller tidskrifter är rätt väg att gå vet jag inte riktigt. Jag gillar FREMO's modell, där tidningen dels kommer i brevlådan, dels finns tillgänglig digitalt för medlemmar. Men även i FREMO har det varit omfattande diskussioner om tidningens framtid.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Tidning igraven..

Inlägg av Per N »

Hej!

Diskussionens vågor har ju inte gått så höga här efter att Hauk föreslog att vi skulle lägga ner tidningen och ersätta den med en årsbok.....
Personlig mener jeg at Smalspårsfremjandet bør slutte å gi ut tidsskrift , og gå over til årbøker. Det skal vel holde hardt å gi ut et så påkostet verk som jubileumsboken hvert år, men et hefte i omfanget til AoH årbøker om MJ burde være mulig.

En årbok må utvikles i tett samarbeid med forumet og ikke minst treffene i foreningen regi.
Förutom Bosse och i viss mån Jan verkar ingen reagera...Jag vet inte om man skall tolka det som bifall till Hauks förslag, eller att hälsan tiger still och medlemmarna är nöjda med nuvarande tidning.

Personligen undrar jag var motivet till nedläggningen av tidningen skulle vara? Vad är det för problem det löser? Vad blir bättre?

Hauk, Du har ju som medlem Din fulla rätt att motionera om förändring av föreningens syfte och verksamhet från att ge ut en tidning fyra gånger per år till att ge ut en årsbok. Men rimligen bör motionen då åtföljas av ett nytt stadgeförslag som hanterar detaljerna kring detta - allt från att kallelsen till årsmötet skall skickas till medlemmarna med snigel och/eller e-post istället för att kallas via tidningen, till ekonomiska effekter som att vi förlorar momsbefrielsen om vi inte ger ut minst fyra nummer om året.

Föreningens problem är knappast att tidningsverksamheten är ekonomiskt hotad - vi har fortfarande ett överskott som täcker i princip ett års extra tidningsutgivning. Och med fortsatt ökande medlemsantal - nu är vi 675 medlemmar - så är ekonomin inte ett hot på kort och medellång sikt i varje fall.

Smalspårsfrämjandets verksamhet vilar på tre ben; Tidningen Smalspårigt, mötesverksamheten och hemsidan med forumet. Både mötena och hemsidan/forumet är öppet både för medlemmar och icke medlemmar samt kostnadsfritt. Min slutsats är att då måste det vara tidningen Smalspårigt som medlemmarna är beredda att betala för!

Skulle betalningsviljan/medlemsanslutningen bli högre eller lägre med en årsbok istället för fyra nummer per år? Svårt att säga.... Med tanke på att jubileumsboken tog c:a två år att sammanställa, så finns det en riskfaktor; Om boken inte blir färdig år 1 utan sent år 2, orkar medlemmarna vänta och betala in ytterligare en medlemsavgift? Skall den i så fall betala ytterligare en årsbok som kommer ett eller två år senare???

Att ge ut en årsbok som Allt om Hobby´s förlag gjorde/gör är lite lättare med delvis avlönad personal och ett kassaflöde från tidningsutgivning och annan bokutgivning. Det fungerar också för Järnvägsmusei Vänner (Spår), så visst kan en ideel förening klara det också om man bygger sin verksamhet för det. JvmV ger ju dessutom ut ett blad/tidning några gånger om året där mer aktuellt material kan komma med.

Just det aktuella konkurrerar ju med nätet/forum,men åtminstone jag föredrar att läsa kallelser till möten och rapporter från mötesverksamheten i tidningen fyra gånger om året framför en gång i en årsbok med ännu sämre aktualitet!. Här behöver vi tillsammans skapa en bättre balans i rapporteringen av mötena så att dels det kommer snabb återkoppling med några bilder på främst vårt eget forum(!!!), och dels det kommer en mer utförlig rapport med bättre bildmaterial i tidningen! Det är synd och skam att förstöra en potentiell artikel om en föreningsaktivitet i föreningens egen tidning genom att ösa ut en massa bilder på eget och andras forum!

Min främsta farhåga med att gå från tidning utgiven fyra gånger om året till årsbok är att vi riskerar att förlora engagemanget hos redaktör, skribenter och medlemmar om allt skrivet material skall samlas i en utgåva per år (i bästa fall). Jag tror fortfarande att vi har en väl balanserad verksamhet idag, och vårt största problem är att få flera medlemmar att skriva för Smalspårigt som ju skall vara en tidning av medlemmar för medlemmar! Idag är vi en liten trogen skara som bidrar med en majoritet av artiklarna samt ett litet antal nya eller "sällan"-skribenter. För att inte tjata ut läsarna med "invanda" skribenter behöver vi bli fler som skriver!

Redaktören gör ett stort jobb utöver redigerandet av tidningen i att ragga artiklar. Thomas Rasmusson och undertecknad stöder honom i form av en "redaktionskommité", men vi skulle behöva någon /några medlemmar till som jobbar aktivt med att hitta skribenter. Gärna från norr om Skåne/Blekinge!

Allt för att fortsätta att ge ut Sveriges bästa MJ-tidning fyra gånger per år!

Hör gärna av Dig om Du tycker annorlunda eller håller med!

Med Vänliga Hälsningar

Per Nilsson, Styrelseledamot och medlem i Smalspårigts redaktionskommité.
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Tidning igraven..

Inlägg av lars »

Lägg inte ner Smalspårigt! Den behövs. Vi medlemmar bör i stället bidra med mer material, för att få den mera "heltäckande".

Lars T. Stenson, mångårig medarbetare norr om Skåne-Blekinge.
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Tidning igraven..

Inlägg av ehrpet »

Det är fantastiskt att tidningen finns och jag ser fram emot varje nummer.

En bok tror jag bara kan ges ut som komplement till tidningen. Att bara ge ut en bok
tror jag skulle vara förödande för intresset. Dessutom är det bra mycket lättare att
ge ut tidningar än böcker.

Och om det dessutom inte finns något ekonomiskt hot mot tidningen finns det ingen anledning att ändra konceptet. Sen kan jag mycket väl förstå problemen med att få in artiklar (lovar mig själv att skriva något snart).

//
Peter
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Smalspårigt uppmärksammas

Inlägg av Ola Ahlström »

Det var intressant att idag läsa en recension över Smalspårigt nr 127 i den Britiska modelljärnvägstidningen 009 NEWS. Tidskriften är en föreningstidskrift som ges ut 12 ggr / år och är väl enklast beskriven som en motsvarighet till Smalspårigt. 009 Society har själv givit ut en föreningtidning under 41 år och har som huvudinriktning Britiskt smalspår i skala 1/76 för 9 mm spårvidd men har de senare åren även öppnat upp för andra skalor som HOn3, HOe och då även från andra länder.

Bild

Att Smalspårigt lovordas trots att recensenten haft svårt att kunna läsa den svenska texten är ett bra betyg. Vem vet, det kanske kan generera ytterligare några medlemar från utlandet. Med sagda recension i minnet skall vår redaktör ha all heder för tidskriften och jag hoppas innerligt att vi är fler som kommer att stödja honom genom artikelförfattande, jag försöker i alla fall att dra mitt strå till stacken med en artikel per nummer.

/Ola
Skriv svar