Identifiera lok?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Identifiera lok?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jag blev idag med ett par smalspårslok, H0e. Det ena antar jag är ett Eggerbahn (vänstra i bilden) och det andra är ett Liliput.

Bild

Vet nån om det finns några bra webbplatser där man kan identifiera vilka generationer av lok det rör sig om? Eller kanske nån här som vet?

Det syns nog inte i bilden, men det står "G THOMMEN" "WB 5" på Liliputloket. Båda loken är i närmast nyskick, enkla men mycket trevliga båda två. Slidstyrningen på L-loket är dock i grövsta laget, tjocka plaststänger. Samtliga hjul har stömupptagning. Stående hyttmotor i EB-loket, liggande motor i L-loket.

Tack på förhand!
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Identifiera lok?

Inlägg av Anders Östlund »

Dina antaganden är korrekta, men jag trodde Egger loket Nr "5" var blått och inte helsvart... intressant att gräva vidare i kanske...

Här finns en sida med "dateringshjälp":
http://www.bahnseiten.de/eggerh0e.htm

Hittad via länksidan på:
http://www.egger-bahn.de/

När det gäller Liliput får någon annan ta vid... ;-)

Hälsar,
Anders Ö

PS. Meddela gärna resultatet från din sökning!
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Identifiera lok?

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Identifiering?!
Min gamle ordförande i avd 3(trafiken i Sthlm)
heter Gunnar Thomme'n men han ser inte ut så här.
Loket, i orginal, var omslagsbild i ett jvg-blad för några år sen och jag fattade mig snabbt, kopierade bilden och skickade den i internposten till vår ordföring som nytt ID-kort. Fick faktiskt ett humoristiskt svar, han hade inte en aaaning om att han hade en "namne" i alperna.
En rolig anekdot.

mvh 14 Kjell Granander
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Identifiera lok?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Tackar - både för Eggerhjälp och för anekdot! :-)

Jag borde förstås ha kollat, men jag trodde ärligt talat inte det var så enkelt som en sajt som heter egger-bahn.de ... ;-)

Det skulle kunna vara så, utan att jag ännu kollat närmare, att "gamla femman" ;-) fått mattsvart klädedräkt av föregående ägare. Även motorn ser nämligen ut att ha en liknande nyans, antagligen för att mildra åsynen av den. Men jag ska undersöka detta närmare.

Tack igen! :-)
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Identifiera lok?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jepp, EB 5 verkar vara blå... så förmodligen har "han" fått nedsvärtat rykte nån gång under förre ägarens tid. Dessutom sitter det plastbitar mellan hjulen som ser ut att vara ditlimmade i efterhand.

Liliputloket verkar ha ingått i en tågsats med lok, två godsvagnar och två passvagnar. När-var-hur har jag ännu inte hittat, men WB verkar stå för Waldenburgerbahn.

Återstår ännu att provköra dem...!

(Tanken är, som nån kanske redan räknat ut, att se om det går att använda åtminstone Liliputchassiet till Petter eller Lotta på Bosjöbanan. Hjuldiametern verkar vara ganska så rätt, medan axelavståndet är för långt (och att ekrar och slidstyrning är i ett annat landsfiskaldistrikt). Men är det ett bra chassie så...)
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Identifiera lok?

Inlägg av clas ahlstrand »

Verkar som förre ägaren inte nöjt sig med att måla om Eggerfemman, skorstenen är dessutom utbytt mot en som ser mer ut som den som tillhör Eggerbahns svarta ånglok nr 2.

Även min Eggerfemma är svart sedan flera år, liksom min G Thommen. Har dock extra kåpor till loken i originalfärg om jag skulle ångra mig. Att båda dessa lok har nummer 5 innebär att de aldrig tillåts trafikera min bana samtidigt.

Vad gäller gångegenskaper...tja - Egger är väl inte främst kända för bra sådana, snarare tvärtom. Här är den ringa vikten ett av de största problemen. Thommen går i och för sig bättre, men åtminstone de bättre av dagens treaxliga modellok för 9 mm spårvidd är både mer driftsäkra och har bättre lågfartsegenskaper. Vet inte exakt hur gammalt Thommen är, men det är väl runt trettio år gammal mj-teknologi (eller kanske t o m mer) vi har att göra med.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Identifiera lok?

Inlägg av Björn D »

"Egger-loket" är första generationens "Jouef-lok" efter att de tog över verktyg och överblivna delar från Egger-Bahn. Min erfarenhet av motorn är att den har en låg verkningsgrad, är smäckig, men går mycket mjukt. Liliput-loket är en tidig Liliput-upplaga. Hjulen på dessa var pläterade med något material som inte plockade upp ström och som även hade en tendens att lossna från hjulen och visa dem i bara mässingen. Till detta kom att flänsarna ofta var ganska breda, på gränsen av vad som är tillåtet enligt NEM.

Egger-loken brukar det gå att få fason på. Det viktiga är att den bakre axeln inte glappar i sin lagring, medans den främre axeln ska kunna röra sig ganska fritt. Det blir då en slags mycket enkel trepunktslagring. Vill man slå på stort byter man ut originalmotorn mot en Faulhaber 1016 och monterar en Fleischmann N-skalesnäcka på motorn. Då kan loket i princip gå hur långsamt som helst. Faulhabermotorns låga strömförbrukning gör att det inte lika lätt blir glapp.

Tillhör man sedan analogfundamentalisterna men en stark tro på RELCO och dess rättrådiga efterträdare från Gaugemaster, med 100 V AC i rälsen (men bara någon mA) kan denna modell fungera mycket bra.

Att vi analogfundamentalister bara använder RELCON för att bränna DCC-dekodrar är bara elakt förtal... Har man sett ljuset (eller i alla fall gnistorna) från RELCON så avviker man inte från den analoga vägen, för att förvirra sig in på den tvetydiga binära DCC-vägen.

Björn D
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Re: Identifiera lok?

Inlägg av Stefan Nilsson »

Jaha, ser man på! Jag har inte hunnit kolla så noga än, men det är säkert korrekt att även skorstenen bytts ut.

Får väl se om det blir motorbyte i EB-loket, jag har ju ett par Faulhabrar liggande. Digitalt blir det nog däremot inte i dessa lok, även om jag inte är direkt fundamentalistisk ;-) Bra om det blir anledning att plocka fram Relcon igen!

Tackar mjukast för svar och kommentarer!
Stefan Nilsson
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 07:39

Liten uppdatering

Inlägg av Stefan Nilsson »

Idag ägnade jag nån timme åt loken, började med provkörning. Lite liv var det allt i båda loken, men gick bra, njaäe... Men de är ju gamla och har stått länge, så det var mest för att se om nåt alls hände med ström på. Fram med skruvmejseln!

Liliputloket gick lätt att ta isär, torka rent där man kom åt och så på med lite Arméns hudsalva som smörjmedel. Med motorn borta kunde jag konstatera att mekanismen rullade lätt och fint.

EB-loket var lite värre. Kan nån säga mig hur man får isär det (alltså separerar chassie och kåpa)? I vilket fall så gick loket men ryckigt, och bara fläckvis. Att nåt slirade var klart, bara att lokalisera vad. Jo, det var drevet på bakre axeln, den som motorns snäcka driver på. Limmade den, får nu stå tills minst imorron får vi se vad som skett. Bort med lite lort och på med lite smörja på kuggen så länge.

Sen behövde jag köra in Liliputtarn - men har inget H0e- eller N-spår, så jag fick lägga ut lite spår på en spånskiva till en enkel rundbana och löda dit strömsladdar. Jodå, den gick allt och efter ett tag allt bättre. Men med för mycket pådrag skrek det i motorn. Jag har för mig att detta brukar uppkomma då det är axialglapp i motorn, kanske också om det är osmort. Så på med lite salva i axeländen.

Och ljudet försvann! Med nån kvart i vardera riktning så går loket nu faktiskt ganska bra. Det går till och med att krypköra fint åt båda håll. Det låter lite mer vid back än framåt, och som alla modellånglok låter det mer som en diesel... Men det går inte så illa. :-)
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Identifiera lok?

Inlägg av Björn D »

Egger-lokets chassi sitter normalt fast med en skruv från undersidan och skorsten som är fastskruvad i främre nedre delen av chassit. Det är en lång gängad pinne mellan skorstenens nedre del mot pannan och chassit. Om det trilskas kan det vara bra att skruva av vevstakarna så att man inte knäcker dessa när chassit lossnar. I normalfallet kan man låta dem sitta kvar och chassit vrider sig då ur kåpan runt tvärstyckena som sedan kan pressas loss från gejdrarna när tvärstyckena är vridna 90 grader (pekar rakt ned) från sin normala horisontella position.

Snäckdrevet på bakaxeln är detsamma som satt på Minitrix gamla T3:a (med metallkåpa, utan fönster fram och med mittaxelns hjul med en mindre diameter). Den brukar gå att köpa begagnad för en billig peng. Ska man byta motorn kan man ju passa på att byta både motorn, snäckan och snäckdrevet mot något med lite finare modul för att få bättre utväxling.

Mvh
Björn D
Skriv svar