Messingstøping

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
TeVe
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 18:48

Re: Messingstøping

Inlägg av TeVe »

Håvard

Til denne jobben må du ha borsstativ.

Proxxons Borstativ er rimelig gode, feks BV 2000
Du trenger da også Micromot 50 og strømforsyning NG 5/E, reguleringen sitter i strømforsyningen.
Til Micromot må du ha en strømforsyning med PWM slik at du har full styrke gjennom hele hastighetspekteret.
Proxxon har flere å velge mellom. Jeg bruker nevnte kombinasjon Micromot 50 og NG 5/E og er veldig fornøyd.

Alternativt
Bordboremaskin TBM 230 eller TBH

For presisjonsboring må du til begge disse kjøpe bor 0,35mm på tange 3mm for cnc-freser/bormaskin.
Ikke bruk borchuck, disse er sjelden rundløpende nok. Bruk borhylser. Det siste følger med Micromot 50.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

TeVe skrev:Håvard

Til denne jobben må du ha borsstativ.

Proxxons Borstativ er rimelig gode, feks BV 2000
Du trenger da også Micromot 50 og strømforsyning NG 5/E, reguleringen sitter i strømforsyningen.
Til Micromot må du ha en strømforsyning med PWM slik at du har full styrke gjennom hele hastighetspekteret.
Proxxon har flere å velge mellom. Jeg bruker nevnte kombinasjon Micromot 50 og NG 5/E og er veldig fornøyd.

Alternativt
Bordboremaskin TBM 230 eller TBH

For presisjonsboring må du til begge disse kjøpe bor 0,35mm på tange 3mm for cnc-freser/bormaskin.
Ikke bruk borchuck, disse er sjelden rundløpende nok. Bruk borhylser. Det siste følger med Micromot 50.
Jepp, borhylser er veien å gå. Har bestilt meg en del bor fra her og der.

Har allerede en TBM 230, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til borene kommer.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Messingstøping

Inlägg av Peter Estelius »

Såg nu att du redan hade en TBM maskin, annars hade jag föreslagit den här som ett alternativ.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Micro-Mill
Men kanske något av tillbehören är användbara?

Mvh

/Peter
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Messingstøping

Inlägg av lenelg »

TBM.jpg
TBM.jpg (157.47 KiB) Visad 4175 gånger
Blir inte en TBM i grövsta laget för dina borrbehov?

/Lennart ;^)
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Messingstøping

Inlägg av Mats Nilsson »

Peter Estelius skrev:Såg nu att du redan hade en TBM maskin, annars hade jag föreslagit den här som ett alternativ.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Micro-Mill
Men kanske något av tillbehören är användbara?
Mvh
/Peter
Peter, har du testat den här X0-maskinen?
Den ser fin ut!
Vet någon hur den är?
Glapp i spindel, matning, fräsbordets matning mm?

Har en Unimat 3 som jag använder som pelarborr/fräs.
Skulle vara intressant att veta hur Sieg X0 är i jämförelse med Unimaten.

/Mats
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Messingstøping

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Mats,

Nej, jag har inte testat den,men har en lite större, en "SuperX1L" som enligt länken:
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... r-X1L-Mill
Alltså också en SIEG_maskin. har dessutom en SIEG C3 svarv så mina erfarenheter baseras på dessa maskiner.

SIEGs maskiner verkar hålla en ganska hög och jämn kvalitet. Ganska säger jag för en av anledningarna till ett rimligt pris är vanligen att man inte gör det där lilla extra i finish alla gånger. Men det är något man som maskinägare enkelt kan göra själv. När det gäller precision i spindel t ex finns inget att klaga på, inte heller glappar det där det inte ska.Däremot kan det kännas lite "rått" innan man slitit in t ex slider. Har gjort en del sådana förbättringar på mina maskiner vilket lyft den en del.

Den här X0-an tillsammans med deras minsta svarv C0 är bl a annonserade i Model Rail såg jag. C0-an motsvarar i storlek din Unimat och jag tror att tillbehören passar rakt av mellan båda. Skulle nog kunna säga så här att som din Unimat kändes från början så känns nog X0-an också som ny.

När det gäller koordinatbordet så har jag kastat lystna blickar även på det innan jag skaffade min X1a. Känns som ett bra litet bord faktiskt.

Mer än så här är nog svårt att säga. Hoppas det gav lite i alla fall.

Mvh

/Peter
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Messingstøping

Inlägg av Mats Nilsson »

Peter: Tack för värdefull info och Håvard: ursäkta för att jag "kapade" din tråd med mina frågor.

/Mats
Skriv svar