Messingstøping

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

Mats Nilsson skrev:Ser mycket fint ut.
Fantastiskt att dessa tunna delar kunnat framställas på detta vis med ett så fint resultat.
Gratulerar!
Håller med dig om att det är värt varenda krona!

Du får lägga ut en bild på en mässingfärdig vagn när du kommer så långt.
/Mats
Ja, lover å holde dere orientert om forsettelsen! Holder på å gjøre ferdig designet for etseplatene, og med litt flaks er de ferdige rundt årsskiftet.

Apropos pris på støpedeler så fikk jeg et tilbud fra Just Like The Real Thing i England. Da ville samme jobb kostet 2.857,- svkr.
Så jeg tror Valley Brass & Bronze er et godt valg både med tanke på pris og kvalitet.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

Nå har jeg begynt å etterbehandle messingdelene. Det er faktisk ikke så rent lite arbeid. Spesielt med boringen og loddingen av naglene som skal være med å feste messingdelene til vognkassen.

Bild

Bild
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Messingstøping

Inlägg av Mats Nilsson »

Ja Håvard,
Om du seriebygger flera vagnar på en gång så blir det många delar att göra i ordning.
Brukar bli lite långtråkigt att göra många delar samtidigt men man vinner i tid om man ska bygga många vagnar.

Ser fint ut. Var på vagnen ska de balkar med bultar du löder fast sitta?
Ser dem inte på ritningen du visar, men de kanske sitter på gaveln?

/Mats
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

Mats Nilsson skrev:Ja Håvard,
Om du seriebygger flera vagnar på en gång så blir det många delar att göra i ordning.
Brukar bli lite långtråkigt att göra många delar samtidigt men man vinner i tid om man ska bygga många vagnar.

Ser fint ut. Var på vagnen ska de balkar med bultar du löder fast sitta?
Ser dem inte på ritningen du visar, men de kanske sitter på gaveln?

/Mats
Det er litt jobb, ingen tvil. Men om man kommer inn i rytmen og gjør litt hver kveld er det utrolig hva man kan få unna.

Men foreløbig har jeg ingen optimal utrustning for å bore alle hullene.

Det jeg trenger er en ultralett minidrill med fotbryter (footswitch) og 0,35mm bor for spennhylser.
Tips til hvor jeg får tak i en slik drill mottas med takk! Mini-Craft var et merke for en tid tilbake siden, og de lagde en liten 12V maskin som var ypperlig til slike jobber.

Foreløbig har jeg boret hullene med en manuell "pin vise", og det går meningsløst sakte...

Delene du nevner skal ganske riktig på gavelen av vognen. Artig at noen studerer bildene såpass grundig!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Messingstøping

Inlägg av Beeblebrox »

Hauk skrev:
Artig at noen studerer bildene såpass grundig!
Självklart studeras bilderna noggrannt. Alltid kul att se dina projekt och den ambitionsnivå du har i dina byggen- mycket inspirerande.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

Beeblebrox skrev: Självklart studeras bilderna noggrannt. Alltid kul att se dina projekt och den ambitionsnivå du har i dina byggen- mycket inspirerande.
Feedback på diverse fora dom dette er faktisk *veldig* viktig for framdriften!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Messingstøping

Inlägg av Mats Nilsson »

Hauk skrev: Foreløbig har jeg boret hullene med en manuell "pin vise", og det går meningsløst sakte...
Ojdå! Ja jag har också provat att borra små hål i mässing manuellt.
Det tar otroligt lång tid och man bryter lätt borren.
Det gäller att du har ett stort lager av 0,35mm borr!

Hoppas dock att du "tar dig igenom" detta moment utan att tappa orken.

Som du säger är det bara att sätta sig och göra lite varje kväll så blir jobbet gjort.
Det blir roligare när det är dags för montering av alla delarna och vagnskorgarna börja ta form!

Hälsningar
Mats
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

Mats Nilsson skrev:
Hoppas dock att du "tar dig igenom" detta moment utan att tappa orken.

Som du säger är det bara att sätta sig och göra lite varje kväll så blir jobbet gjort.
Det blir roligare när det är dags för montering av alla delarna och vagnskorgarna börja ta form!

Hälsningar
Mats
Det er helt uaktuelt å bore alle hullene for hånd. Det er 42 hull pr. vogn, og det er i første omgang en serie på 8 vogner som er planen. Det blir 336 hull...

Så jeg bare må skaffe meg en lett minidrill med fotbryter og en chuck som er presis nok til å ta 0,35mm bor. Evt. spennhylser.

Tenkte litt på en Proxxon Micromot 50 EF, noen som har prøvd den?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Messingstøping

Inlägg av Beeblebrox »

Hauk skrev:
Tenkte litt på en Proxxon Micromot 50 EF, noen som har prøvd den?
Jag har en Proxxon 50/E som jag är supernöjd med. Knappt dyrare än Dremel och får de senare att framstå som skräp. Proxxonmaskinen är ganska liten i främre delen av handtaget, där man håller. Det gör att man kan hålla med "penngrepp" som gör att man har god kontroll över borrningen. Det enda som kan vara ett frågetecken är om lägsta hastighet är tillräckligt låg. Jag slipar och putsar mest med min maskin- jag har ju inget 300-hålsprojekt :)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Messingstøping

Inlägg av Hauk »

Beeblebrox skrev: Jag har en Proxxon 50/E som jag är supernöjd med. Knappt dyrare än Dremel och får de senare att framstå som skräp. Proxxonmaskinen är ganska liten i främre delen av handtaget, där man håller. Det gör att man kan hålla med "penngrepp" som gör att man har god kontroll över borrningen. Det enda som kan vara ett frågetecken är om lägsta hastighet är tillräckligt låg. Jag slipar och putsar mest med min maskin- jag har ju inget 300-hålsprojekt :)
Har ikke din modell hastighetsregulering?
Den maskinen jeg nevner har hastighetskontroll og kan reguleres fra 5000RPM til 30000 om jeg ikke husker feil. 5000RPM er ikke for mye for så tynne bor. Har ikke regnet ut skjærehastigheten som trengs, men regelen er jo høyere hastighet jo tynnere bor.

Kan man forresten bruke en Märklin-trafo som strømkilde til disse Proxxonmaskinene?

Fant forresten en bilig fotbryter på Biltema til 90 spenn. Utrolig praktisk når man må starte bormaskinen med boret plassert i starthullet!
Senast redigerad av Hauk den fre 31 okt 2014, 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar