Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Inlägg av Micke Brane »

Grenrören med 2 cylindrar som delar på utblås per sida är orsaken till det karakteristiska ljudet.
En förvirrad återfalls rallare
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Är det någon som vet varför man valde en sådan udda lösning?

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Inlägg av Peter Estelius »

Vet egentligen inte men jag har sett både utblåsgrenrör och insugsgrenrör på 4-cylindriga motorer där de två mittersta cylindrarna i princip delar rör - det finns säkert en vägg emellan, men det ser inte så ut från utsidan s a s.

Den som vet mer om motorer än jag får gärna rätta, men jag har förstått att man vill ha så lika mottryck i rören som möjligt för att motorn ska ha samma belastning för varje cylinder. I en 8a kan det vara så att de två mittre på vardera sidan kan tänkas dela utblåsrör av den enkla anledningen att de inte blåser ut samtidigt och att det därmed ger ett jämnare tryck i motorn med jämnare belastning som följd.

Min teori enbart och den bör avisas eller bekräftas av någon mer motorkunnig.

Mvh

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Inlägg av Johan Winell »

Peter Estelius skrev:Vet egentligen inte men jag har sett både utblåsgrenrör och insugsgrenrör på 4-cylindriga motorer där de två mittersta cylindrarna i princip delar rör - det finns säkert en vägg emellan, men det ser inte så ut från utsidan s a s.

Den som vet mer om motorer än jag får gärna rätta, men jag har förstått att man vill ha så lika mottryck i rören som möjligt för att motorn ska ha samma belastning för varje cylinder. I en 8a kan det vara så att de två mittre på vardera sidan kan tänkas dela utblåsrör av den enkla anledningen att de inte blåser ut samtidigt och att det därmed ger ett jämnare tryck i motorn med jämnare belastning som följd.

Min teori enbart och den bör avisas eller bekräftas av någon mer motorkunnig.

Mvh

/Peter
Ett extraktorgrenrör har optimerade längder på alla utblåsrör så att gasen går lika långt i alla. Detta gör att trycket/mottrycket i avgasröret blir konstant och alla cylindrar jobbar med samma förutsättningar samtidigt som avgasflödet blir optimerat. Runt 10-15 hk extra på em 150hk "fyra" ger det.

På Ford Flathead så delar båda halvorna på ett grenrör och avgaser och insug går ut/in i mitten (i V:et). Avgaser leds sedan genom blockets ena halva ut i ett trearmat grenrör. Häftig konstruktion, men som värmebelastar blocket ordenligt, så kylning lär ha vatrit extremt viktigt.
Vänliga hälsningar

Johan
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Hur låter en Ford lastbil årsmodell 1934?

Inlägg av Arne Lindgren »

Daniel Bergqvist skrev:Det ser ut som att röret i mitten går in mitt emellan de två mittersta cylindrarna så det kanske går till båda dessa cylindrar?

Med vänlig hälsning
Daniel
Så såg det ut på hundkojorna. Antagligen ganska vanligt.
Skriv svar