Nummer 127

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Nummer 127

Inlägg av lenelg »

Nummer 127 landade i min brevlåda idag!

Ännu ett fullmatat och trevligt nummer!

Bytet av tryckeri blev ett lyft ser det ut som, bättre papper, och detaljerna lyfts bra i alla foton, även i de mörka partierna. En kvalitetstidning!

/Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Nummer 127

Inlägg av Johan Winell »

Ja det var en trevlig upplevelse, både avseende pappret och innehållet. En effekt är att man luras tro att det är två blad som sitter ihop... :)

För första gången på länge är innehållet helt nytt för mig då det kommer i brevlådan, otroligt spännande!

Tack alla skribenter och fotografer för det fantastiska innehållet, och Anders och korrekturläsare för produktionen.

Är det fler än jag som ligger en häftklammer back?
Vänliga hälsningar

Johan
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Nummer 127

Inlägg av Olof »

Trevligt nummer

Angående artikeln om modulbygge så skriver författaren att att det inte sitter några skorstenar på stallet i Brösarp. Det stämmer säkert men visst måste där ha varit skorstenar från början. Jag gissar att SJ tog ner dem när det inte fanns aktiva ånglok i stallet längre.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Nummer 127

Inlägg av Jan Frelin »

Tror mig ha sett andra lokstall utan skorstenar. Gissar att loken baxades ut för påeldning, så att skorstenen kom utanför porten.
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: Nummer 127

Inlägg av mats d »

Bilder o tryck blev bra i tidningen skönt papper!

Spåren i ett lokstall lutar vanligen mot porten för att underlätta att få ut ett kallt lok. Vid påeldning av ett kallt lok har vedröken så låg temperatur så att den knappt stiger och då fungerar inte rökhuvar om de inte har fläkt. Lokstall med grav kan ha rökhuvar då loket kan köras in till graven så att smörjning underlättas. Vid varmt lok stiger röken uppåt genom huven.

Mats
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Nummer 127

Inlägg av Anders Johansson »

mats d skrev:Bilder o tryck blev bra i tidningen skönt papper!

Spåren i ett lokstall lutar vanligen mot porten för att underlätta att få ut ett kallt lok.
Mats
Nej!

Ett lokstall har plant golv. Så många lokstall har jag jobbat i att jag kan säga att man minsann får ta i lika bra för att putta in och ut fordon i de flesta stall.
Grundregeln är att fordon inte får rulla i stall.

De flesta stall har haft skorstenar men i många fall togs de bort när man avvecklade ångloken.
mats d
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 22:37

Re: Nummer 127

Inlägg av mats d »

Lutningen är inte så stor att fordonet kan spontanrulla utan behöver baxas ut.
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Nummer 127

Inlägg av Anders Östlund »

Är det fler än jag som ligger en häftklammer back?
Japp, upptäckte det när jag slog upp tidningen igår, men 3 sidor in tänkte jag inte på det längre... ;)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Nummer 127

Inlägg av Johan Winell »

Anders Östlund skrev:
Är det fler än jag som ligger en häftklammer back?
Japp, upptäckte det när jag slog upp tidningen igår, men 3 sidor in tänkte jag inte på det längre... ;)

/Anders Ö
Attans, jag som trodde jag hade ett samlarexemplar... :)
Vänliga hälsningar

Johan
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Nummer 127

Inlägg av mikath »

Mitt ex var också dåligt häftat.

/Mika
Skriv svar