Optimala lödtemperaturer?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Optimala lödtemperaturer?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Nyss hemkommen från Bankalaset kan jag konstatera att jag har blivit ägare till en 80W lödstation. Tidigare har jag haft en 45W lödstation från Kjell&Co och eftersom den i vissa fall har varit i klenaste laget så har jag kompenserat genom att höja temperaturen. Så jag behöver i viss mån lära om.

Mot bakgrund av att jag nu har en rejäl lödstation med kraftiga lödspetsar: Vilka är de optimala lödtemperaturerna för olika arbeten? Jag har 145 graders lödtenn och i sällsynta fall även 70 graders lödtenn för vitmetall.

Med vänlig hälsning
Daniel

ps.
Stort tack till WNJ och alla trevliga besökare! Jag hade som vanligt mycket trevligt och tiden försvann fort.
ds.
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Optimala lödtemperaturer?

Inlägg av Ringe »

Vi kan börja med den lätta delen, 70 graders tenn. Här gäller en enda sak det som är runt om kring ska inte ta skada eller smälta. Om lödkolvs tempen är lägre än vitmetallens smälttemperatur kan vi lödda hur mycke som helst på delarna utan att vitmetallen smälter och delarna blir förstörda!
Har vi lödat mässingsdelar vill vi undvika att tidigare lödningar smälter när dom sista mässingsdelarna lödas dit.
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Optimala lödtemperaturer?

Inlägg av Sture »

Det finns en tumregel vad gäller lödning med 70° tenn och det är att aldrig blanda upp det med vanligt lödtenn, oavsett om det är 145° eller 180°.
Vid blandning uppstår vad engelsmännen kallar för "a bastard alloy" som inte är nyttig för modellen, så rekommendationen är att rengöra lödspetsen noga alternativt använda olika lödspetsar för att inte riskera detta.

Själv har jag löst problemet genom att använda en äldre 50W lödstation enbart för lödning av vitmetall och därmed undviker jag risk för sammanblandning.
Din gamla lödstation funkar säkert alldeles utmärkt till vitmetalllödning om du ställer in den på lägsta temperaturen så behåll den enbart för lödning av
vitmetall med 70graders tennet.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Optimala lödtemperaturer?

Inlägg av Olof »

Ju högre temperatur lödspetsen har desto mer energi lagras i den.
Ju större temperatur-differens mellan lödspets och ämnet som skall lödas desto fortare överförs energin från lödspets till materialet.
Så det enkla svaret är att ha så hög temperatur som möjligt.

Sedan är det nog tyvärr så att det är ett för enkelt svar. Vätska leder energi bättre än gas så om man vill använda lödvätskan/flussmedlet för att att leda energi mellan kolv och material så är det bra om lödvätskan hinner leda energin innan den kokar bort.

Ett bättre svar är kanske att temperaturen måste anpassas till tiden man vill ha på sig för att göra lödningen.

Teoretiserar
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Optimala lödtemperaturer?

Inlägg av Mats B »

Alla temperaturreglerade lödkolvars moder, Weller med Curie-spetsar, hade/har oftast spetsar med nummer 7, dvs 270 grader. Wellern var standard hos alla som lödde elektronik från 60-tal och framåt. Men Wellern var tänkt för "radio-tenn" som har smälttemperatur på 188 grader. 270 graders spetsar ger då snabb uppvärmning om inte objekten är alltför stora.

Å andra sidan ska man inte ha högre temperatur än nödvändigt för spetsen oxiderar fortare ju varmare den är. Det blir jobbigare att få den ren innan nästa lödning.

Så en enkel rekommendation är smälttemperatur + ca 100 grader, men att höja temporärt om man ska löda saker med stor massa.

(För tågbygge kör jag själv fortfarande helst med en Weller med 270 graders inte alltför smala spetsar, fosforsyra och 145 graders tenn. 70 graders tenn använder jag nästan aldrig. Är man flink går det att löda även vitmetalldelar med 145 graders tenn och lödvätska.)

/Mats B
Ninni
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 07:23
Ort: Solna, Sweden

Re: Optimala lödtemperaturer?

Inlägg av Ninni »

Tänk också på att spetsens bredd har stor betydelse för hur mycket värme som överförs till tennet och modellen. Det kan vara bättre att byta till en bredare spets om värmen inte räcker, än att öka spetsens temperatur.
Skriv svar