Etsade bladfjädrar m.m.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Anders Östlund »

Efter att ha sett Gran Ts blider på normalspårsvagnen (huuuu...) så har jag en fråga till er alla...

Hur upplever ni att det funkar med etsade bladfjädrar när det gäller uteseende?!

Jag håller på och kämpar med att få fram gjutningar m.m. till detta i N-skala(!) och har även testat laminera etsbitar till förbannelse (4-6 lager) men har inte fått fram något som jag tycker är bra. Men nu kikar jag på Görans bilder och ser att det verkar ju funka bra med en enkel etsning...

Åsikter och synpunkter på detta?! Hur blir det på en färdig vagn? OM det funkar i HO så ser jag ingen aneldning att förta sig i N-skala... ;-)

Hoppas på reaktioner,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Göran T »

Hur upplever ni att det funkar med etsade bladfjädrar när det gäller uteseende?!


Hej Anders!
Jag tycker att etsade fjädrar är helt ok. Visst, gjutna är snyggare och ger mer "djupverkan" än etsade (speciellt på YEJ-vagnen där fjädrarna bara består av två lager). I N-skala måste det absolut räcka med etsade fjädrar och kanske t o m etsade lagerboxar (detta användes t o m av Erik Walde vid tiden för de första etsade vagnarna han konstruerade, t o m axelboxen veks ihop och blev väldigt snygg. Men pilligt var det!).
Sedan beror det givetvis på om man vill bygga en vagn så skalariktigt som möjligt eller om man kan tolerera vissa avvikelser i detaljering och mått. Jag har dock inga problem med detta då mina rullande modeller är tänkta att ses i ett sammanhang och då kan jag också ha överseende med att vissa detaljer inte stämmer eller kanske helt enkelt saknas. Tillåt mig citera en gammal MJ-veteran från det stora MJ-landet i väster, Peter Denny (med anläggningen Buckingham Branch på sitt samvete): What´s not visibile within a yard, forget it! Han lär leva som han lär (om han nu fortfarande lever) och målar inte ens sina kåkar på baksidan (eller den sida som inte kunde uppfattas av betraktaren). Utifrån Peter Dennys resonemang så kan man således "glömma" bort ganska mycket i H0-skalan. För att inte tala om i N-skalan! Problemet uppstår ju när man kryper intill med en kamera med hyfsad närgräns...
Men att urskilja om fjädrarna på en N-skalevagn är etsade eller gjutna även med på närbild tror jag är svårt att göra. Förutsatt att etsningarna är bra med ordentlig relief.
Tycker
Göran T
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Jan Frelin »

De jag har sett ser inte vidare ut. Jag tenderar att byta ut dem mot gjutna - allt detta gäller dock H0.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Hauk »

Göran T skrev: Jag tycker att etsade fjädrar är helt ok. Visst, gjutna är snyggare och ger mer "djupverkan" än etsade (speciellt på YEJ-vagnen där fjädrarna bara består av två lager). I N-skala måste det absolut räcka med etsade fjädrar och kanske t o m etsade lagerboxar (detta användes t o m av Erik Walde vid tiden för de första etsade vagnarna han konstruerade, t o m axelboxen veks ihop och blev väldigt snygg. Men pilligt var det!).
Sedan beror det givetvis på om man vill bygga en vagn så skalariktigt som möjligt eller om man kan tolerera vissa avvikelser i detaljering och mått. Jag har dock inga problem med detta då mina rullande modeller är tänkta att ses i ett sammanhang och då kan jag också ha överseende med att vissa detaljer inte stämmer eller kanske helt enkelt saknas. Tillåt mig citera en gammal MJ-veteran från det stora MJ-landet i väster, Peter Denny (med anläggningen Buckingham Branch på sitt samvete): What´s not visibile within a yard, forget it! Han lär leva som han lär (om han nu fortfarande lever) och målar inte ens sina kåkar på baksidan (eller den sida som inte kunde uppfattas av betraktaren). Utifrån Peter Dennys resonemang så kan man således "glömma" bort ganska mycket i H0-skalan. För att inte tala om i N-skalan! Problemet uppstår ju när man kryper intill med en kamera med hyfsad närgräns...
Men att urskilja om fjädrarna på en N-skalevagn är etsade eller gjutna även med på närbild tror jag är svårt att göra. Förutsatt att etsningarna är bra med ordentlig relief.
Tycker
Göran T


Interessant diskusjon.
Jeg synes de etsede bladfjærene på dine vogner ser helt fine ut, selv om jeg ikke ville benyttet konseptet på mine egne modeller.

Grunnen er at jeg har valgt å bygge modeller så kompromissløst som jeg bare kan helt uten tanke på tidsbruk og ressursbruk.
Jeg synes at noe av det som er morsomst med modellbygging er å teste grensene for hva som er mulig å få til. Og når man bygger modeller av helt spesifikke forbilder blir detaljeringen ekstra viktig.

Det er ikke mange som bygger etter denne filosofien, så jeg er rett og sett nødt til å finne likesinnede på nettet. Og da er det bildene av modellene som er viktig.
Jeg har en Nikon med nærgrense på 2 cm som jeg benytter flittig.

Det er mange som har sett mitt arbeid i "real life", men det er de færreste av dem som har noen dypere interesse eller forståelse av hva det handler om.

Da er det noe helt annet med den typen "peer review" som man får på forum som dette! Det er anerkjennelse fra modellbyggere man respekterer som betyr noe.

Så jeg bygger for kameraet, og da er det mye som blir anderledes. Et interiør i en modell kan være helt meningsløst om man limer på taket og plasser modellen i bakgrunnen på et anlegg. Men om man tar noen knakende gode nærbilder innen taket limes på stiller jo det hele seg anderledes!

Det må ikke tolkes slik at jeg ikke kan imponeres av modellbyggere som er villige til å inngå kompromiss av typen etsede bladfjærer. Mange av disse byggerene er i stand til å disponere sine ressurser slik at det blir tid og penger til å bygge komplette anlegg. Jeg synes det ville vært trist om det ikke fantes kjørbare anlegg, og alle modellbyggere bare satset på "enstaka" supermodeller. Det ville vært katastrofe for hobbyen om alle var ihuga nagletellere.

Personlig tror jeg det er vanskeligere å finne den rette balansen slik at helheten blir optimal. Det er lettere å bare kjøre på helt kompromissløst.

Helt til slutt. Jeg har ogå lagd etsede bladfjærer:

Bild

Men dette var bare en master, jeg har ennå ikke prøvd å lage [link=http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/blfj.htm ]fungerende
bladfjærer
.[/link]

Det finnes utviklingspotensiale!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Olof »

Anders Östlund skrev: Hur upplever ni att det funkar med etsade bladfjädrar när det gäller uteseende?!


Efter att ha tittat på bilderna så antar jag frågan gäller bladfjädrar där den etsade plåten är vertikal. Alternativet är ju att etsa bladen och sedan på något smart sätt vika ihop dem till ett paket. Är det någon som har förslag på hur en sådan konstruktion skulle se ut? Man kan naturligtvis göra exakt som förebilden men det borde vara möjligt att minska pillet genom en smart vikning.

En annan variant jag har funderat på (men inte provat) är att etsa ut och insida samt undersidan av nedersta bladet, vika ihop till ett U och sedan fylla mellanrummet med spackel. Därefter slipas fjäderns form fram med stöd av sidorna. Fördelen jämfört med laminering är att det inte behövs så många lager för att få tillräcklig tjocklek. Är det någon som provat detta eller något liknande?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Anders Östlund »

Ett litet inlägg i "mellantid" kan man väl säga, jag hoppas INTE debatten tar slut här.
Jag har dock inga problem med detta då mina rullande modeller är tänkta att ses i ett sammanhang och då kan jag också ha överseende med att vissa detaljer inte stämmer eller kanske helt enkelt saknas.

Detta är ju själva essensen i N-skalan, att se modellerna i ett sammanhang där modellerna (nästan) tappar sin betydelse i förhållande till sammanhanget/omgivningen. I det läget så tror jag man ganska snabbt slutar att titta på axelboxar och koppelkedjor m.m.

Lite intressant kan vara att notera att den vagn i finskala N (FS160) som jag har är byggd med laserskurna delar i papper. Det är ungefär samma princip som att etsa och pappen är ca 0,5 mm tjock. Axelboxen utgörs av lagret, nästan på samma sätt som på Görans bild och på lagringen är ett "lock" limmat som ger lite "yta" åt lagringen. Syns NÄSTAN på bilden nedan... (inte...)

Bild

Här kan man också notera just detta med "sammanhang". Vagnen till vänster är en Minitrixvagn enligt NEM och "stortillverkarprinciper". Den HAR djup relief på axelboxar m.m. Men i ett "sammanhang", vilken väljer du som bäst och mest skalenlig i fråga om utseende? ;-)

Jag är fortfarande intresserad av åsikter, men jag gillar "sammanhang" och Görans åsikter stämmer rätt bra med mina egna och jag kommer nog göra ett litet experiment till på den linjen.

Håvard, dina byggen är ett under av okompromisslöshet och jag håller med dig i det du säger. Båda ytterligheterna behövs för att driva hobbyn som helhet framåt. Både de som inte viker en tum från att replikera originalet, men också de som på absolut enklaste sätt vill göra en tillräckligt bra avbildning utan för mycket jobb. Allt som leder till förbättringar är till godo! :-)

Till sist Olof, jag har en etsbyggsats till en vagn i O-skala från Walde. I den så är axelboxar och fjäderpaket etsade som en enhet där man viker ihop fjäderpaketen som du beskriver. Jag har ännu inte provat men det ligger inte så långt bort nu (hoppas jag)...

Lite "mellantidshälsningar" från,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Jan Frelin »

Självklart är vagnen till höger bättre - oavsett hur man värderar detaljer. Men det beror enligt min uppfattning på att detaljerna inte är "feta", utan att lite ljus slipper igenom här och var i underredet där det gör det i verkligheten. Minitrixvagnen skymmer en massa ljus, sas.
Jörgen Bergfors
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 19:49

Re: Etsade bladfjädrar m.m.

Inlägg av Jörgen Bergfors »

Jag tycker inte att etsade bladfjädrar är OK i H0-skalan.
Skriv svar