Brigadloken fr Minitrains

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av clas ahlstrand »

lenelg skrev:Ser ut som att loken är runt skala 1/80, med lite variation beroende på vilken dimension man mäter. Har någon kollat om samma gäller vagnarna, dvs ser de vettiga ut tillsammans?
Vid en snabb blick ser alla Minitrains modeller bra ut tillsammans. Taken på lok, personvagnar och godsfinkor befinner sig på i stort sett samma höjd över rälsen, bredden är ungefär den samma. Men ser man lite närmare på brigadlokets hytt upptäcker man strax att golvet är avsevärt lägre än på övriga fordon.

Enligt tidigare nämnda brittiska forum är brigadloket 22,69 mm brett. De nya vagnarna är 88 mm långa och 21-23 mm breda. Enligt ett tyskt forum innebär detta skala 1:75, ty förebilderna var endast 6,65 m. Men som nämnts ser de OK ut tillsammans med tidigare lok och vagnar från denna tillverkare - åtminstone på bild. Fast då rimligen som något större "frilansvagnar", eftersom de ju i själva verket är i (ungefär) samma skala som brigadloket. Om sagda forum har rätt.

Äsch, kolla källan själva: här är länken till tråden i det tyska forumet - som inte kräver medlemskap för åtkomst till innehållet: http://www.schmalspur-modell.at/viewtopic.php?t=10073
Presentation och recension av de nya modellerna från Minitrains börjar en bit ner på s 4. På s 5 finns foton där brigadloket jämförs med det från Westmodel.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av Per N »

Där gick helt plötsligt värdet på Westmodels Brigadlok upp igen! Tur att man inte slumpade bort sitt exemplar! Jag som hade befarat att Westmodelloket skulle tappa rejält i värde....

Jag förstår om engelsmän och fransmän gillar att de får modeller i mer eller mindre 009-skala. Och skall man bygga en isolerad skogsbana med bara Minitrains-materiel så kan man också hantera den större skalan. Men för oss som vill använda Minitrains lok och vagnar tillsammans med annan smalspårs- och normalspårsmateriel som håller skalan 1/87 så var storleken på Minitrains Brigadlok en besvikelse! Jag har visserligen bara sett bilderna än, så slutligt omdöme får vänta till loket och vagnarna ankommer.

MVH / Per N
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av Ola Ahlström »

Säger som Per; tur att jag behöll mitt Westmodell lok. Hur som helst så ångrar jag på intet sätt mitt köp av Minitrainsloken, trots viss besvikelse över "falsk marknadsföring". Tog några bilder på WW1 tågsettet;

Bild

Särskilt "sjukvagnen" fick mig nyfiken och efter att läst in mig på militärjärnvägarna under WW1 konstaterar jag att förebild finns.

Bild

/Ola
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av Jonas Andersson »

Håhåjaja. Inte nog med att det visar sig vara en kopia av Westmodells lok (dvs med felaktigt inbördes axelavstånd och utan kolbox mm) istället för en modell av förebilden, dessutom verkar det inte bara vara fel spårvidd utan helt och hållet i fel skala också! Eller är det så att man egentligen försökt göra loket hyggligt skalenligt i 1:66 istället?

Och jo, man ser felaktigheterna alldeles för väl redan på Westmodells lok, som ändå uppenbart är betydligt bättre, om det är 1:87 man är ute efter.

Tråkigt att man inte försökt få modellen i alla fall någorlunda acceptabel (rätt skala, hyffsat rätt axelavstånd, detaljering som stämmer med förebilden på båda sidor istället för att göra vänstersidan som mer eller mindre en kopia av högersidan), med tanke på hur stor marknaden borde vara för en sådan här modell!

Genom att det nu finns två sunkiga brigadlok i "H0" så blir ju den kvarvarande marknadsandelen ännu mindre för att släppa en korrekt brigadlokmodell i den skalan.

Tråkigt.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av Björn D »

Hej Jonas!
Om det är en bra eller dålig modell beror väl lite på vad man förväntar sig. Jag ser modellen mer som en Egger-Bahn modell än en skalmodell. Egger-Bahn tog sig ganska stora friheter när det gällde skalenligheten och försökte främst återskapa en smalspårskänsla.
Att bygga en skalenlig modell av ett 600 mm lok i skala 1:87 på 9 mm spårvidd låter sig inte göras. Först är spårvidden 2 mm för bred varje hjul är en knapp millimeter för brett och sedan måste man öka toleranserna med sammanlagt en millimeter. Då har man 5 mm som måste döljas och enda sättet är att öka skalan, bygga modellen för bred eller att ändra proportionerna. Westmodelles modell avviker ju i en hel del avseende jämfört med förebilden.
Jag skulle gärna se att någon tillverkare tog fram en modell för 6,9 mm spårvidd och med 2 mm Scale standard. Men då tror jag att hoppet får ställas till småserietillverkarna som t.ex. Toma som kanske skulle kunna tillverka en modell för H0f och 6,5 mm spårvidd (dock till ett högre pris och som man får knåpa ihop själv).
Men vill man bygga en bana med 600 mm karaktär tror jag att Minitrainsmodellerna räcker långt.
Om modellerna fungerar bra tror jag att det kan få fler att intressera sig för smalspår "fjuttbanor".
Jag ser framemot att få mitt lok och vagnar.
Med gladbyggarhälsningar
Björn Dahlström
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av ehrpet »

Jag skulle kunna tänka mig ett set, även om det inte stämmer riktigt med verkligheten.

Var köper/beställer man bäst ovanstående militär-set? Eller det har kanske sålt slut redan (som så ofta).

//
Peter
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av mikath »

Några jämförelsebilder mellan West Model och Minitrains lok.

Bild

Bild

Bild

Bild

Förhoppningsvis kommer det mer om modellen i kommande nummer av tidningen Smalspårigt...

/Mika
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av lenelg »

Jag höll emot i det längsta, men efter att ha läst alla positiva recensioner kunde jag inte låta bli längre - så ett grönt Brigadlok och ett set vagnar är beställda - men nästa omgång lok dröjer några månader tydligen. Det måste väl bli någon liten modul att ställa upp dem på också - kanske läge att testa M-Play. Någon lantlig industrimiljö, förmodligen inspirerad av Urbota, med faluröda trähus.. Om skalan är 1/76 bekymrar mig inte eftersom jag inte ska kombinera med något.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av masonamerican »

Hej,
mitt set med Emsfors lok, 4 vagnar, spåroval och köraggregat kom för några dagar sedan. Utan att vetat om diskussionen med skalan måste jag säga att det var ett mycket trevligt set. Loket med den medföljande köraggregatet gick fantastiskt bra och nu när jag tankar på att bygga en minibana med Ohsabanan som förebild.

Mvh
Håkan
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Brigadloken fr Minitrains

Inlägg av lars »

Var glada för Minitrains Brigadlok och var inte så f-------t kritiska!

Lars
Skriv svar