Hydralkran

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Hydralkran

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Var kan man hitta något som liknar en hydralkran, model mindre. Lämplig att sätta på ett fordon i skalan H0.
Tips emottages tacksamt!
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Hydralkran

Inlägg av Jan Frelin »

Typ en HIAB-kran? Jag tror Kibri hade något liknande.
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Hydralkran

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Herpa har en variant de kallar 'Ladekran (Haken)'. Nåt artikelnr hittar jag inte, och ändå sitter jag och klämmer på en i sin lilla ask just nu. Streckkoden säger '4 013150 051484', nån kanske kan hitta ett artikelnr däri.

H
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Hydralkran

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Vill du ha en äldre lastbilskran finns det väldigt lite att söka på. Jag gjorde en enkel Focokran till en S-V Regent~55 kommunalåkarbil ur minnet. (Björn S.)
Ta med kamera till en skrot, troligen har man en gammal häck med kran på som "gårdsbil" Om det är Hiab Foco Tico eller nåt annat spelar nog mindre roll. Titta på lyftförmåga så den blir lagom stor. En på 3 tonmeter är på gränsen till stor till en äldre timbil med tipp o kran. Inskjuten sticka är bara drygt 1 M lång. Ta bild på ventilstället som är det mest typiska på en lastbilskran och hur den sitter fast i ramen

14 Kjell Granander med gammalt trafikkort.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Hydralkran

Inlägg av Göran T »

Är det en sådan här du menar, Jan-Inge?

Bild

Hälsningar
Göran T
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Hydralkran

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Nja inte riktigt mer den typen som ser ut som ett V och en kolv som trycker armen uppåt. Den satt på lastbilar på 60 och 70 talet. Den hade ingen stålwire, kroken satt fast i armen.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Hydralkran

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Görans bild på en Tico monterad på en Volvo Brage
kronbil från ~60 (4½tonsbil m Nyströmshytt, Volvo
köpte hela fabriken och byggde om/ut till hyttfabriken i Ume.) Det andra är säkert en Hiab du menar. Jag gjorde en fråga till Hiab om någon arkivbild från 50-60 talet men det var heldött där. Någonstans har dom väl bilder men då får man väl stå med mössan i Ö-vik. Forslunds (Foco) är sedan många år uppköpt av Hiab.
En bild på Hiab-hydraulkran kan du nog se i Trailer eller någon annan transport-tidning, eller åka förbi närmaste lastbilcentral och fota. Hiab har inte ändrat så mycket på mindre kranarna.
14Kjell Granander Bålsta

8
Skriv svar