Sida 3 av 4

Re: UF2 och UF2p

Postat: lör 05 apr 2014, 21:08
av Olof
Kåpan färdigputsad
"Buffertar" svarvade av mässingsstång och provisoriskt monterade

/Olof

Re: UF2 och UF2p

Postat: lör 24 maj 2014, 23:08
av Olof
Efter lite letande hittade jag hjul med 14 mm diameter och NEM profil för normalspår i nollan hos Moog. De är lite för stora men jag har inte hittat några mindre så det fick bli dem.

Dessa hjulsatser är är avsedda för yttre lagerboxar. Eftersom Hilding satte lagren innanför hjulen har kvällens uppgift varit att göra nya, kortare, axlar i 2 mm stål som inte sticker ut utanför hjulen.

/Olof

Re: UF2 och UF2p

Postat: sön 25 maj 2014, 20:34
av Björn D
Hej Olof!

Jag undrar om du inte kanske går över ån för vatten. På Roslags Näsby station stod det länge ett urspårat släpvagnsunderrede som enligt hörsägen skulle härstamma från en UF2p och det hade enkla ytterliggande lagerboxar. Har för mig att dessa var av en enkel plattjärnskonstruktion med gummifjädring.

Men det borde väl finnas någon rälsbusspecialist som känner till detta. Men du kanske skulle ligga lite lågt med att kapa axlarna...

Mvh
Björn Dahlström

Re: UF2 och UF2p

Postat: sön 25 maj 2014, 21:08
av Olof
Det är den typ av inlägg som får en att dyka ner i böckerna :D

Ser gärna ytterligare inlägg från någon som vet men jag har gått på en bild av UF2 1575 som finns på sidan 19 in "Rälsbussar från Umeå" av Ingvar Andersson och Arne Hällqvist. På den bilden tycker jag det är tydligt att det inte finns något utanför hjulen.

Kan det vara så att normalspåriga släp har lagren innanför hjulen och smalspåriga släp lagren utanför? Korgarna är identiska och med den konstruktionen skulle man kanske kunna ha samma ram oberoende av spårvidd.

För tydlighetens skull kanske jag skall tillägga att jag bygger släpet i normalspårsutförande

/Olof

Re: UF2 och UF2p

Postat: mån 26 maj 2014, 06:41
av Björn D
Hej Olof!

Det förhåller sig säkert som du säger, jag lever i min smalspåriga värld. Jag skulle ju anat ugglor i mossen när du satte på "sidobuffertar". Så det finns folk som fortfarande bygger normalspår... ;-)

/Björn D

Re: UF2 och UF2p

Postat: mån 26 maj 2014, 07:16
av Jan-Inge Gunarsson
Hej
Jag bygger den smalspåriga varianten så nu är kloka råd dyra.
Tar tacksamt emot info om det skall vara inre eller yttre lagerboxar.
Jigun

Re: UF2 och UF2p

Postat: mån 26 maj 2014, 08:06
av Arne Syverstad
Hei
Smalsporvarianten hadde utvendig lagring.
Bild
Hilsen Arne Syverstad

Re: UF2 och UF2p

Postat: mån 26 maj 2014, 08:10
av Jan-Inge Gunarsson
Tack, Allt är givande. Om någon har en tydligare bild på lagringen så vore det toppen!!
Jigun

Re: UF2 och UF2p

Postat: sön 01 jun 2014, 16:10
av Olof
Ett underrede av enklaste slag. Kanske lite grovt men man tager vad man haver och lite extra mässing är bra för tyngden.
Bottenplatta sågad ur 1 mm tjock mässing.
Rören har 5 mm innerdiameter vilket motsvarar ytterdiametern på hjullager för 2 mm axel.
foto Olof Wickström
foto Olof Wickström
DSC_0004.JPG (162.22 KiB) Visad 5331 gånger
Det högra röret, bilden ovan, sitter på en bit fyrkantsstav som är genomborrad. När jag är klar sågar jag två snitt i den och trär in en bit pianotråd och så kan axeln vicka för trepunktslagring. Det framgår inte på bilden men den högra fyrkanststaven går över ett hål i chassiplattan.
Det andra röret sitter fast på två distansbitar av samma fyrkansstav.
foto Olof Wickström
foto Olof Wickström
DSC_0003.JPG (96.1 KiB) Visad 5331 gånger
Det som återstår är hållare för koppel.

/Olof

Re: UF2 och UF2p

Postat: sön 26 okt 2014, 15:23
av Olof
Idag log vädergudarna mot modellbyggarna i Skåne. Jag undrar om detta var årets sista tillfället att ta fram färgsprutan.

Tack till SMJ för en trevlig färg. Detta var första gången jag använde deras färger och resultatet blev bra. Det kommer att räcka med en "strykning" även om kulören är svår.

Nu återstår den gröna linjen och märkningen. Hur nu den skall se ut

/Olof
Bild