UF2 och UF2p

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

UF2 och UF2p

Inlägg av Olof »

ShapeWays och deras material Frosted Detail och Frosted Ultra Detail (FUD) har vi diskuterat här en del. Det fungerar bra man vill ju inte bli helt beroende av en enda leverantör och deras material. Jag blev inspirerad av Volkmar Meier och de modeller han gjort hos i.materialise

i.materilaise har ett material de kallar Prime Gray. Den stora fördelen jämfört med FUD är nog priset. Prime Gray blev ungefär €15 billigare före moms än Frosted Detail och €40 billigare än FUD. (Fast då är inte modellen optimerad för FUD)

Jag ville prova Prime Gray och samtidigt mina möjligheter att göra dubbelkrökta ytor i Sketchup så jag ritade en modell av kåpan till UF2(p) i nollan. Förebilden är lite intressant eftersom samma vagnskropp användes för både normalspår och smalspår (891 mm).

Prime Gray görs med stereolitografi. Man använder inte vax som stöd utan modellen måste stödja sig själv. Där det inte är möjligt lägger maskinen in stöd. Dessa tas sedan bort av i.materialise före leverans. Det blir dock lite märken. Det mesta kan dock undvikas om man tänker på det när man konstruerar modellen. En lärdom är att man måste optimera sin modell för den utskriftsprocess man tänker använda.

Bilden nedan visar hur kåpan ser ut i leveransskick. Under dörren och under dörrskenan har jag ringat in resterna av stödmaterialet.
Jag har också ringat in stegen som get takformen. Inte helt snyggt men jag räknar med att detta kommer att försvinna med lite slipning.

/Olof
Bilagor
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2816.JPG (65.92 KiB) Visad 10300 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
TeVe
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 18:48

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av TeVe »

Du skal IKKE slipe ned modellen. Modfellen er korrekt i ytterformen. Du skal sparkle inn avtrappingene og slipe ned sparkelen til du ser modellens trappeneser. Da har du korrekt form.

Terje
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Tobias Ljung »

Mycket intressant, är intresserad av ett ex själv :)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Olof »

Tobias Ljung skrev:Mycket intressant, är intresserad av ett ex själv :)
Tack!
Låt mig kolla måtten en gång till innan jag lägger ut den för beställning. Det behövs också en liten beskrivning av vad man får och vad man måste göra själv.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Olof »

TeVe skrev:Du skal IKKE slipe ned modellen. Modfellen er korrekt i ytterformen. Du skal sparkle inn avtrappingene og slipe ned sparkelen til du ser modellens trappeneser. Da har du korrekt form.

Terje
Tack för varningen. Så skall jag göra
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

En rolig modell, är intresserad av ett ex till mina övriga HC bussar
Jigun :)
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: UF2 och UF2p i nollan

Inlägg av Olof »

För de som är intresserad av denna modell så har jag nu lagt ut den för beställning hos i.materialise
Se denna länk:http://i.materialise.com/gallery/8ef8fb ... bed02f14e3

Observera att detta inte är en komplett byggsats. Kåpan måste kompletteras med egentillverkade delar för att få ett färdigt släp.

Följande måste byggaren göra själv. Material till detta ingår inte i kåpan.
  • Underrede med hjul och koppel
  • Kåpan måste slipas med sandpapper för att få bort ojämnheter som beror på tillverkningsprocessen.
  • De nedre dörrskenorna. Tillverkas förslagsvis av L-profil
  • Täcklister över plåtskarvar. Kan göras av plast-strips. Se förebildsfoton för att se var dessa lister skall vara. De är inte med på de ritningar jag haft tillgång till.
  • Gångjärn och lås till gavelluckor
  • Lås till sidodörrar
  • Handräcken
  • ”Buffertar” som skall sitta i de runda hålen på gavlarna. Om man gör ett senare utförande måste man istället plugga igen hålen och tillverka lampor. Se förebildsfoton.
  • Målning och märkning
Följande källor rekommenderas
  • Svenska Motorvagnsklubbens CD med Hilding Carlsson ritningar
  • Hilding Carlsson och hans rälsbussar av Stefan Nilsson och Ulf Diehl
  • Rälsbussar från Umeå av Ingvar Andersson och Arne Hällqvist
  • Rälsbussar vid Statens Järnvägar av Arne Hällqvist
Observera att i.materialise hemsida visar priser utan moms och frakt
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Olof »

Är det någon som vet diametern på dessa släps hjul?
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Beställde ett dylikt släp. Kunde ju vara något att ha efter Göran Olssons HC bus.
Fick ett meddelande idag på morgonen från 3D firman att min artikel var skickad.
Kul :)
Kollar UPS numret och hamnar på USA UPS sida, och där skall man logga in.
Har man inget loggin skall man registrera sig. Sagt och gjort börjar att fylla i
alla uppgifter och då detta är färdigt så blir det nästa sida. Vad möts man av här!
Jo de skall ha mina kontokortsuppgifter för det kostar att registrera sig och legitimera sig. :mrgreen:
Går tillbaka till 3D firman och börjar att söka bland de olika sidorna och finner att "jeppen" som
skrivit ut frakthandlingarna har lyckats med konststycket att skicka paketet med UPS till
Solvesborg i Belgien. :twisted:
3D firman har inte svarat på mail, inget svarsmail från UPS. Vet inte var min kåpa befinner sig.
Undrar om man får något släp någon gång?
Fortsättning följer.
Jigun
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: UF2 och UF2p

Inlägg av Olof »

Tråkigt att höra. Jag hoppas det reder sig.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar