Spårviddsökning

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Spårviddsökning

Inlägg av Anders Johansson »

En fundering inför ett bygge.
Fordon med lång hjulbas är ju ett problem, särskilt på smalspår.
Är det någon som provat den lösning som man använder i verkligheten, dvs att man utökar spårvidden
i kurvor?
En av orsakerna är att hjulen pga koniciteten ska rulla lika långt på ytter och innerräl.
Men det leder ju också till att sidförskjutningen eller andra sidrörlighetsåtgärder inte behöver vara riktigt lika stora.
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Göran T »

Har du börjat bygga Gp-lok ;)
/Göran T
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Ringe »

Beroende på hur spårvidsmallen serut när spåret spikas kan spårvidden automatiskt ökas i kurvorna.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Anders Johansson »

Har du börjat bygga Gp-lok ;)

Det ligger något i just det...
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Brukar öka spårvidden med någon eller några tiondelar i kurvor pga av detta problem med långa hjulbaser, trots att jag troligvis aldrig kommer att bygga ett Gp-lok. Funkar bra när man handspikar spåret, vetetusan hur man gör med flexräls.

Tobbe H
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Anders Johansson »

Flexräls för 0-skala 891mm spår...
Den dagen funderar inte jag på i alla fall ;)
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Jan Frelin »

Som Ringe säger, med ett trepunkts spårviddsmått ökar spårvidden automatiskt kurvor. De flesta standarder i H0 brukar stipulera en max ökning på 0,2 mm.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Spårviddsökning

Inlägg av Björn D »

Det skadar nog inte med en spårviddsökning i kurvor, speciellt i skarpa sådana. Glappet mellan fläns och räl i H0n3 är, om jag inte missminner mig omkring 0,33 mm vid 10,5 mm spv.
Jag tror att ett större problem kan var att få ett fordon med fler än två fasta axlar och en relativt långt fast hjulbas att passera genom en växel där det råder många fler restriktioner. Visserligen har Shinohara en väldigt generös tolkning av NMRA:as H0n3 standard. Så mitt tips är att testa om loket kan passera genom en normal modellväxel. Jag gissar att det kan vara besvärligt att få en Gp att passera genom en 4:a och jag tror även att det krävs ett visst mått av sidoförskjutning av en eller två av drivaxlar för att modellen ska kunna passera genom en 6:a. Detta leder ju in på nästa ämne om vilka axlar som ska vara fasta och vilka som ska vara förskjutbara...

Mvh
Björn Dahlström
Skriv svar