Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Erik R. »

Till saken hör att jag bor i lägenhet utan tillgång till något bra utrymme att måla i.
Därför skulle jag gärna ta emot lite tips hur jag kan gå tillväga för att sprutmåla utan att sprida för mycket färg runt omkring mig.
Naturligtvis skulle jag kunna köpa mig en sprutbox men det är inte möjligt, dyra.???
Som det står i ämnet är det två olika målningssätt jag vill utöva och önskar få tips om.

Erik R.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Olof »

Har du balkong? Jag brukar måla med sprayburkar utomhus med en flyttkartong som vindskydd. Kartongen ligger på sidan, modellen är i kartongen och sprayburken utanför. Man blir dock lite väderberoende.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Erik R. »

Tyvärr är balkong ytterligare en facilitet jag saknar.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har tyvärr inte så mycket att komma med. Men en del pratar ju om att vara under köksfläkten när de målar.

Själv har jag införskaffat en sån här: http://www.top-modellbau.eu/jtlshop/index.php?a=888
Men billig är den ju inte direkt.

Tidningen AlltOmHobby har haft en artikel om hur man bygger en egen sprutbox. Artikeln är 12 år gammal men kan kanske ge lite tips:
http://www.hobby.se/img/sprutbox-Aoh016.pdf

Med vänlig hälsning
Daniel
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Erik R. »

Den artikeln var det länge sedan jag läste.
Bra ide', gäller bara att köpa in alla delar och sätta
igång. :D Erik R.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har målat under köksfläkten, det funkar ok. Jag använder en kartong som sprutbox för att begränsa stänket. Akrylfärger luktar också mindre än oljebaserade lackfärger, då har jag fått utrymma köket under några timmar under kraftig vädring varje gång... Jag använder en ordentlig mask när jag sprutar.
Håkan Thörngren
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27

Re: Tips om målning med sprayfärg och färgspruta

Inlägg av Håkan Thörngren »

Jag sprutade en gång i tiden i badrummet. Jag la en platta över badkaret och tapetserade runt med papper. Sedan placerade jag det som skulle målas i kartongboxar och använde fin vattendimma för att fukta rummet. Sedan plockade jag fram det som skulle målas ur boxen och sedan tillbaka mellan varven. Mer vattendimma mellan varven också. Det blev en hel del sprutdamm som behövdes skrubbas bort efter större sessioner, men så gjorde jag under några år. En del problem med damm i färgen var det också. Det var långt från optimalt, men jag hade inte så mycket alternativ.

Sedan kom jag över en sprutbox i och med att jag flyttade till villa. I ett slag löstes problemen, ingen lukt och inget sprutdamm utanför. Inte ens damm i färgen, det bara funkar så mycket bättre. Dock fick jag ett par nya problem, det blev längre till sprutboxen och tiden för byggande har minskat, jag var mer produktiv förr.

Enligt min erfarenhet är någon form av sprutbox definitivt att föredra om det går. Sedan får man reda sig med det man har. Jag hade roligt när jag sprutade i lägenheten i alla fall och bra blev det för det mesta ändå.
Skriv svar