Smalspårigt 124

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Smalspårigt 124

Inlägg av lars » tor 03 okt 2013, 10:25

Det är trevligt att intresset för NKlJ tycks blomma igen. Det märks både i Jmv-forum och i senaste Smalspårigt på LOKs fotosidor.

Den som vill veta mer om nästan alla de där avbildade fordonen och deras "öden" rekommenderas att läsa min bok "NKlJ-Texter och Bilder", som kom ut för några år sedan. Den finns att låna genom de flesta bibliotek eller kan köpas via Hagfors Turistburå, 0563/18500, eller från Hagfors Järnvägs och Industrimuseum, 0563/14900.

Lars



NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Re: Smalspårigt 124

Inlägg av NTSB » fre 04 okt 2013, 09:13

Tycker med det är trevligt med intresse för NKlJ, dock skulle jag hellre föreslå Per Lööfs (numera Berggren) eminenta bok om rullande material på NKlJ då den andra föreslagna boken enligt mig inte håller måtten för vad man kan kalla för en grävande faktabok. Köpte själv boken när den kom och hittade så mycket fel och fakta missar som medförde att jag sålde den lika snabbt. Detta är inte menat som något påhopp på bokens författare utan vill bara belysa att JAG upplevde iallafall att denna bok med största sannolikhet tillkommit under stress med tanke på ovannämnda saker.

Rekommenderar inte den boken. Även om Peter Lööfs bok handlar om uteslutande rullande material så tar den ändå sakligt upp i vilken trafik all material användes till vilket gör allt lättare för en modellbyggare som t.ex vill veta om trafiken mellan Hagfors-Filipstad m.m.

Från en som har besökt NKlJ samt kände lokföraren Helge Elfman..



lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Smalspårigt 124

Inlägg av lars » fre 04 okt 2013, 11:15

Jag tycker också att Peter Lööf/Berggrens bok är mycket bra. Det är bara det, att den inte behandlar samma tidsperiod som min.

Jag citerar vännen Peter i hans förord: "Med denna bok har jag försökt att dokumentera hur den rullande materielen såg ut på järnvägen under dess sista år", dvs omkring 1990.

Jag å min sida har försökt ge en bredare, dock inte komplett, bild av hela NKlJ-tiden.

Lars



Skriv svar