Tre veckor i Hagfors

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Tre veckor i Hagfors

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Vi har alla våra favoritförebilder, den där vagnen som man bara måste ha på sin bana. Mina finns i Hagfors, dels tankvagnen Qo och dels malmvagnen Mo. Och i min enfald trodde jag att det skulle vara enkelt att rita upp dessa båda vagnar för att sen kunna bygga dem i modell. Väl uppe i Hagfors visade en närmare titt att de är betydligt mer komplicerade än jag räknat med, bl a pga av att de är boggivagnar.

Nu har jag i vart fall ritat upp det mesta hoppas jag och får slutföra CAD-ritandet hemma. En del detaljer återstår och så behöver det göras en del finputsningar. Korgen för malm på malmvagnen har en del övrigt att önska, men det beror också delvis på att vissa saker är svåra att göra i datorn och delar av korgen kommer ändå behöva böjas delvis på känsla. Sen fattas en del stora saker, bl a plattformarna ovanför tanken på tankvagnen, men jag har valt att prioritera sådant som är svårt att se på bilder, t ex bromssystemet. Plattformen är dock uppmätt så jag får ta i det när jag kommer hem.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det är tydligt att jag är tekniker och inte estet. Jag har helt utlämnat allt vad nitar heter men har försökt få med hela bromssystemet trots att mycket av det knappt syns. Men det har varit mycket lärorikt att verkligen se hur vagnarna är uppbyggda.

Om någon undrar så är målet så småningom en modell av vagnarna i skala 1:45, spårvidd 19,8 mm. Vilket beräknas vara klart lagom till föreningens 50-års-jubileum…

Mvh Daniel

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Tre veckor i Hagfors

Inlägg av Johan Winell »

Daniel Bergqvist skrev: Vi har alla våra favoritförebilder, den där vagnen som man bara måste ha på sin bana. Mina finns i Hagfors, dels tankvagnen Qo och dels malmvagnen Mo. Och i min enfald trodde jag att det skulle vara enkelt att rita upp dessa båda vagnar för att sen kunna bygga dem i modell. Väl uppe i Hagfors visade en närmare titt att de är betydligt mer komplicerade än jag räknat med, bl a pga av att de är boggivagnar.

Nu har jag i vart fall ritat upp det mesta hoppas jag och får slutföra CAD-ritandet hemma. En del detaljer återstår och så behöver det göras en del finputsningar. Korgen för malm på malmvagnen har en del övrigt att önska, men det beror också delvis på att vissa saker är svåra att göra i datorn och delar av korgen kommer ändå behöva böjas delvis på känsla. Sen fattas en del stora saker, bl a plattformarna ovanför tanken på tankvagnen, men jag har valt att prioritera sådant som är svårt att se på bilder, t ex bromssystemet. Plattformen är dock uppmätt så jag får ta i det när jag kommer hem.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det är tydligt att jag är tekniker och inte estet. Jag har helt utlämnat allt vad nitar heter men har försökt få med hela bromssystemet trots att mycket av det knappt syns. Men det har varit mycket lärorikt att verkligen se hur vagnarna är uppbyggda.

Om någon undrar så är målet så småningom en modell av vagnarna i skala 1:45, spårvidd 19,8 mm. Vilket beräknas vara klart lagom till föreningens 50-års-jubileum…

Mvh Daniel

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Fantastiskt snyggt. Kul att se uppmätning ala 2013. Lite annat än skissblovk o blyertspenna, i bästa fall med linjal...

Vh Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Tre veckor i Hagfors

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Arbetet går sakta framåt.

Mvh Daniel


Bild
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Tre veckor i Hagfors

Inlägg av mikath »

Riktigt snyggt!

/Mika
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Tre veckor i Hagfors

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det är tämligen tyst på forumet nu så jag lägger ut en bild till. Jag har lyft bort malmkorgen och i stort sett gjort färdigt bromssystemet.

Mvh Daniel


Bild
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Tre veckor i Hagfors

Inlägg av Tomas Jansson »

Jätteroligt att se! Är det tänkt att 3D skrivas?? Eller kombineras med etsat? Eller lagom till 50-årsjubileet finns kanske 3Dskrivare som klarar ytterst fina detaljer i starkt tunt material :-)

Du har förstås utforskat bilddatabasen för Hagfors Järnvägsmuseum? Se exempelvis:

http://visa2.hagfors.se/hagforskultur/j ... m00943.jpg

eller

http://visa2.hagfors.se/hagforskultur/j ... m00945.jpg

Vill minnas Qo:an i leveransskick skall finnas där nånstans också, men hittar det itne just nu. Bläddra vidare på

http://visa2.hagfors.se/hagforskultur/jvmbilder/

MItt egna H0-byggande har tyvärr tappat fart av lite av olika skäl, men hoppas kunna komma med något till Norra Sandby.

Tomas J
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Tre veckor i Hagfors

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för tipsen! Jo, bilddatabasen har en hel del trevliga och nyttiga bilder.

Målet är en etsad vagn som kompletteras med gjutdetaljer för axelboxar och liknande.

Malmvagnen och tankvagnen verkar ha identiska boggier, så jag gör boggien som separat plåt och sedan var sin plåt för malmvagnen och tankvagnen.

Mvh Daniel
Skriv svar