Ritningar till Gräfsnäs.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av mikath »

Finns det någon som har ritningar till Gräfsnäs stationshus?

/Mika
Thomas Helin
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 06:03

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av Thomas Helin »

Hej,
det hus som står där i dag är ditflyttat från Björboholm (men det vet du säkert redan). Jag har ett svagt minne av att det kan ha funnits någon ritning i AGJs medlemstidning i samband med att flytten planerades/genomfördes. Jag ska kolla i mina gömmor om jag har den.
m v h
Thomas
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av PeO Helgesson »

Vill minnas att flytten från Björsared var i mitten av 80-talet, tidigare hade man ändstation vid plasen för hållplats "Gräfsnäs slottspark". 1983 blev i alla fal kompisen instängd på gården till Gräfsnäskyrkan , då han dagen efter sitt bröllop snabbt skulle åka ut och hämta hem diverse saker, som lämnats kvar natten innan, innan middagen. Det blev en sen middag med förhinder.
Jag har annars mätt upp Kvarnabo, som är av samma typ, men tillbyggt lite olika. Man kan dock lätt se hur byggnaden sett ut före tillbyggnaden på 40-talet. Den ska få heta Sågabo på min anläggning, min far tyckte att den borde heta så. Hans morbror Karl köpte kvarnen någon gång i slut på 1800-talet och byggde sågverk och kraftverk. Karls son Melker drev sågen vidare, tillsammans med en kollega, sålde den när pensioneringen närmade sig (han fyllde 95 för ett par år sedan). Den såldes sedan vidare till ett skotskt (tror jag) företag och lades ner. Det finns en bild på Kvarnabo från sommare 1954, som inte söger vilken färg byggnaden hade, den var omsorgsfullt renskrapad. Troligen blev det sista ommålningen i SJ:s regi. AGJ målade den sedan röd, för några år sedan fick den nuvarande färgsättning, som lär vara närmre den ursprungliga.
Thomas Helin
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 06:03

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av Thomas Helin »

Inser att mitt minne inte var det bästa, men båda började ju på Bjö*. Björboholm var ju onekligen litet större än Björsared. Nästa gång jag svarar något ska jag göra en extrakoll att alla detaljer är rätt.
Ulf Smedbo
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 15:32

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av Ulf Smedbo »

Det har funnits två stationshus av Västgötabanetyp i Gräfsnäs.
Det ursprungliga stationshuset i Gräfsnäs var av VGJ klass två. Det låg i Gräfsnäs samhälle. Dock brann det ner under 1910-talet. Därefter utnyttjade man den intilliggande järnvägsrestaurangen som stationshus.
Dagens stationshus i Gräfsnäs Slottspark vid AGJ är av VGJ klass fyra och ditflyttat från Björsared.

VGJ stationshus klass två finns i byggsats i skala H0 och kan beställas genom www.annashobbyochdiversehandel.nu.
Likaså finns normalt Nossebro stationshus i lager. Dock ser jag på hemsidan att det nu är tillfälligt slut. Nossebro är ett förlängt klass två.

VGJ stationshus klass tre, d v s bland annat Anten, är på gång. Likaså torde vi kunna räkna med att VGJ stationshus klass fyra, d v s bland annat Gräfsnäs Slottspark och Kvarnabo också ligger i pipelinen.

Förhoppningsvis är detta ett bättre svar än den ursprungliga frågeställningen som ju handlade om någon hade ritningar!
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av mikath »

@Ulf Smedbo
Om det är så att nuvarande Gräfsnäs stationshus kommer som byggsats är det toppen.
Tanken när jag frågade efter ritningar var att jag skulle scratchbygga huset till min anläggning.
Hoppas modellen kommer snart!!!

/Mika
Thomas Helin
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 06:03

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av Thomas Helin »

Tack Ulf
för den utförliga historiken, det gäller ju att ha lokalkännedom.
Ulf Smedbo
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 15:32

Re: Ritningar till Gräfsnäs.

Inlägg av Ulf Smedbo »

Mika: Ja, det är VGJ stationshus klass fyra som är på gång som byggsats. AGJ stationshus i Gräfsnäs Slottspark är av VGJ klass fyra. När man granskar de olika stationshusen av samma klass ser man att det finns vissa detaljer som skiljer sig mellan de olika stationshusen (t ex spegelvändning och varianter av "snickarglädjen" vid gavelspetsarna), dessutom har ju stationerna förändrats under åren.

Thomas: Jo, jag har fått en del kunskap om VGJ stationshus under de senaste åren. :-)
Skriv svar