NAJ BCo 1 Skala 1:1

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

NAJ BCo 1 Skala 1:1

Inlägg av f.gaard »

Hej på er
Har en fråga angående bromsutrustning till 600 boggievagnar.
Det är så att vi i RLJ håller på att återuppbygga NAJ BCo1. Problemet vi har är att vi saknar bromsutrustningen, och vi har inte hittat några ritningar på denna. Finns det möjligen någon här i Smalspårsfrämjandet som sitter på någon ritning och eller bilder på en sådan, som skulle passa. Vagnen är byggd av Christinehamns Mekaniska Verkstad, men jag tar gärna emot ritningar från Vabis och Södertälje verkstäder eller egenhändigt avritade från någon vagn. Så att vi har en grund att utgå ifrån, vad gäller grundprincipen för bromskonstruktionen.

Mvh från Fredrik Gåård och Risten Lakviks Järnväg

f.gaard(snabelA)telia.com

P.S. Det finns några bilder av bygget på vår hemsida, om ni är intresserade.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: NAJ BCo 1 Skala 1:1

Inlägg av Ante S »

Fråga om ramverket: Jag har hört att det ska ha en ramstans som anger att det är underredet från NAEJ 4, m a o en vagn som ÖSlJ har korgen till. Stämmer det?

Hur hanterar man det faktum att ÖSlJ har korgen till NAEJ BCo 1? Kommer det på sikt att rulla två vagnar med denna identitet?

Jag vill tillägga att mina frågor inte är någon form av kritik mot RLJ, tvärtom är det ett intressant projekt, men det vore kul att höra hur det ligger till?

Ante
Roger S Jansson
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 13:50

Re: NAJ BCo 1 Skala 1:1

Inlägg av Roger S Jansson »

Jag har oxå funderat över ovanst faktum.. Och eftersom jag känner folk vid RLJ undrar jag/mfl..; kan man inte tagit fel på vagns-id??
Håller med Ante att det är en mycket fint jobb som nedlägges å vagnen!
MvH
RJa
Skriv svar