KMJK 35

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

KMJK 35

Inlägg av KMJK »

Jag vill härmed bara passa på att meddela att lördagen den 19:e oktober i höst kommer vi att ordna en mindre träff i Kalmar med anledning av vårt 35-årsjubileum i Kalmar modelljärnvägsklubb.
Exakt vad som kommer hända och erbjudas återkommer vi till med mer information framöver.
KMJK
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 08:32

Re: KMJK 35

Inlägg av KMJK »

Nu börjar det närma sig då det bara är drygt en månad kvar.
Vi öppnar klockan 10 på lördagen och håller på till framåt eftermiddagen, lite beroende på hur mycket folk som dyker upp och länge dom blir kvar.

Vi kommer ha försäljning av fika och eventuellt lite mer ätbart. Vi arbetar just nu på att se om det finns intresse för försäljning från småtillverkare, vet ni någon som skulle vara intresserad kan ni meddela detta till ordforande(snabela)kmjk.se
Klockan 11 kommer vi att ha officiell invigning av det senaste tillskottet på vår anläggning: uppställningsbangården.

Vi kräver inte föranmälan, men tar gärna mot det så att vi har en uppfattning om hur mycket folk som kommer.

Mer information kommer dels presenteras här man även på vår hemsida.

Som en liten aptiretare bjuder jag på en bild på senaste hustillskottet:
Bild
Kvarnholm Ö har fått ett lotshus i form av Gamla lotsutkiken i Kalmar. Numera huserar det ett populärt kafé i denna lokal.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: KMJK 35

Inlägg av Johan Winell »

KMJK skrev: Nu börjar det närma sig då det bara är drygt en månad kvar.
Vi öppnar klockan 10 på lördagen och håller på till framåt eftermiddagen, lite beroende på hur mycket folk som dyker upp och länge dom blir kvar.

Vi kommer ha försäljning av fika och eventuellt lite mer ätbart. Vi arbetar just nu på att se om det finns intresse för försäljning från småtillverkare, vet ni någon som skulle vara intresserad kan ni meddela detta till ordforande(snabela)kmjk.se
Klockan 11 kommer vi att ha officiell invigning av det senaste tillskottet på vår anläggning: uppställningsbangården.

Vi kräver inte föranmälan, men tar gärna mot det så att vi har en uppfattning om hur mycket folk som kommer.

Mer information kommer dels presenteras här man även på vår hemsida.

Som en liten aptiretare bjuder jag på en bild på senaste hustillskottet:
Bild
Kvarnholm Ö har fått ett lotshus i form av Gamla lotsutkiken i Kalmar. Numera huserar det ett populärt kafé i denna lokal.
'

Grattis till jubiléet!!

Som Sjöfartsverkare var det det första jag tänkte då jag såg bilden utan att ha läst texten, lotshus.

Snyggt!!

För den intresserade kolla också Parapeten i Helsingborg:

[link=http://www.poked.se/Helsingborg/Pics/Lotshuset_1.JPG]Parapeten...[/link]

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: KMJK 35

Inlägg av Peter Estelius »

Parapeten är också namnet på restaurangen bakom hamnfyren/lotshuset. Restaurangen byggdes till Helsingborgsutställningen H55 år 1955.

Ordet parapet i sig kan sägas motsvara bröstvärn vilket sannerligen är något som behövs för att hålla ett stormigt Öresund på rätt sida om piren. Piren som byggdes på 1880-talet kallades därför Parapeten.

Mvh

/Peter

<edit> städat lite i inlägget. </edit>
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: KMJK 35

Inlägg av Johan Winell »

Lotshuset byggdes 1888-1889, alltså några år efter vågbrytaren.

Hela området heter väl Parapeten, vilket i sej är ett rätt häftigt namn.

Lotshuset i modell kanske vore nåt för MMJK?

Nu åter till KMJK 35 år...

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar