Funderingar kring drivning till lok

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej,

Jag sitter och skissar lite på malletloket DONJ 12. Ett vansinnesprojekt egentligen eftersom jag är nybörjare inom konstruktion. Men jag vill lära mig och DONJ 12 är ett häftigt lok att ha som modell.

Min första prioritet är att försöka få till en drivning. Om det lyckas går nog resten att få till också. Utgångspunkten från början var att få drivning på själva loket men av olika skäl har jag gett upp det och tänker istället placera motor och drivande axlar i tendern. Loket görs då bara som en vagn som skjuts framåt av tendern men det blir då lite enklare att få den estetiskt korrekt.

Jag har nu suttit ett tag och funderat på själva drivningen och funderar på om jag är på rätt väg. Jag är mån om att få ett flexichassi och har löst det genom att sista axeln är fast lagrad medan de två främre sitter i en balansboggie.

På sista bilden hänger motorn i luften, men tanken är att det ska in en rad med kugghjul mellan motorn och den befintliga raden kugghjul, så att balansboggiens kugghjul förbinds med bakre axelns kugghjul.

Mvh Daniel


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Mallet »

Vilken skala och spårvidd har du tänkt dig?

Lars H
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag bygger i 0n3s, dvs skala 1:45 på 19,8mm spårvidd.

Mvh Daniel
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Jan Frelin »

Jag är tveksam till tenderdrivningar, det gäller verkligen att få loket att löpa väldigt lätt. I det här fallet dessutom 6 axlar.
Thomas
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Thomas »

Det kommer tyvärr inte att fungera att göra så som du har tänkt.
Kraften mellan kugghjulen är inte vågrät utan lodrät det kommer att gör att den ena axeln kommer att tryckas nedåt och den andra uppåt.
Mvh Thomas
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Thomas skrev: Det kommer tyvärr inte att fungera att göra så som du har tänkt.
Kraften mellan kugghjulen är inte vågrät utan lodrät det kommer att gör att den ena axeln kommer att tryckas nedåt och den andra uppåt.
Mvh Thomas

Hur löser man det? Jag har SMJ-boken "Ekenholmsbanan" som beskriver flexichassi men där står inget om kugghjul, m.m. Även om jag skulle lägga drivningen på lokhjulen så får jag ju samma problem. På ett treaxligt diesellok så har man ju samma problem.

Mvh Daniel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Anders Johansson »

Det bör nog vara så att Du lägger motorn på en hjulaxel och kraftöverföring via koppelstängerna.
Thomas
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Thomas »

Det är svårt med kugghjulsdrivningar och fjädrande axlar. De flexichassin som de har på Ekenholmsbanan (och alla andra också) bygger på att man har en växellåda på en axel och resten drivs med koppelstång.
Det blir samma problem på boggier oavsett hur många axlar det är. Eftersom krafterna är lodräta så måste axlarna sitta fast i förhållande till varandra.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Johan Winell »

Hej Daniel, lös det genom att driva drivande axlar i balansvaggan med remmar/oringar istället. Dessa måste då sitta i centrum på axlarna. Kugghjulet på balansaxeln hamnar då i offset. Detta måste du ju kullagra.

VH
/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar