Funderingar kring drivning till lok

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej,

Jag sitter och skissar lite på malletloket DONJ 12. Ett vansinnesprojekt egentligen eftersom jag är nybörjare inom konstruktion. Men jag vill lära mig och DONJ 12 är ett häftigt lok att ha som modell.

Min första prioritet är att försöka få till en drivning. Om det lyckas går nog resten att få till också. Utgångspunkten från början var att få drivning på själva loket men av olika skäl har jag gett upp det och tänker istället placera motor och drivande axlar i tendern. Loket görs då bara som en vagn som skjuts framåt av tendern men det blir då lite enklare att få den estetiskt korrekt.

Jag har nu suttit ett tag och funderat på själva drivningen och funderar på om jag är på rätt väg. Jag är mån om att få ett flexichassi och har löst det genom att sista axeln är fast lagrad medan de två främre sitter i en balansboggie.

På sista bilden hänger motorn i luften, men tanken är att det ska in en rad med kugghjul mellan motorn och den befintliga raden kugghjul, så att balansboggiens kugghjul förbinds med bakre axelns kugghjul.

Mvh Daniel


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Mallet »

Vilken skala och spårvidd har du tänkt dig?

Lars H
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag bygger i 0n3s, dvs skala 1:45 på 19,8mm spårvidd.

Mvh Daniel
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Funderingar kring drivning till lok

Inlägg av Jan Frelin »

Jag är tveksam till tenderdrivningar, det gäller verkligen att få loket att löpa väldigt lätt. I det här fallet dessutom 6 axlar.
Thomas
Inlägg: 43