Funderingar kring drivning till lok
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Funderingar kring drivning till lok
Hej,
Jag sitter och skissar lite på malletloket DONJ 12. Ett vansinnesprojekt egentligen eftersom jag är nybörjare inom konstruktion. Men jag vill lära mig och DONJ 12 är ett häftigt lok att ha som modell.
Min första prioritet är att försöka få till en drivning. Om det lyckas går nog resten att få till också. Utgångspunkten från början var att få drivning på själva loket men av olika skäl har jag gett upp det och tänker istället placera motor och drivande axlar i tendern. Loket görs då bara som en vagn som skjuts framåt av tendern men det blir då lite enklare att få den estetiskt korrekt.
Jag har nu suttit ett tag och funderat på själva drivningen och funderar på om jag är på rätt väg. Jag är mån om att få ett flexichassi och har löst det genom att sista axeln är fast lagrad medan de två främre sitter i en balansboggie.
På sista bilden hänger motorn i luften, men tanken är att det ska in en rad med kugghjul mellan motorn och den befintliga raden kugghjul, så att balansboggiens kugghjul förbinds med bakre axelns kugghjul.
Mvh Daniel
Jag sitter och skissar lite på malletloket DONJ 12. Ett vansinnesprojekt egentligen eftersom jag är nybörjare inom konstruktion. Men jag vill lära mig och DONJ 12 är ett häftigt lok att ha som modell.
Min första prioritet är att försöka få till en drivning. Om det lyckas går nog resten att få till också. Utgångspunkten från början var att få drivning på själva loket men av olika skäl har jag gett upp det och tänker istället placera motor och drivande axlar i tendern. Loket görs då bara som en vagn som skjuts framåt av tendern men det blir då lite enklare att få den estetiskt korrekt.
Jag har nu suttit ett tag och funderat på själva drivningen och funderar på om jag är på rätt väg. Jag är mån om att få ett flexichassi och har löst det genom att sista axeln är fast lagrad medan de två främre sitter i en balansboggie.
På sista bilden hänger motorn i luften, men tanken är att det ska in en rad med kugghjul mellan motorn och den befintliga raden kugghjul, så att balansboggiens kugghjul förbinds med bakre axelns kugghjul.
Mvh Daniel
Re: Funderingar kring drivning till lok
Vilken skala och spårvidd har du tänkt dig?
Lars H
Lars H
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Funderingar kring drivning till lok
Jag bygger i 0n3s, dvs skala 1:45 på 19,8mm spårvidd.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Funderingar kring drivning till lok
Jag är tveksam till tenderdrivningar, det gäller verkligen att få loket att löpa väldigt lätt. I det här fallet dessutom 6 axlar.
Re: Funderingar kring drivning till lok
Det kommer tyvärr inte att fungera att göra så som du har tänkt.
Kraften mellan kugghjulen är inte vågrät utan lodrät det kommer att gör att den ena axeln kommer att tryckas nedåt och den andra uppåt.
Mvh Thomas
Kraften mellan kugghjulen är inte vågrät utan lodrät det kommer att gör att den ena axeln kommer att tryckas nedåt och den andra uppåt.
Mvh Thomas
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Funderingar kring drivning till lok
Thomas skrev: Det kommer tyvärr inte att fungera att göra så som du har tänkt.
Kraften mellan kugghjulen är inte vågrät utan lodrät det kommer att gör att den ena axeln kommer att tryckas nedåt och den andra uppåt.
Mvh Thomas
Hur löser man det? Jag har SMJ-boken "Ekenholmsbanan" som beskriver flexichassi men där står inget om kugghjul, m.m. Även om jag skulle lägga drivningen på lokhjulen så får jag ju samma problem. På ett treaxligt diesellok så har man ju samma problem.
Mvh Daniel
-
- Inlägg: 230
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53
Re: Funderingar kring drivning till lok
Det bör nog vara så att Du lägger motorn på en hjulaxel och kraftöverföring via koppelstängerna.
Re: Funderingar kring drivning till lok
Det är svårt med kugghjulsdrivningar och fjädrande axlar. De flexichassin som de har på Ekenholmsbanan (och alla andra också) bygger på att man har en växellåda på en axel och resten drivs med koppelstång.
Det blir samma problem på boggier oavsett hur många axlar det är. Eftersom krafterna är lodräta så måste axlarna sitta fast i förhållande till varandra.
Det blir samma problem på boggier oavsett hur många axlar det är. Eftersom krafterna är lodräta så måste axlarna sitta fast i förhållande till varandra.
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20
Re: Funderingar kring drivning till lok
Hej Daniel, lös det genom att driva drivande axlar i balansvaggan med remmar/oringar istället. Dessa måste då sitta i centrum på axlarna. Kugghjulet på balansaxeln hamnar då i offset. Detta måste du ju kullagra.
VH
/Johan
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan