Borrchuck med skaft sökes

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej,

På mässingsjuntan ikväll visades en liten borrchuck med skaft. Användningsområdet är bl a att man kan spänna fast den i en fräs med fräsens spännhylsa för att kunna borra små hål med högre noggrannhet.

Efter att ha letat på nätet så hittar jag något liknande, en chuck för bitshållare för 0,4-3,5 mm borr. Men jag vill fästa borrchucken i en spännhylsa, inte en bitshållare, så skaftet behöver vara helt runt. Är det någon som har någon ide var man kan hitta en sådan chuck? Bortsett från att skaftet är fel så är chucken lagom storlek. Det är främst 2mm hål jag ska borra.
http://www.conrad.se/CHUCK--1%2f4%22-0, ... 08_1506030

Hylsorna jag har att fästa chucken i är art.nr 2100, "11st Hylsor ER32 3-20mm":
http://verktygsstallet.se/chuck.htm

Mvh Daniel

Bild
Bild
Trainmaniac
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 22:14

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Trainmaniac »

Kan Fohrmanns [link=http://www.fohrmann.com/bohren-aufreibe ... rsatz.html]"Feinbohrvorsatz mit Spannzangen"[/link] vara lämplig?

Mats H, Suc
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för tipset. Chucken är lagom stor. Skaftet är dock 2,34mm och min minsta spännhylsa är 3mm. Men det ser nästan ut som att den smala delen av skaftet sitter fast med en skruv. Kan det stämma? Och skulle man i så fall kunna byta ut skaftet mot ett eget skaft som man svarvar till själv, med 2,34mm i änden som fästs i chucken och 3mm på själva skaftet?

Mvh Daniel
Håkan Thörngren
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Håkan Thörngren »

Den här kanske kan vara något http://www.reglus.ch/29cf26c6-782d-463b ... b7f-9.html

Jag vet inte vad den kostar och det tror jag den gör...
Håkan Thörngren
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Håkan Thörngren »

Om du inte behöver gå ner under 1mm funkar kanske en normal liten chuck funkar, fast de brukar ha kona, inte rakt skaft. Men det löser man med lämplig konadapter.

Se t ex http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Jaco ... hucks.html
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Daniel,

Måste först förbereda på att det här blir lite långt ...

Ett av mina tillbehör till mitt universella gängstativ är en hållare för riktigt små gängtappar (1-2 mm). Det är baserat på en vanlig stiftklove, den där sorten med en lite spännhylsa. Rätt likt den här från Chronos:

http://www.chronos.ltd.uk/cgi-bin/sh000 ... #aPPV4001C
Rulla ner till nr 123 som ger en bra bredd på fäste. För mindre borr välj nr 122 eller 121.

Det jag gjorde var att jag skar av (i svarven) den lettrade delen av handtaget (fingergreppet) och behöll bara själva chuckdelen.

För att få chucken att vara så centrerad som möjligt spände jag fast en liten gängtapp bak-och-fram så att jag kunde gripa om den släta delen av tappen i min spännhylschuck i svarven.

Nu kunde jag dels lätt (men försiktigt) plana av den blivande "bakdelen" och borra ett starthål med ett litet centrumborr. Jag brukar använda 2 mm sådana.

Därefter borrade jag upp hålet så stort att det kan passera rakt igenom chucken. Då vet jag att jag inte kommer att borra i den härdade delen av den lilla chuckens spännhylsa.

Den lilla chucken har nu ett rakt hål lagom att fästa ett skaft i av valfri storlek. Jag valde 6 mm skaft, som då svarvades ner att passa hålet med fast men glappfri passning. Det nya skaftet fästes med epoxylim eller hård loctite och säkrades med en tvärgående liten pinne.

Resultatet ser ut som på bilden nedan:
Bild

Vid den röda linjen går skiljelinjen mellan chuck och skaft. Biten till höger på bilden hör till den del som ger stöd i mitt gängverktyg,

Mvh

/Peter
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Lösningen kan nog variera lite beroende på vad det är man vill göra.

Om du vill frihandsborra små grunda hål (inte mer är 1,5 ggr borrdiametern) med liten diameter (under 0,7 mm) är ofta en archimeds handborr med ett rakt borr ett bra och billigt alternativ. Det fungerar utmärkt vid hålborrning i etsplåtar.

Vill man maskinborra grunda hål så fungerar det ofta med ett inte helt centrerat borr om man gjort en borrmarkering och borret är tunt och flexibelt och chucken kan hålla den.

Conradchucken tror jag inte på när det gäller små borrdiametrar, Clas Ohlson har haft en liknande. Centreringen i dessa enkla chuckar är beroende på den inre friktionen för respektive back och skruvfjärdrarna mellan backarna och de är svåra att kontrollera. En kvarts millimeter ocentrering är inget stort problem när man borrar med ett 3 mm bor i trä men blir det med ett 0,4 mm borr i metall.

Fohrmans spännhylsechuck är nog ett bättre alternativ. Men spännhylsor fungerar bäst när de bara dras ihop några tiondels millimeter. Jag tror att det är svårt att få riktigt grepp om borrarna med bara 3 hylsor för området 0,0 – 3,0 mm. Det kommer att fungera för vissa diametrar men inte för alla. Sedan kan man ju undra lite över priset och precisionen. En kinesisk ER hylsa kostar strax under hundralappen. Här får man tre hylsor plus en ”chuck” för knappa femtiolappen. Jag har en gammal Minicraft med 6 spännhylsor för borr med små diametrar som fungerar bra, men som sagt varje hylsa fungerar bara i ett smalt intervall.

Håkans föreslagna schweiziska spännhylsechuck skulle jag nog vara beredd att satsa en peng på, men jag misstänker att det kan bli en ganska stor peng. Å andra sidan är inte små spiralborrar så billiga de heller. Vore intressant om någon känner till priset.

En annan möjlighet är att använda borrar med förstärkta skaft. Din minsta spännhylsa var 3,0 mm men det finns ned till i alla fall 2,0 och 2,5 mm från t.ex. http://www.arceurotrade.co.uk.

MEN! Om din maskin använder ER32 hylsor så misstänker jag att det är en rejäl fräs och frågan är om den är riktigt optimal när det gäller att borra små hål med? Man får ingen ”fingerkänsla”. Proxxon har en liten bordsborrmaskin med dels spännhylsor för 1,0, 1,5, 2,0, 3,0 och 3,2 mm. Som tillbehör kan man köpa en trevlig liten RÖHM chuck för 0,5 – 6,0 mm. Den har 3/8” fäste och den händige kanske skulle kunna tillverka en adapter för att montera den på en annan maskin.

Mvh
Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för svaren!

Jag har en dröm om att tillverka egna drivningar till lok i skala 0 och behöver då kunna borra 2mm hål för axlar med stor noggrannhet. Jag kommer alltså inte borra på känsla utan använda exakt positionering med koordinatbordet. Men spännhylsan för 2mm löser problemet, det blir nog att införskaffa en sån.

Fräsen jag har är Bänkfräsmaskin modell XJ9512 - Art nr 2532
Jag ser nu att borrchucken som ingår ska vara från 1-13mm, men jag har fått en större borrchuck, men jag tror inte det ska vara något problem att byta den. Å andra sidan är det nog svårt att montera små borr i en stor borrchuck, så alternativet spännhylsa låter bättre.

Mvh Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Peter Estelius »

Jag har bänkfräsen en storlek mindre än din Daniel. Det är en SIEG SX1L som fungerar mycket bra.

Håller så sakta på att göra en lite vertikal ångmaskin och bilden ndan visar när jag med ett 2 mm borr borrar ångloppen till ena ändan av cylindern.
Bild
Chucken är en ER16-chuck som passar till min lilla svarv (en MJ-189 = Unimat4-klon) och med en dorn som översätter M14x1 till MK2 så kan jag ha den i fräsen.

Bra precision och bra "rundhet".

mvh

/Peter
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Borrchuck med skaft sökes

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel och Peter!

En liten kommentar och en liten fråga.

Det finns en slags små korta borr som heter automatborr. De är inte lika flexibla som vanliga borr och är utmärkta vid just koordinatborrning. De ska även ha en speciell spetsslipning som gör dem självcentrerande. Jag köpte mina på Täby Järn (fanns då i Luna sortimentet) för många år sedan. Använder dem bara för koordinatborrning och då slits de ju inte så mycket.

När jag kollade på nätet fanns de att köpa via http://www.esska.se men de går säkert att beställa från seriösa järnhandlare (sällsynt förekommande) eller någon som tillhandahåller maskintillbehör.

Sedan vore det kul att få reda på var Peter hittade sin konverteringsdorn från M14x1 till MK2, den låter intressant.

Med vänlig hälsning
Björn D
Skriv svar