Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av ubjs »

Hej

Dom flesta som bygger smalspår i MMM bygger H0n3 och det är ju kul eftersom det finns en hel del svenskt, men bara i byggsatser.
Funderar på om man kan konvertera Liliput, Bemo, Tillig-vagnar till H0n3?
Tanken är att lite snabbare få ihop en liten vagnpark för eget bruk och sedan utöka med byggsatsvagnar efter hand.
Tips på körklart lok i H0n3 önskas också.

Mvh UB
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av ubjs »

Kollade nyss med Mj-specialisten och Tillig vagnar ska gå att ställa in på spårvidder mellan 9 - 12 mm.
Nu har inte Tillig något jätteutbud på vagnar, 2 godsvagnar, men priserna är ok ca 25 euro.

Mvh UB
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av Ola Ahlström »

Allt är möjligt men inte lätt. "I tidernas begynnelse", innan producenter som Rimbo Grande dök upp, var vi som ville köra svenskliknande smalspår i skala 1/87, och då gärna HOn3, hänvisade till just konvertering av t.ex. Liliput och Eggerbahn. Problemet bestod då främst av att tvåaxliga vagnar genom sin långbalk näst intill omöjliggjorde hjul med 8,8mm back to back (alltså 10,5 mm spårvidd). Därför blev det oftast egenbyggda underreden med lagergafflar (omspårade) och fjäderpaket från Liliput-vagnen. Det hela underlättades i och med Bemos produktion av tvåaxliga vagnar för 12mm (HOm), där samma vagn oftast säljs för såväl HOe som HOm och då med justeringsbara hjulaxlar (alltså identiska undrerreden) liksom delar av Tilligs sortiment.

När det handlar om boggievagnar är det oftast lite enklare då här inte finns någon långbalk ivägen på samma sätt som tvåaxliga vagnar. Donator kan vara boggier från HOm vagnar från Bemo.

Ånglok, största problemt dock. Det finns de som spårat om Liliputs olika ånglok för 9mm (HOe) men detta är komplicerat, annars är det oftast Bemos HOm ånglok som är lämpligare men problemet kvarstår - kvartning av hjulen, anpassing av slidstyrning....

Sammafattningvis vill jag nog rekomendera dig att, trots allt, försöka dig på någon mässingsbyggsats då dessa är från början konstruerade för HOn3. Ditt beslut att redan från början rikta in dig mot HOn3 tycker jag är riktigt, alltför många fastnade i "fällan med HOe" och gjort alltför stora investeringar, såväl ekonomiskt som kännslomässigt, för att byta. Förresten, en av mina käpphästar - varför satsas det så lite på Svenskt 1067mm? Här finns ju mycket "gratis" genom Bemos HOm sortiment.

Ett tips; titta i äldre nummer av tidningen Smalspårigt (runt 1990) så hittar du säkert flera artiklar om just konvertering av Liliput, Bemo och Eggerbahn.

/Ola
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av Per N »

Hej!

Precis som Ola beskriver så har jag spårat om några Bemo H0m-vagnar till 10,5mm spårvidd. Detta är en ganska enkel operation. Vagnarna är inga perfekta kopior av svenska smalspårsvagnar men inte allt för långt borta ändå. Det importerades ju många både person och godsvagnar från Tyskland kring 1920, så med lite fantasi så fungerar åtminstone de tyska vagnarna hyfsat.

Vad som kan vara värt att lägga till är att Bemo´s boggiediesel, V 51, i olika utföranden också är relativt lätt att spåra om. Jag har en som jag spårade om från 12 till 10,5 mm och sedan försedde med Kadee´s smalspårskoppel. Modellen har ingen svensk förebild, men jag målade om den och märkte den för min tilltänkta bana.
Bild
Bemo´s modell av V51.
Som sagt ingen perfekt svensk modell, men något som kan dra tågen innan man har byggt ihop sin första lokbyggsats. Notera dock att loket betecknas som "Auslaufsmodell" på Bemo´s hemsida, så passa på att skaffa det nu!

Lycka till med modellrallandet!

MVH / Per N
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av ubjs »

Jag kollade på det dieselloket men blev lite fundersam när jag såg att det hade en trepolig motor.
Men det kanske funkar hyfsat ändå?

Bemo har ju ett enormt sortiment i H0m, tänk om man skulle köra lite Rhätische Bahn på en liten hyllbana hemma.....
Jag läste att ¨krokodilen¨ inte var omspårningsbar och misstänker att det gäller alla koppelstångslok och förstås
ångloken.
Men kan man utgå från att alla ellok går att bygga om till H0n3?
Jag känner nog mer för att köpa någon Rhätische bahn-modell, den här tycker jag var väldigt läcker tex
http://www.bemo-modellbahn.de/produkte/ ... 840edae49b

Mvh UB
Ps har beställt en Z4p och en godsvagn från Rimbo Grande, så svenskt H0n3 blir det definitivt.
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av Per N »

Hej!

Det är ingen tvekan om att en Z4p är mycket mera rätt än Bemo´s V51. Gångegenskaperna på V51 behöver Du dock inte vara orolig över. Gången är fin, då loket är tungt och plockar upp ström runt om.

MVH / Per N
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av ubjs »

Mycket värdefullt att få info om hur modellen går, tackar för det.
Har du möjligen tips på var man ska handla från?

Har tyvärr dåliga erfarenheter när det gäller en del beställningar som glömts bort, lagts på hyllan tills det kommit tillräckligt många vilket kan ta månader osv.
Jag såg att ebay.de har massor med Bemo, men lok vill jag gärna köpa nya om jag inte kan provköra dom först.

Mvh UB
lars
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 17:51

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av lars »

Bemo-loket är ett alldeles utmärkt lok. Jag fick det i HO9 av tillverkaren Bemo för att anmäla det i en hobbytidning, när det kom "för hundra år sedan" och det går fortfarande oklanderlikt.

Ett annat utmärkt lok i HO9 som jag kan rekommendera är Liliputs tvåhytts boggiediesel, jag kommer tyvärr inte ihåg numret, som utan mankemang har rullat ännu längre än Bemon på mitt smalspår.

Lars
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av Per N »

Hej igen!

Jag delar Dina erfarenheter av beställningar som "förkommer" och föredrar att handla där man kan se i saldot att modellen finns i lager. Tyvärr verkar det inte finnas någon svensk butik som säljer Bemo längre, utan man är hänvisad till Tyskland/Österrike/Schweiz. Jag har handlat av några Internetbutiker i Tyskland bl.a. Modelbahn Kramm [link]http://www.modellbahn-kramm.com/index.cfm[/link] med gott resultat. Sök i menyn till vänster på "Modelbahnen" och sedan "BEMO", och sedan i mitten på H0e/H0m - Lokomotiven + Waggons. Vad det gäller Bemo-loket V51 och V52 framgår det dock inte om de har loket i lager eller ej.

En som verkar ha i lager är Peyker i Österrike (bara den tyska delen av hemsidan fungerar);
[link]http://www.peyker.com/[/link] Sök på Bemo och V51! Det står status "lagernd" och priset är 169,90 Euro + frakt.

En butik som definitivt har lok i lager (men tydligen bara begagnade) är Schmalspurbahnwerke [link]http://www.schmalspur-bahn-werke-eu.info/[/link]

När vi är inne på Bemo´s V51/V52 så kan det vara värt att nämna att både V51 varianterna 1001xxx för 9 mm och V52 varianterna 1201xxx för 12 mm spårvidd verkar ha lika långa axlar. Det bör alltså vara nästan lika lätt att spåra ut en 1001xxx-maskin som att trycka ihop hjulen på en 1201xxx-maskin.
Bild
I sökandet hittade jag också en beskrivning av digitalisering av loktet med en Trix-dekoder. Beskrivningen är på tyska men illustrerad med bra foton steg för steg; [link]http://www.wittis-modellbahn.de/Digital ... 2_Bemo.pdf[/link]

Vad det gäller Liliputs boggiediesellok (nu då och då tillhandahållen av Stängl och Dolischo), så är det en modell av ÖBB baureihe 2095.
Bild

Jag håller med om att loket går mycket fint - det är tungt och tar upp ström bra. Tyvärr lämpar det sig inte så bra för ombyggnad till 10,5 mm, då boggina är innerlagrade och axlarna är sinsemellan kopplade med koppelstång. Det innebär att axlarna är inte längre än att de går precis så långt ut att de fäster in motvikt/koppelstångstapp när hjulen sitter för 9 mm spårvidd. Även om det bara är 0,75 mm som man skall dra ut hjulen på respektive sida för att ändra till 10,5 mm spårvidd, så innebär motvikt/koppelstångstapp hamnar utanför axeln.

MVH / Per N
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Bygga om vagnar från H0e/H0m till H0n3

Inlägg av ubjs »

Tågcentralen har lite Bemo och han sa att han kan ta hem det man behöver, vet dock inte hur snabbt det går.
http://www.tagcentralen.nu/
OBS Webbutiken verkar inte alls stämma med det som verkligen finns hemma, ringde och kollade och han hade tyvärr inte haft tid att uppdatera på ett tag.

Tack för all info.

Mvh UB
Skriv svar