3D-printning av lokkorg?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Tobias Ljung »

Visst ska man utnyttja båda (alla) teknikernas fördelar!

Områden som 3D tekniken redan idag verkar vara bra på tycker jag är krökta ytor som saknar nitar (eller andra pyttedetaljer), tex:
- Tp korg
- Avlång ångdom

Sådana detaljer kan slipas till bra ytfinish (eftersom det inte finns några nitar att slipa bort...) och de är svåra att göra med konventionell ets- eller gjutteknik.

Däremot tycker jag inte att nitar/smådetaljer kommer riktigt till sin rätt ännu (själva niten blir bra, men det går inte att få till bra ytfinish "bakom", "rastreringen" är svår/omöjlig att slipa bort). Men 3D modellen finns ju sparad, så man kan göra jobbet nu, ta fram en prototyp, göra driv och annat och sedan är jag övertygad om att inom något/några år så är tekniken tillräckligt bra även för smådetaljer - och då kan man ju köra ut den slutgiltiga korgen. D.v.s. genombrottet känns väldigt nära!
johnjohn
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 10:17

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av johnjohn »

Tyvärr är 3D-cad lite svårt att greppa för en nybörjare. Vad använder ni för program? Några bra tips för en nybörjare som drömmer om att kunna få i ordning dubbelkrökta ytor.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag använder SolidWorks och är också nybörjare. Men det finns ganska mycket filmer på youtube som har lärt mig mycket. Det gäller bara att komma på vad man ska söka på. Jag brukar söka på google, t ex "bend tube solidworks" och så brukar det komma upp länkar till youtube, dock med varierad framgång.

I början använde jag bara "Extruded boss" / "Extruded cut" men när jag började lära mig de andra verktygen så öppnade sig helt nya möjligheter. För Tp-loket har jag använt "Lofted boss" / "Lofted cut" en del, bl a för hytten. Samt "Fillet" för att runda hörn. "Reference geometry" med "Plane" har jag också har mycket nytta av.

Vad använder du själv för program?

Mvh Daniel
Jan B
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 11:13

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Jan B »

Om du inte har massor av pengar och inte vill använda en ful-license så kan jag rekomendera Alibre. Bra solidmodellerare samt plåtmodul till ett överkomligt pris för hobbyfolk.
Sen är Youtube en guldgruva med instruktioner som Daniel påpekar men ett program som Alibre har en väldigt bra hjälpfunktion inbyggd så att säga.
/Jan
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Kjell Olovsson »

Hej,
Har missat den här tråden.
Visst går det att göra 3D printade delar på Shapeways som duger. Till mitt senaste projekt har jag 3D printat ett antal detaljer (tror jag visat bilderna här förut):
Bild

Lagerboxar och fjädrar är 3D printade till den här vagnen och det fungerar så länge som man håller sig till små detaljer.
Jag skulle inte i dagsläget rekommendera att skriva ut större saker, jag tycker ytan helt enkelt inte duger (men det är jag....).

Bild
Bild

På vagnen är kedjor, koppel, tryckluftsbehållaren, lagerboxar/fjädrar och buffertar "printade".
Om man tänker på vart man ska använda de 3D printade delarna så funkar det.

Kjell

P.S. Daniel, jag svarade just på ditt PM
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Kjell Olovsson »

Anders Östlund skrev: Någonstans i detbatten känner jag att man missar en sak... Varför göra ena eller andra...?

Etsning och 3D-printning, varje teknik har sin egen styrka och det man kanske borde börja kika på vore att låta respektive teknik göra det den är bäst på?

Stora släta ytor kör man etsade och på dessa monterar man delar som är 3D printade... Då får man släta ytor från etsningen och detaljer med djup som man måste skiktbygga med etsade delar kan istället göras med 3D printning. Behöver de slätas till så gör man dom några tiondelar för stora så man kan slipa ner dom till rätt mått...

Nu avslöjar jag ännu mer av mina innersta tankar kring ämnet men det är nog ingen större fara med det... ;)

Hälsar,
Anders Ö


Precis så tänkte jag (som man kan se av inlägget ovan).

Kjell
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Johan Winell »

Daniel Bergqvist skrev: Jag använder SolidWorks och är också nybörjare. Men det finns ganska mycket filmer på youtube som har lärt mig mycket. Det gäller bara att komma på vad man ska söka på. Jag brukar söka på google, t ex "bend tube solidworks" och så brukar det komma upp länkar till youtube, dock med varierad framgång.

I början använde jag bara "Extruded boss" / "Extruded cut" men när jag började lära mig de andra verktygen så öppnade sig helt nya möjligheter. För Tp-loket har jag använt "Lofted boss" / "Lofted cut" en del, bl a för hytten. Samt "Fillet" för att runda hörn. "Reference geometry" med "Plane" har jag också har mycket nytta av.

Vad använder du själv för program?

Mvh Daniel


Jag har pillat en del i Sketchup och det funkar även om det finns begränsningar som gör det långsamtjobbat.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Johan Winell »

Tobias Ljung skrev: De absolut bästa driven, ur min erfarenhet, är de som min Bulgariske vän tagit fram:
- Han har alltid kuggdrivning på alla drivhjul => koppelstängerna är bara kosmetiska och kräver därmed lägre precision
- På tre eller fler axlar låter han mittenhjul(en) vara någon tiondel mindre. I praktiken är det alltså tvåaxliga lok.
- På tre eller fler axlar låter han mittenhjul(en) vara antingen sidoförskjutbara eller flänslösa.

Angående Tp vore min rekomendation:
- Kuggdrivning på alla drivhjul och blindaxel
- Mittenhjul flänslöst (och eventuellt lite bredare) för att klara tvära kurvor. På ett ytterramat lok syns detta inte så mycket.
- Fjädrande löphjul (pianotråd eller vänlig fäder, båda funkar och är ganska lätta att få till)

För huvudämnet, 3D printning, så är min sammanfattning/slutsats att tekniken går att använda för släta ytor som kan ytbehandlas, men för detaljer fattas det fortfarande litegrann, men inte mycket, innan kvaliten blir tillräckligt bra för en "high-end" modell.

Bifogar ett par bilder till från vårat tyska grannforum. Dels Ns2 modellen i färdigt skick, dels en Jung maskin i Ultra-Frosted materialet:
Bild
Bild
Bild


Tobias, kan du ge en storleksrefens till Jungloket. Hur lång/hög är tex. huven?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Johan Winell skrev: Tobias, kan du ge en storleksrefens till Jungloket. Hur lång/hög är tex. huven?

Om jag inte tar fel så är det det här loket: http://www.shapeways.com/model/221065/f ... ur-0f.html

Och i så fall är loket i skala 0f (12mm spårvidd).
Mått: längd: 92,42mm x bredd: 28,86mm x höjd: 53mm (exkl hjul)

Som jämförelse är Tp-loket i nollan: längd: 237,78mm x bredd: 55,56mm x höjd: 85,56mm

Mvh Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 3D-printning av lokkorg?

Inlägg av Olof »

Shapeways är ju bara en av många firmor som erbjuder 3D-printning. Finns det andra som erbjuder en snyggare yta?

Jag byggde just en Lynx pansarbil (omnämd i annan tråd) från Pansarfabriken. Byggsatsen var vakuumgjuten i resin och om jag förstått rätt så är mastern till gjutformen framtagen genom fräsning från en 3D-CAD. Om inte någon polerat mycket på mastern så var den fri från ränder. Det fanns i varje fall inget sådant på avgjutningen. Det är säkert dyrare att fräsa än att anlita Shapeways men uppenbarligen inte dyrare än att det går att räkna hem för en svensk småserietillverkare av udda pansarfordon.

Är det någon som vet mer? Ola?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar