Svenskt ånglok?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Blå
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 00:10

Svenskt ånglok?

Inlägg av Blå »

När jag nyligen besökte C4 på Malmö tekniska museum så passade jag på att titta på det lilla ångloket som tillhör museéts samling.
Jag tittade nyss på Weinert Modellbaus hemsida och fann där ett ånglok som jag tycker ser mycket likt ut malmöångloket.
Kan någon som närmare känner till loket säga om likhet finnes?
Nyhetsbladet 2007, sidan 4, "Franzburg"
http://www.weinert-modellbau.de/wm_htm/ ... /index.htm
Hans Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 22:53

Re: Svenskt ånglok?

Inlägg av Hans Svensson »

Hej Blå (om du nu heter så?)!

Njaej, om du med loket på Malmö tekniska muséet menar ångloket från Malmö-Limhamns järnväg så ser jag inga egentliga likheter. MLJ-loket är ju ett normalspårigt lok med enkelaxeldrift, medan det lilla tyska meterspårsloket har drift på båda axlarna. OK att båda är små ånglok, men jag skulle inte säga att de är lika...

HanS i Lunde
Blå
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 00:10

Re: Svenskt ånglok?

Inlägg av Blå »

Tack för svaret.
Jag kom inte ihåg så mycket av ångloket men lite likhet finns men tydligen inte tillräckligt.

(och nej, jag heter inte Blå; det är mina initialer...:>) )
Hans Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 22:53

Re: Svenskt ånglok?

Inlägg av Hans Svensson »

Hej igen, Blå!

Jag avsåg inte att vara elak eller så, men jag kunde inte låta bli att kommentera din signatur. För när jag såg den mindes jag en (riktigt sevärd!) järnvägs- eller åtminstone tunnelbanefilm från 1974 (med Walter Matthau i huvudrollen) som hette "Pelham 1, 2, 3" och där skurkarna hade alias som Mr Blue, Mr Green, Mr Gray o.s.v.

Hälsar...
HanS i Lunde
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Svenskt ånglok?

Inlägg av Olof »

Bra svar men kanske fel aendaa. Inne i hallen i Malmoe tekniska museum finns ett smalspaarslok fraan kalkbruksbanan i Limhamn. Jag tror det aer det loket Bengt taenker paa.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hans Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 22:53

Re: Svenskt ånglok?

Inlägg av Hans Svensson »

Olof, och "Mr Blue" :-)!

Aha! Jag visste inte att muséet hade ett smalspårslok från kalkbruksbanan i Limhamn! (Enda ursäkterna är dels att jag aldrig besökt muséet - dels att jag inte lyckades hitta någon som helst vettig info om någonting på dess hemsida.)

Nå, jämför vi Franzbugloken (99 5601-06) med kalkbruksloken så blir det litet mer likt. Men...

Franzburgloken har lågt pannläge och har en påfallande lågbyggd ram. De av kalkbrukets lok jag sett bilder av har ett mycket högre pannläge och en betydligt högre ram (nästan à la Fleischmann Magic Train). Maskinerierna är snarlika (men jag tycker slidstyrningarna verkar vara av olika typer?). Så jag vet inte...

Fast lyckas man höja pannan en bra bit, och får det att se ut som om ramen är rejält högre (huruvida detta går beror ju på hur modellens drivmekanism ser ut), så bör det ju bli ganska likt. Men det innebär ju ganska rejäla ingrepp i en troligen mycket dyr byggsats.

HanS i Lunde
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Svenskt ånglok?

Inlägg av Klas Blomberg »

Hans Svensson skrev: Olof, och "Mr Blue" :-)!

Aha! Jag visste inte att muséet hade ett smalspårslok från kalkbruksbanan i Limhamn! (Enda ursäkterna är dels att jag aldrig besökt muséet - dels att jag inte lyckades hitta någon som helst vettig info om någonting på dess hemsida.)

Nå, jämför vi Franzbugloken (99 5601-06) med kalkbruksloken så blir det litet mer likt. Men...

Franzburgloken har lågt pannläge och har en påfallande lågbyggd ram. De av kalkbrukets lok jag sett bilder av har ett mycket högre pannläge och en betydligt högre ram (nästan à la Fleischmann Magic Train). Maskinerierna är snarlika (men jag tycker slidstyrningarna verkar vara av olika typer?). Så jag vet inte...

Fast lyckas man höja pannan en bra bit, och får det att se ut som om ramen är rejält högre (huruvida detta går beror ju på hur modellens drivmekanism ser ut), så bör det ju bli ganska likt. Men det innebär ju ganska rejäla ingrepp i en troligen mycket dyr byggsats.

HanS i Lunde


Om jag får spåra ur riktigt ordentligt så är dte nog inte ångloken som är det mest sevärda på Malmö tekniska museum. Det mest sevärda är i mitt tycke den utställda hembränningsapparaten! Bredvid den finns det nämligen en maskinskriven lapp att man faktiskt har polisens tillstånd att inneha en hembränningsapparat....! Det torde vara tämligen unikt?
Skriv svar