Smalspårsträff i Stockholm

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Erik R.
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 22:33

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av Erik R. »

Det var lika trevligt som vanligt. Här fanns mycket för den som har tid och plats.
Jag tänker närmast på alla de fina byggsatser som fanns till försäljning.
Vill man inte bygga kan man läsa och böcker fanns det.
Blev imponerad av Tobias Ljungs byggen. Otroligt välgjorda, digital belysning i vagnarna, för att inte tala om Virå om jag inte tar fel, med sin blyge eldare som eldade på. Varje gång han fyllde på fyren såg man flammorna från den och ljudet från spaden som han hanterade.
Patrk Miesenberg hade två fina små anläggningar med sig. Otroligt att man kan få in så mycket detaljer på en sån lite yta.
Men det var inte bara rullande material som fanns att beskåda. Många fina byggnader visades upp.
Kul att se dem i modell och inte bara på fotografier.
En väl spenderad lördag förmiddag, om än lite kort denna gång.

Erik R.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av Klas Blomberg »

För första (?) gången i historien finns Västbergaträffen på Youtube!
[link=http://youtu.be/RrEb0jFBqT8]http://youtu.be/RrEb0jFBqT8[/link]
Raffe
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 13:01

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av Raffe »

Hej !

Kan bara hålla med er andra om att det var kul att se alla byggen. Jag är inte så hemma på alla benämningar på lok och vagnar.
De lok och vagnar som Tobias Ljung visade var en fröjd att se. Undrar dock om dessa är byggsatser ? och var kan man då köpa dessa ?
Usäkta min okunnighet om det är så att de är byggda från scratch, men jag blev väldigt sugen på att bygga något liknande. Men vet inte var man kan köpa dessa och om det är byggsatser.

Är det någon som kan upplysa en okunnig ?

Hälsningar

Ralf
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av Jan Frelin »

Mycket fina byggen på Håkans bilder. Själv var jag i Lerbäck...
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av Tobias Ljung »

Raffe skrev: Men vet inte var man kan köpa dessa och om det är byggsatser.


Hej Raffe,

3-fota materielen stammar från Erik Walde, samt några egna etsplåtar. Det mesta går att köpa via Rimbo Grande => Kontakta Göran för en lista över vad som finns. Det finns också flera byggtrådar här på forumet, sök på "nollan" eller "Walde".

2-fota vagnarna är en blandning av egenproducerade etsplåtar (begränsad tillgänglighet, men det är alltid nya projekt på gång ; ). HRRJ sommarvagnen kommer dock från David Provan. DFB loket är en färdig modell från Bulgarien.

Mvh,
Tobias
Raffe
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 13:01

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av Raffe »

Hej Tobias !

Och tack för svaret, det var lite trångt kring din monter. Och många som ville prata med dig, men det gick bra på det här sättet också.

Hälsningar

Ralf
Tobias Ljung skrev:
Raffe skrev: Men vet inte var man kan köpa dessa och om det är byggsatser.


Hej Raffe,

3-fota materielen stammar från Erik Walde, samt några egna etsplåtar. Det mesta går att köpa via Rimbo Grande => Kontakta Göran för en lista över vad som finns. Det finns också flera byggtrådar här på forumet, sök på "nollan" eller "Walde".

2-fota vagnarna är en blandning av egenproducerade etsplåtar (begränsad tillgänglighet, men det är alltid nya projekt på gång ; ). HRRJ sommarvagnen kommer dock från David Provan. DFB loket är en färdig modell från Bulgarien.

Mvh,
Tobias
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Smalspårsträff i Stockholm

Inlägg av f.gaard »

David Provans hemsida försvann vid månadsskiftet. Är det någon som sett eller hört något om detta?

Mvh Fredrik
Skriv svar