Vilken airbrush skall man välja ??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av henrix72se »

Hej alla,

Jag har en airbrush av märket Aztek A470 o en ganska kass no-name kompressor som knappt klarar av att hålla trycket.. båda köpte jag runt 98-99 ngn gång .. Använde dem endast för ett specifikt projekt o sen har det legat i en låda.. För en vecka sedan tog jag fram dem igen o började testa. Givetvis gjorde jag inte rent munstyckena ordentligt "back then" så de hade förstås "kläggat" igen inuti. De kom bara bubblor o färg droppar ur dem istället för en fin-fin färg/luft stråle.. Till slut fick jag ordning på en av munstyckena, men fortfarande funkar det bara på max 2-3 cm's avstånd från objektet o kompressorns dåliga tryck gör att jag får ojämn stråle o måste vänta in att kompressorn får tryck hela tiden, knappast ngn risk att det skall ryka färg från dem luft-puffarna ... :(

Visst, det är troligen mest brist på erfarenhet från min sida, erkännes, men jag lockas ändå av att köpa en ny, men vilken ?? Alla tips i ämnet mottages tacksamt. Jag söker en utrustning som funkar å måla modeller med då o då, även imorgon, så den apsolut dyraste är inte o tänka på, men i varje fall bättre än den utrustning jag har idag.

Fråga 2, Om jag köper en ny kompressor plus nya munstycken, kan min gamla Aztek spruta kanske få nytt liv då ?

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av Anders Johansson »

Jag har en Aztek som jag varvar med min Badger beroende på färg.
Lägg munstycket över natten i Aceton, och motionera nålen genom att trycka på klacken i bakkant några gånger så
brukar de vakna till liv.
Strålen kan då justeras med luftventilen, det brukar funka.
Prova med ren aceton i sprutan om den beter sig annorlunda än med den färg Du valt.
Vissa färger kräver större munstycken än andra.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av henrix72se »

Tyvärr får jag bara marginellt bättre resultat med de munstycken som är helt oanvända .. Kanske det är själva sprutan som läcker luft någonstans ...

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av Anders Johansson »

Vad kör Du med för färg?
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av henrix72se »

Tamiya akryl matta färger, blandat 50/50 med vatten (kanske jag borde köpa specifik förtunning). Enda orsaken att jag har en rejäl samling sen långt före jag fick anledning att kolla runt efter alternativ ..

Vallejo's färger verkar väldigt populära bland figur målare, men på andra sidor jag läst runt på verkar det mer vara en smaksak, förutom att Vallejo är rejält billigare vad jag förstått ..

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
TomasP
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 17 aug 2007, 07:35

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av TomasP »

Jag måste slå ett slag för Vallejos färger. Jag använder inga andra färger till målning av lok och vagnar. Den enskillt största fördelen är ögondroppsflaskorna. Genom att droppa färg och räkna dropparna kan man blanda till samma nyans gång på gång. Efter några år har jag byggt upp en receptbank med olika blandingar för olika järnvägsfärger.
En annan fördel är att Vallejo air inte behöver spädas. Jag har skaffat deras förtunning men aldrig behövt använda den.

Tomas
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av Anders Johansson »

Tamiyas akrylfärger är en av de färger som man får se upp mad i Aztek-sprutan. Det är det röda munstycket som gäller.
Det grå t ex är bra till Humbrol spätt med balsamterpentin.
Vatten är inget bra lösningsmedel för Tamiyas... Det bildar små granulater i vatten som sätter igen sprutan.
Originallösningsmedlet rekommenderas.
Men detta är bara mina erfarenheter, ingen lag....
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av Beeblebrox »

TomasP skrev: Jag måste slå ett slag för Vallejos färger. Jag använder inga andra färger till målning av lok och vagnar. Den enskillt största fördelen är ögondroppsflaskorna. Genom att droppa färg och räkna dropparna kan man blanda till samma nyans gång på gång. Efter några år har jag byggt upp en receptbank med olika blandingar för olika järnvägsfärger.
En annan fördel är att Vallejo air inte behöver spädas. Jag har skaffat deras förtunning men aldrig behövt använda den.

Tomas

Först måste jag bara hålla med om färgerna, jag använder dom till nästan allt. Jag tycker dom är helt suveräna.
Du skulle inte kunna tänka dig att dela med dig av lite blandningsrecept :)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
ØysteinW
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 20:33

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av ØysteinW »

Jeg har brukt mange forskjellige fabrikater farger. Nederst på lista står Tamya. De ble jeg aldri vennn med. Øverst som den suverent beste står Valejo. Topp produkter uansett hva jeg vil bruke de til. Pensel, airbrush eller vask. Kan anbefale Valejo på det varmeste.
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vilken airbrush skall man välja ??

Inlägg av henrix72se »

Köpte riktig tamiya X20A förtunning i veckan o mycket riktigt, det gjorde stor skillnad! Mycket jämnare "mist" och också ingen antydan till att samlas i mikroskopiska "öar" på ytan man sprejar över som det gör med vatten.

Dock, jag har insett att min billiga utrustning endast funkar för små enklare jobb, inte för lite mer avancerat än så..

När jag kollar på tuben (youtube) sprejar dem med en stor tydlig stråle o dem får en direkt tecknad vid första försöket. Min spruta ger en dusch som är knappt synlig, oavsett munstycke, nytt eller använt, vatten eller förtunning i färgen .. Min kompressor visar 2 bar som mest, men så fort jag börjar spruta sjunker den direkt till runt 1.2 bar ... Vilket tryck bör man ha igentligen ?

Så visst, en expert kan säkert få fart på eländet, men jag har börjat tröttna lite ... :(

/Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Skriv svar