Daniel Bergqvist skrev:
Eftersom flera olika skalor har samma spårvidd så kan räls till en skala användas till andra skalor. T ex kan N-skale-räls användas till H0e. Jämför man räls mellan olika skalor så skiljer de sig dock en del. Normalspår har grövre räler, dvs högre vikt/meter, och sliprarna sitter tätare än på smalspår. Smalspårsräler är alltså "tunnare" än normalspåriga räler. Smalspårssliprar är också av samma dimension som normalspårssliprar och de sticker ofta ut ganska långt utanför rälerna.
Jämför man skalariktig räls mellan två skalor, t ex H0e och N, så är N-rälerna lägre men grövre, N-sliperna sitter tätare men är av klenare dimension och har kortare längd.
Verklighetens normalspår har förvisso grövre räler än smalspår (i allmänhet - finns säkert något undantag), men eftersom det normalspår som stundtals används som smalspår i mj-sammanhang är i mindre skala stämmer detta nödvändigtvis inte i modellvärlden. T ex har N-skalans standardnormalspår samma räler som H0e-spår från t ex Roco och Peco, nämligen code 80. Code 80 är förstås egentligen i grövsta laget såväl för N som H0e, dvs inte skalenligt för någon av skalorna. Pecos mer skalenliga N-skalespår i code 55 har lägre (synliga) räler än gängse H0e-spår.
Är det f ö inte i praktiken ovanligt att helt skalariktig normalspårsräls används som smalspår i en större skala, då såväl sektionsräls som flexräls samt växlar från de flesta tillverkare oavsett skala väl inte håller helt skalenliga dimensioner, är för grov? (Obs frågetecknet - vet inte vilken code som är gängse inom t ex H0 normalspår idag och hur väl den stämmer med den räls som i allmänhet används på t ex SJ:s spår.)
I fjärde meningen i det citerade stycket hävdas att normalspår har grövre räler och kortare avstånd mellan sliprarna än smalspår. Avses skala 1:1 är, som redan påpekats, det första påståendet korrekt, men det andra stämmer sämre. Avses modellspår med samma spårvidd, t ex N och H0e, vilket förefaller mer sannolikt med tanke på sammanhanget, är det andra påståendet korrekt men det första alltså tveksamt.
Tror att det i en förtydligande text i dokumentet är bäst att lämna rälernas dimensioner därhän och nöja sig med att påpeka att normalspårsräls ger för små sliprar med för kort avstånd när den används som smalspår i större skala. Möjligen med ett tilläggande tips om hur detta i viss mån kan åtgärdas: måla varannan sliper i samma nyans som ballasten och/eller täcka dem med sådan eller avlägsna varannan sliper helt. Fortfarande för smala och för korta sliprar för de flesta förebilder, men med frikostigt med ballast kan detta döljas ganska bra. Om man istället för att avlägsna varannan sliper tar bort plasten mellan dem och skjuter ihop dem två och två, får man bredare sliprar som passar bättre för smalspår, men de förblir likväl för korta (för de flesta förebilder åtminstone).