Frågor om skalor

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Daniel Bergqvist »

ØysteinW: Jag håller med dig, samtidigt finns det tillfällen när man vill använda "standardräls". T ex om det inte finns någon passande räls i rätt skala eller om man är gladbyggare och nöjer sig med att rälsen inte stämmer exakt. Vi är nog många som har inspirerats av HanS i Lunde som bygger smalspår på Märklin plåträls!

Men det är nog bra att förtydliga i dokumentet och här är ett försök. Tanken är att lägga in texten nedan i dokumentet, förutsatt att jag har förstått det rätt ;)
Eftersom flera olika skalor har samma spårvidd så kan räls till en skala användas till andra skalor. T ex kan N-skale-räls användas till H0e. Jämför man räls mellan olika skalor så skiljer de sig dock en del. Normalspår har grövre räler, dvs högre vikt/meter, och sliprarna sitter tätare än på smalspår. Smalspårsräler är alltså "tunnare" än normalspåriga räler. Smalspårssliprar är också av samma dimension som normalspårssliprar och de sticker ofta ut ganska långt utanför rälerna.

Jämför man skalariktig räls mellan två skalor, t ex H0e och N, så är N-rälerna lägre men grövre, N-sliperna sitter tätare men är av klenare dimension och har kortare längd. Ju mindre spårvidd förebilden har desto tydligare blir skillnaden. För de smalaste spårvidderna (t ex 600mm) kan spåret även vara lite mer slarvigt lagt, medan på de modernaste normalspårslinjerna (räls med betongslipers) är spåret lagt med perfektion.

Det är alltid byggaren själv som avgör vilken nivå man vill lägga sig på och det finns både de som handspikar rälsen och de som använder Märklin plåträls till smalspår i större skalor.

Mvh Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Anders Östlund skrev: Jag får nästan be om ursäkt för att så sent ha gett mig in i tråden, ...

Ingen fara, jag har en känsla av att ämnet fortsätter vara relevant så länge det finns någon som bygger modelljärnväg....

Jag ska uppdatera 0n2 så det blir rätt.

Mvh Daniel
ØysteinW
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 20:33

Re: Frågor om skalor

Inlägg av ØysteinW »

OK jeg har også lagt litt n-skinner med bortkappet hver annen sville. Det ble litt decauvil-aktig. Fint på sitt vis.
Klart det går å trikse litt sånn og skal man har et sporkryss så må man gjerne ty til slike triks.

Men det bør ikke stå slikt i en tabell at H0e spor er det samme som n spor.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Frågor om skalor

Inlägg av clas ahlstrand »

Daniel Bergqvist skrev: Eftersom flera olika skalor har samma spårvidd så kan räls till en skala användas till andra skalor. T ex kan N-skale-räls användas till H0e. Jämför man räls mellan olika skalor så skiljer de sig dock en del. Normalspår har grövre räler, dvs högre vikt/meter, och sliprarna sitter tätare än på smalspår. Smalspårsräler är alltså "tunnare" än normalspåriga räler. Smalspårssliprar är också av samma dimension som normalspårssliprar och de sticker ofta ut ganska långt utanför rälerna.

Jämför man skalariktig räls mellan två skalor, t ex H0e och N, så är N-rälerna lägre men grövre, N-sliperna sitter tätare men är av klenare dimension och har kortare längd.
Verklighetens normalspår har förvisso grövre räler än smalspår (i allmänhet - finns säkert något undantag), men eftersom det normalspår som stundtals används som smalspår i mj-sammanhang är i mindre skala stämmer detta nödvändigtvis inte i modellvärlden. T ex har N-skalans standardnormalspår samma räler som H0e-spår från t ex Roco och Peco, nämligen code 80. Code 80 är förstås egentligen i grövsta laget såväl för N som H0e, dvs inte skalenligt för någon av skalorna. Pecos mer skalenliga N-skalespår i code 55 har lägre (synliga) räler än gängse H0e-spår.

Är det f ö inte i praktiken ovanligt att helt skalariktig normalspårsräls används som smalspår i en större skala, då såväl sektionsräls som flexräls samt växlar från de flesta tillverkare oavsett skala väl inte håller helt skalenliga dimensioner, är för grov? (Obs frågetecknet - vet inte vilken code som är gängse inom t ex H0 normalspår idag och hur väl den stämmer med den räls som i allmänhet används på t ex SJ:s spår.)

I fjärde meningen i det citerade stycket hävdas att normalspår har grövre räler och kortare avstånd mellan sliprarna än smalspår. Avses skala 1:1 är, som redan påpekats, det första påståendet korrekt, men det andra stämmer sämre. Avses modellspår med samma spårvidd, t ex N och H0e, vilket förefaller mer sannolikt med tanke på sammanhanget, är det andra påståendet korrekt men det första alltså tveksamt.

Tror att det i en förtydligande text i dokumentet är bäst att lämna rälernas dimensioner därhän och nöja sig med att påpeka att normalspårsräls ger för små sliprar med för kort avstånd när den används som smalspår i större skala. Möjligen med ett tilläggande tips om hur detta i viss mån kan åtgärdas: måla varannan sliper i samma nyans som ballasten och/eller täcka dem med sådan eller avlägsna varannan sliper helt. Fortfarande för smala och för korta sliprar för de flesta förebilder, men med frikostigt med ballast kan detta döljas ganska bra. Om man istället för att avlägsna varannan sliper tar bort plasten mellan dem och skjuter ihop dem två och två, får man bredare sliprar som passar bättre för smalspår, men de förblir likväl för korta (för de flesta förebilder åtminstone).
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Olof »

Jag funderar lite på hur man använder uttryck som "N-rälls". En viktig aspekt som jag tror ni inte varit inne på än är väll rälssgeometri. Det vill säg hur växlar, hjulprofiler, tolleranser och annat hänger ihop för att ge ett fungerande resultat. Om jag förstått NEM standarderna rätt så tar man där och använder den mindre skalans geometri rätt av och då är det väll rimligt att säga att man använder "N-rälls" för H0e?

Funderar

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Frågor om skalor

Inlägg av clas ahlstrand »

Olof skrev: Jag funderar lite på hur man använder uttryck som "N-rälls". En viktig aspekt som jag tror ni inte varit inne på än är väll rälssgeometri. Det vill säg hur växlar, hjulprofiler, tolleranser och annat hänger ihop för att ge ett fungerande resultat. Om jag förstått NEM standarderna rätt så tar man där och använder den mindre skalans geometri rätt av och då är det väll rimligt att säga att man använder "N-rälls" för H0e?
H0e-räls har samma geometri som N-räls. Den har dock längre avstånd mellan sliprarna, som också i allmänhet är både bredare och längre. Är alltså inte identisk med N-räls, så att påstå att man använder N-räls för H0e blir nog fel, trots allt. Däremot är det - som tidigare nämnts - helt korrekt att man kan använda N-räls för H0e och att N-räls och H0e-räls enkelt kan kombineras på samma bana om man håller sig till "standardräls" av båda slagen. Sålunda funkar Rocos räls i N och H0e utmärkt ihop och kan kombineras med Pecos räls i 009/H0e och N (code 80), så samma fabrikat är inte nödvändigt. Dock önskvärt att rälshuvudenas profiler är någorlunda lika för att tågen ska uppföra sig väl i skarvarna. Men även det kan fixas med lite filande, och räls med olika höjd (code) kan också blandas om man vid skarvarna höjer den lägre rälsen med underlägg av kartong eller plasticard och löder istället för att använda skarvjärn (eller endast monterar kant i kant och fäster rejält i underlaget).
ØysteinW
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 20:33

Re: Frågor om skalor

Inlägg av ØysteinW »

Bild

Kveldsstemning på Kniplia. En Frimo-modul med en stasjon, et lite godsområde og en lokstall.

Dette er Roco N-skinner ombygget til H0e. Jeg har fjernet annen hver sville og ballastert med fin sand i litt for store mengder for at svillene skulle synes minst mulig. At svillene er smale og for korte blir da ikke så påfallende. På dette sporområdet er det naturlig at det er mye og fin ballast.
N-skala skinne- og vekselforpakning til en uimotståelig pris og mye eksperimentlyst var bakgrunnen for valget av N-skinner. Synes jeg kom bra ut av det, men har ikke tenkt å gjenta det hvis jeg ikke må.

H0e er H0e og N er N om symetrien er aldri så mye den samme.

Om jeg påsto det motsatte; at N-skala kjører på H0e-skinner så er det kanskje lettere å se at det er en påstand som er litt mer enn bare feil.

Og som sakt så kan det være lurt å nevne i tabellen om en sporvidde er handelsvare eller om man må selvbygge eller ty til erstatninger i form av mindre skalaers skinngang som på bildet mitt.
Man kan også nevne produsenter av den aktuelle skinnegangen for f.eks. H0e: Roco, Peco og Tillig. Kanskje vet noen om fler?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag ber om ursäkt att mitt svar har dröjt.

Dokumenten är nu uppdaterade. Jag har ändrat kommentarerna till "Kan köras på ... räls" för att förtydliga att det inte är en rekommendation utan bara ett tips.

Dokumentet i PDF-format och Word-format.

Mvh Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag klantade mig och laddade upp fel version men nu är de rätta filerna uppladdade på servern.

Mvh Daniel
mikath
Inlägg: 750
Blev medlem: sön 03 jun 2007, 09:45

Re: Frågor om skalor

Inlägg av mikath »

@Daniel Bergqvist
Snyggt jobbat!!!

/Mika
Skriv svar