Frågor om skalor

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Vidare finns det även de som bygger i skala 1:5 normalspår. Alla barnonsdags järnvägarna var i denna skalla, Furuviksparken, Ölands djurpark, Holmen i Örebro och jag har själv delar av en. Vidare så finns det en som heter Nordin från Dalarna som bygger 891 i skala 1:5. Han har vist varit och kört på minijärnvägen i Borås, någon kan kanske hjälpa till med mer om honom.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Frågor om skalor

Inlägg av clas ahlstrand »

I tabell 2 hävdas att e:et i "H0e" står för "Eggerbahn". Högst tveksamt. Ingen tycks veta med säkerhet, men somliga menar att det betyder "Engbahn", ett mer ovanligt tyskt ord för smalspår, andra att det står för "étroit", franska för smal, trång etc., smalspår = voie étroite.

I tabell 3 demonstreras det amerikanska sättet (NMRA) att beteckna smalspår i modell: först skalabeteckning, därefter "n" för smalspår och slutligen förebildens spårvidd i tum eller fot. Blir lite knepigt att där blanda in H0f, som är en europeisk beteckning. Används knappast heller för att avbilda tvåfota förebilder - till detta finns ju H0n2 med exakt skalenliga 7 mm spårvidd, som istället borde varit med i tabellen. H0n2 används ibland även för 600 mm, bl a för att 7 mm är ungefär lika mycket för brett som 6,5 mm är för smalt och att i handeln förekommande räls med sistnämnda spårvidd är avsedd för Z-skalan och alltså har för små och för tätt placerade syllar för smalspår i H0.

I texten till tabell 2 och 3 är det f ö nog inte fel att nämna att H0e, H0i etc är europeiska benämningar (dock ovanliga i Storbritannien), de flesta används av MOROP i NEM-normerna, och att H0n30, H0n2 etc är amerikanska och används av NMRA. Samt att det i USA är vanligare att man skriver O, On30, HO, HOn2 etc än 0, 0n30, H0, H0n2 etc - bra att veta när man söker information på nätet.

Finns ett tredje sätt, skala + modellspårvidd i mm, som är med i tabell 4 (009, H06,5), men inte alls beskrivs eller förklaras. Mycket vanligt i Storbritannien, förekommer av och till i övriga Europa. T ex 009, 016,5. Trefotamodeller i skala 1:76 med 12 mm spårvidd benämner dock britterna oftast "00n3" (vilket du också gör), dvs använder det amerikanska skrivsättet, förmodligen för att spårvidden här i motsats till övriga är exakt skalenlig. 009 används sålunda både för att avbilda 2 och 2½ fot, skalenlig spårvidd är precis mitt emellan.

Ett par fel i tabell 4:
1. Om samma skala avses har 0s3 rimligen smalare spårvidd än 0n3 och inte tvärtom, eftersom tre svenska fot är 891 mm och tre engelska fot 914 mm. Enligt tabellen är skalan 1:45, vilket stämmer för 0s3. Men 0n3 är NMRA:s beteckning för tre engelska fot i skala 1:48, och modellspårvidden är 19,05 mm. Alltså p g av den mindre skalan faktiskt något smalare än 0s3, men inte så smal som anges i tabellen - och absolut inte så bred som anges i texten efter tabell 2! Är väl egentligen också mindre lämpligt att likställa 0n30 med 0e då egentligen olika skalor avses. (Vet att de olika 0-skalorna tagits upp i tabell 1, men kan nog vara vettigt att påminna om skillnaderna i tabell 4.)
2. Fram t o m 009 står förebildsspårvidden i spalten näst längst till höger. Fr o m H0 står istället modellspårvidden i den spalten!

Tabellerna tar upp några brittiska skalor, men struntar totalt i andra: i tabell 1 finns sålunda uppgifter om brittisk (och amerikansk) 0-skala, men inte ett ord om brittisk TT-skala (1:101,3 eller 1:100 - finns minst tre spårvidder för normalspår...) eller brittisk N-skala (oftast 1:148, ibland 1:152, den senare finns även som "finskala" med mer skalenlig spårvidd än 9 mm och byter då namn till "2 mm scale"). Inte heller nämns japansk N-skala - ofta 1:150. F ö är fransk 0-skala, vilket inte heller nämns, 1:43 alltså samma som brittisk- åtminstone ibland. Men sådana detaljer är kanske av mindre vikt för svenska mj-rallare. Utbudet av brittisk TT är ju inte så stort här i landet, i synnerhet inte som smalspår. (Och hör väl knappast till bassortimentet i brittiska butiker heller för den delen.)

Kolla förresten gärna artiklarna under huvudrubrikerna Skalor för normalspår och Skalor för smalspår på indexsidan till Svensk modelljärnvägswiki:
[link]http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Index[/link]
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Hauk »

ØysteinW skrev: Noen amerikanske tømerbaner og muligens noe innkjøpt materiell til regnskoger i søramerika.... hm


Det er nok mere vanlig med 30" smalsporsbaner enn det du gir uttrykk for her.
Blant annet var det 3 baner i Chile, flere av Cubas sukkerjernbaner hadde sporvidde på 30", mange baner i kina hadde sporvidde på 762mm osv.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Syftet med dokumentet är att få ett korrekt underlag till statisktiken samt att statistiken ska bli begriplig. Därför bygger mitt urval av skalor på vad Smalspårsfrämjandets medlemmar har angett att de bygger. Att några brittiska skalor saknas är kanske inte så konstigt eftersom merparten av medlemmarna bygger svenskt.

Dokumenten är nu uppdaterade och jag har försökt få med alla synpunkterna.

Dokumentet i PDF-format och Word-format.

Mvh Daniel
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Frågor om skalor

Inlägg av clas ahlstrand »

Daniel Bergqvist skrev: Att några brittiska skalor saknas är kanske inte så konstigt eftersom merparten av medlemmarna bygger svenskt.

Dokumenten är nu uppdaterade och jag har försökt få med alla synpunkterna.
Instämmer i din synpunkt på brittiska skalor. Men tycker att de som är med bör presenteras rätt: benämningen 000, som finns i tabell 5 (f d tabell 4) och (nya) tabell 2, används så vitt jag vet mycket sällan eller inte alls idag. 1:148-1:152 på 9 mm spv kallas i allmänhet för (brittisk) N. Och japanska modeller i 1:150 på 9 mm spv kallas också N. (2 mm scale som jag nämnde i mitt förra inlägg är däremot en helt annan sak, 1:152 i "finskala" på 9,42 mm spv.)

I texten efter tabell 3 (f d tabell 2) hävdas att 0n3 har spv 20,3 mm. I tabell 1 hävdas att amerikansk 0-skala är 1:48. I tabell 5 (f d tabell 4) hävdas att 0n3 är skala 1:45 på 20,3 mm spår. 0n3 är en amerikansk skala, erkänd av NMRA, och enligt dess normer skall spårvidden vara 19,05 mm och skalan - förstås - 1:48. 3 engelska fot är 914 mm. 914:48=19,05. De som bygger svenskt på amerikanskt 0n3-spår har dock 3 svenska fot, dvs 891 mm, som förebild och bygger sina fordon i 1:45 - men de bygger likväl med 19,05 mm spv! Detta sista faktum kvarstår även om tabell 5 är avsedd att skildra svenska förhållanden. Och är orsaken till uppkomsten av Os3 - NMRA:s normer för spår och hjul anpasade till 19,8 mm spv för att stämma exakt för 891 mm i 1:45. Enligt min mening vore det bäst att i tabell 5 antingen skriva att 0n3 är 1:48 och i högra spalten lägga till "svenska 0n3-modeller är i allmänhet i 1:45" eller låta 1:45 stå där det står och i högra spalten lägga till "egentligen amerikansk standard för 3 engelska fot i skala 1:48". Kan kanske också vara bra att för 0e och 0n30 i högra spalten påpeka "0n30 egentligen amerikansk standard för 2½ engelska fot i skala 1:48". (Då 016,5 också är 0-skala på 16,5 mm spv, kan man ta med även denna benämning, och i högra spalten - om man vill vara riktigt petig - nämna att den i bl a Storbritannien betyder 1:43. Men så petig kanske man inte vill vara...)

Kan nog också - som tidigare nämnts - vara värt att påpeka att amerikaner (inklusive NMRA) gärna skriver bokstaven O och inte siffran 0 i sina benämningar på skalor: HO istället för H0, On30 istället för 0n30 etc. Underlättar sökande efter information på internet.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Uppdaterat! Jag börjar känna mig vilsen i pannkakan med alla siffror fram och tillbaks. Men det är skönt med alla synpunkter så man kan få det rätt någon gång. :-)

Dokumentet i PDF-format och Word-format.

Mvh Daniel
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Frågor om skalor

Inlägg av clas ahlstrand »

Daniel Bergqvist skrev: Uppdaterat! Jag börjar känna mig vilsen i pannkakan med alla siffror fram och tillbaks. Men det är skönt med alla synpunkter så man kan få det rätt någon gång.
Nu börjar det likna nåt - jag ser i alla fall inget att anmärka på längre...
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

En liten detalj kanske. Om man kör On2 så kör en del på 12 mm spårvidd och andra på 12.6 mm
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Frågor om skalor

Inlägg av Anders Östlund »

Jan-Inge Gunarsson skrev: En liten detalj kanske. Om man kör On2 så kör en del på 12 mm spårvidd och andra på 12.6 mm

Och om "man" gör det så gör man fel, korrekt spårvidd på 0n2 är 12.7 mm, inget annat... Se här:
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pd ... 009.07.pdf

Och iom det hittade jag ett fel i listan, 0n2 är INTE 13.5 mm spårvidd!

Man får passa sig för att "räkna om" de redan etablerade skalorna som är definierade av t.ex. NMRA! Här finns kanske läge att gå igenom "alla" och jämföra. Om någon får för sig att bygga "0n2" och väljer 13.5 mm så kommer det bli "special", har aldrig hört någon som kör på den spårvidden... Visst, det rör sig om några tiondelar, men att påstå att 0n2 är "allt mellan 12 - 13.5 mm" ger problem!

Det blir oerhört komplext iom att 0-skala är allt mellan 1:43.5 och 1:48, man får bestämma vad som gäller där i första hand. Sen måste man ta hänsyn till vilken "nomenklatur" man använder, väljer man att använda den standardiserade 0n2 så är det NMRA som gäller, dvs skala 1:48. Så jag som själv kör (eller bygger lok och vagnar) för 0n2 gör alltså ett fel direkt iom att jag bygger 1:45 men för spårvidden 12.7...

Jag vet inte hur man ska kunna skriva något slutgiltigt kring detta, som märks av Jan-Inges inlägg så finns det varianter i det oändliga och alla är "rätt" men inte i någon standard utan baserat på hur "någon" har gjort, och många har gjort olika...

Det finns ett sätt att ange "exakt" och det är att säga att "jag bygger 0-12.7", då spikat man skalan till "0" (utan att definiera vilken av dom...) och dessutom spikar man vilken spårvidd man använder. Enkel överslagsberäkning (eller med kalkylator...) ger då att jag som byggare bygger modeller med en förebildsspårvidd "runt 600" mm och gör det i en skala "runt 1:45"...


Jag får nästan be om ursäkt för att så sent ha gett mig in i tråden, och kanske jag slarvigt har läst övriga inlägg men jag har en åsikt om "000" också... Det är nog ett ganska udda uttryck, engelsmännen (och fler med dom) anger sina skalor med "mm to the foot", och 000 är "2 mm skala", dvs 2mm motsvarar en fot. Omräknat blir det skala 1:152.4, skala 00 är på samma sätt "4mm skala" och 0 är "7 mm skala". Här kommer även ursprunget till de lite "udda" skalförhållanden som blir, dvs 1:76 för 00 och 1:43.5 för "brittisk 0".

Ber om ursäkt om jag "dubblerar" något... Har varit lite "off-line" ett tag... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
ØysteinW
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 02 jul 2008, 20:33

Re: Frågor om skalor

Inlägg av ØysteinW »

Det begynner å bli en veldig fin framstilling av skalabetegnelser dette dokumentet nå.
Men jeg reagerer på en ting som jeg og mange andre også har reagert på i lignende framstillinger før.
Det står flere steder sånt som dette:
H0e, H0n30
1:87
9 mm
750 mm
760 mm
762 mm
N räls

Dette er feil, jeg kjører ikke mine H0e-tog på N räls. Jeg kjøper H0e(OO9) skinner. (Det står skrevet slik på Peko-eskene) Det eneste disse har til felles med N-skinner er de 9 millimeterne mellom skinnestrengene og det er helt irelevant. Utover det så likner de ikke en gang på n-skinner.

Da er det vel sikkert sånn også for andre skalaer; H0m kjører ikke på TT-skinner like lite som TT kjører på H0m-skinner.

Ellers kan det verdt å forsøke å skille "standard handelsvare" fra de mer spesielle tingen synes jeg. Hvis dette blandes uten at det vises hva som er hva blir nytteverdien av oversikten klart mindre for den som leter etter fakta. Eller man lurer på hva som er å få kjøpt.
Skriv svar