Fråga angående bromsslangar.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Fråga angående bromsslangar.

Inlägg av Peter Andersson »

Igår var jag på besök i Västervik, och givetvis blev det ett besök på det mycket trevliga lokstallsområdet där. Dock uppmärksammade jag en sak som jag inte kunde finna ett svar på. Varför har en del vagnar dubbla bromsslangar i varje ände, och en del (de flesta) bara en? Jag så två g-finkor varav den ena hade 2 och den andra hade 1. Hoppas någon kan ge bra svar på denna fråga.

Mvh
Peter Andersson
Mässingsjunta Växjö
Bygger svenskt 3-fota i nollan.
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Fråga angående bromsslangar.

Inlägg av Ringe »

Nu har jag inte de rätta kunskaperna på området, men min gissning är att det kan ha med en eventuell övergångsbrygga att göra.
Urban_F
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 16 jul 2007, 08:25

Re: Fråga angående bromsslangar.

Inlägg av Urban_F »

Var de likadana? Om inte skulle jag tro en för vakuumbroms och en för tryckluftsbroms.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Fråga angående bromsslangar.

Inlägg av Patrik E »

Jag har hört att det har med att göra att vissa G vagnar skulle kunna gå i persontåg som extra F vagnar. Då med bibehållen sth för persontåg. Fp hade dubbla liksom Bp/Bop. Blandade tåg kunde ha vagnar med en slangkoppling i varje ände men sth var då lägre i dessa tåg.
Skriv svar