Igår var jag på besök i Västervik, och givetvis blev det ett besök på det mycket trevliga lokstallsområdet där. Dock uppmärksammade jag en sak som jag inte kunde finna ett svar på. Varför har en del vagnar dubbla bromsslangar i varje ände, och en del (de flesta) bara en? Jag så två g-finkor varav den ena hade 2 och den andra hade 1. Hoppas någon kan ge bra svar på denna fråga.
Mvh
Peter Andersson
Mässingsjunta Växjö
Bygger svenskt 3-fota i nollan.
Fråga angående bromsslangar.
Re: Fråga angående bromsslangar.
Nu har jag inte de rätta kunskaperna på området, men min gissning är att det kan ha med en eventuell övergångsbrygga att göra.
Re: Fråga angående bromsslangar.
Var de likadana? Om inte skulle jag tro en för vakuumbroms och en för tryckluftsbroms.
Re: Fråga angående bromsslangar.
Jag har hört att det har med att göra att vissa G vagnar skulle kunna gå i persontåg som extra F vagnar. Då med bibehållen sth för persontåg. Fp hade dubbla liksom Bp/Bop. Blandade tåg kunde ha vagnar med en slangkoppling i varje ände men sth var då lägre i dessa tåg.