Etsade lokskylter

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Etsade lokskylter

Inlägg av Hauk »

For en 5-6 år sdien var jeg med på en samlebestilling etsede lokskilt i regi av noen i Smalspårsfremjandet.
Men jeg husker ikke hvem som organiserte bestillingen eller hvem som gjorde etsingen.

Noen som kan hjelpe meg med denne informasjonen?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Trainmaniac
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 22:14

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Trainmaniac »

Mats Björkelund (VVA) organiserade det hela och ordnade med originalframställning åt oss som inte klarade det själv.
Var själv med på ett hörn med ett antal lokindivider.
Enligt Mats så torde min beställning räcka livet ut, och jag kan bara bekräfta att så blir det förmodligen, speciellt med tanke på att jag ännu inte färdigställt någon av lokindividerna. Först i kön är OKB E 6 (SJ E 1330) (baserad på DJH-byggsats) vilket torde vara en överkomlig uppgift jämfört med exempelvis några av S&NJs engelska lok som också ingick i min beställning.

Mats H
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Hauk »

Trainmaniac skrev: Mats Björkelund (VVA) organiserade det hela och ordnade med originalframställning åt oss som inte klarade det själv.
Var själv med på ett hörn med ett antal lokindivider.
Enligt Mats så torde min beställning räcka livet ut, och jag kan bara bekräfta att så blir det förmodligen, speciellt med tanke på att jag ännu inte färdigställt någon av lokindividerna. Först i kön är OKB E 6 (SJ E 1330) (baserad på DJH-byggsats) vilket torde vara en överkomlig uppgift jämfört med exempelvis några av S&NJs engelska lok som också ingick i min beställning.


Etset VVA selv, eller ble det gjort av andre? Er litt nysgjerrig på hvem som gjorde jobben.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag brukar etsa hos H-R-F:
http://www.h-r-f.com/sonderanfertigung.html
De levererar även färdigutskurna skyltar. De tar Coredraw filer direkt.
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Jag brukar etsa hos H-R-F:
http://www.h-r-f.com/sonderanfertigung.html
De levererar även färdigutskurna skyltar. De tar Coredraw filer direkt.
Bild


De skiltene du har fått lagd hos dem ser jo riktig bra ut! Hva er de minste bokstavene du har fått etset som fortsatt er lesbare?

-H
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Tobias Ljung »

0,2 mm hög text är läsbar.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: 0,2 mm hög text är läsbar.


Det er jo temmelig fantastisk!
Har du et priseksempel også?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag kan intyga att H-R-F håller mycket hög kvalitet, både etsningen men även tillskärningen. Den minsta texten kan jag inte läsa med ögat, den syns bara på "förstorade" foton...

Man kan alltså beställa en hel etsplåt (bara etsning eller med färg + slipning) eller färdigutskurna skyltar färdiga att sätta på fordonet.

Så här såg en beställning ut:
http://ljungz.com/trains/temp/ljung_sig ... 1sv_v7.pdf

Det är sammanlagt 66 skyltar av olika storlek, alltså 33 par. De kostade runt 600 CHF ~ 4500 SEK, färdigutskurna och klara. Det blir alltså 68 SEK/skylt eller runt 140 SEK/par. Om man bara beställer ett par blir det kanske lite dyrare och eventuellt längre väntetid.

Jag har själv en beställning "på gång" till bla "Kosta" projektet. Om du inte har bråttom går det nog att haka på där...
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Etsade lokskylter

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Jag kan intyga att H-R-F håller mycket hög kvalitet, både etsningen men även tillskärningen. Den minsta texten kan jag inte läsa med ögat, den syns bara på "förstorade" foton...

Man kan alltså beställa en hel etsplåt (bara etsning eller med färg + slipning) eller färdigutskurna skyltar färdiga att sätta på fordonet.

Så här såg en beställning ut:
http://ljungz.com/trains/temp/ljung_sig ... 1sv_v7.pdf

Det är sammanlagt 66 skyltar av olika storlek, alltså 33 par. De kostade runt 600 CHF ~ 4500 SEK, färdigutskurna och klara. Det blir alltså 68 SEK/skylt eller runt 140 SEK/par. Om man bara beställer ett par blir det kanske lite dyrare och eventuellt längre väntetid.

Jag har själv en beställning "på gång" till bla "Kosta" projektet. Om du inte har bråttom går det nog att haka på där...


Skulle gjerne hengt meg på en bestilling, men jeg tror jeg er mest interessert i en plate med bare etsing. Forstår jeg deg rett så bestiller du skilter ferdig til å montere på loket?

En annen ting jeg lurer på er om det går an å få etset stensiler (sjablonger) hos H-R-F.

Tusen takk for all informasjon!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar