Svensk 1:8 Växel

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Kjell Olovsson »

Hej,
Jag kommer att ta hem en fixtur från FastTracks med Svenskt sliperavstånd. Tänkte höra mig för om någon mer är intresserad? Växeln är en 8, spåret är C55 och standarden kommer att bli NMRA.
Bild
Priset vet jag inte ännu. Det är helt beroende på hur många som har intresset, men räkna med ett par hundra USD.
Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig vi mail eller PM.
Kjelle
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Jan Frelin »

Har du några bilder på Fasttracksväxlar?
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Kjell Olovsson »

De bilder jag sett är de som finns på FT's hemsida: http://fast-tracks.net/slideshows/general/index.html

Kjell
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Kjell Olovsson »

Här är en bild till så kanske man ser bättre hur det ser ut.
Bild

Kjell
Calle Almquist
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 07:21

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Calle Almquist »

För den som är nyfiken rekommenderas Fast Tracks egna instruktionsfilmer på YouTube, de ger en rätt bra bild av hur verktygen är tänkta att användas och hur resultatet kan bli (med lite träning): http://www.youtube.com/playlist?list=PLD0C8E838A52F8B80
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Johan Winell »

Kjell Olovsson skrev: Hej,
Jag kommer att ta hem en fixtur från FastTracks med Svenskt sliperavstånd. Tänkte höra mig för om någon mer är intresserad? Växeln är en 8, spåret är C55 och standarden kommer att bli NMRA.
Bild
Priset vet jag inte ännu. Det är helt beroende på hur många som har intresset, men räkna med ett par hundra USD.
Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig vi mail eller PM.
Kjelle


Hej Kjell, hur är tanken på ditt upplägg?
Ska var och en köpa fixtur eller kommer fixturen köpas gemensamt och cirkulera?

Här finns ju alla möjligheter till samarbete. Om flera är intresserade så skulle ju någon kunna köpa 5:or, någon en W-växel och någon kanske en kurvväxel och sedan skulle man kunna låta fixturerna cirkulera. Då åtgår ju bara räler och slipers till ytterligare växlar (~100:-/st). Vet inte om du sett det, men det finns startkit från 225$ innehållande specialverktyg för att slipa rälerna. Ett kit och sedan bara fixturer vore nog en bra väg. En fixtur för en nordamerikansk 8:a kostar 118$.

Ritningar svenska 891-växlar:

http://www.smalsparigt.org/databank/rit ... 91_5_a.pdf

http://www.smalsparigt.org/databank/rit ... s_11_a.pdf

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Kjell Olovsson »

Hej,

Tanken var att jag tänkte beställa en "specialgjord Svensk #8" till mig själv, sen slog det mig att man kanske skulle fråga någon annan om de var intresserade. Inget mer komplicerat än så.

Kjell
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Olof »

Intressant att ingen nämnt varken skala eller spårvidd. Själv trodde jag först det rörde sig om en växel i skala 1:8, en inte helt okänd skala för modelltåg, men nu är jag mer tveksam.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Kjell Olovsson »

Olof skrev: Intressant att ingen nämnt varken skala eller spårvidd. Själv trodde jag först det rörde sig om en växel i skala 1:8, en inte helt okänd skala för modelltåg, men nu är jag mer tveksam.

/Olof



Mitt fel som inte varit tydlig.

Skalan alltså "vanlig" H0, 16.5 mm spårvidd.

Kjell
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Svensk 1:8 Växel

Inlägg av Hauk »

Kjell Olovsson skrev: tor 03 maj 2012, 06:12

Mitt fel som inte varit tydlig.

Skalan alltså "vanlig" H0, 16.5 mm spårvidd.

Kjell
Ble det noen Fast-track jig?
Jeg tenker å lage en slik en på min egen CNC-fres, men jeg er usikker på hvor brede spor man bør frese sammenlignet med bredden på rälsprofilen. Så hadde vært interessant å vite hvordan målene på Fast-Tracks sine jigger er.

Sporet i jiggen må vel være noen hundredeler bredere enn rälsprofilen om man skal få den ferdige växelen ut av jiggen?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar